Dag dames, Al een tijdje zit ik met het volgende: we hebben heel weinig familie/kennissen waardoor ons kind weinig vriendjes, neefjes en nichtjes heeft, we wonen ook in een buurt met weinig kinderen. Omdat hij weinig contact maakt met andere kindjes zie ik ook niet gebeuren dat ik andere kindjes van de speelzaal zal uitnodigen. Binnenkort wordt ons kind 4 jaar en doe ik dat sowieso niet omdat hij dan toch van de speelzaal afgaat, vind het sneu dat hij praktisch geen kindjes kan uitnodigen op verjaardag, zelfs bijna geen familie. De familie die er is heeft geen behoefte om op de verjaardag van ons kind te komen..Als hij straks op school zit zal het wel iets makkelijker worden maar hij maakt ook zelf niet snel contact wat me ook weer zorgen geeft. Al met al heel sneu en weet niet goed hoe ik er voor kan zorgen dat hij toch straks en in de toekomst een leuke verjaardag krijgt! Hoe zouden jullie dit doen?
Probeer een buurthuis in een naastgelegen stad of dorp? misschien een leuke knutsel/klei/tekenclub waar je zoontje bij kan?
Ja ik zou ook kijken naar clubjes oid en toch kindjes uitnodigen om thuis te spelen. Het maakt toch niet uit dat hij binnenkort van de speelzaal afgaat?
Meid, geloof me... zodra hij op school zit komt het goed! mijn dochter (nu 5 jaar) was NIET sociaal.Maar nu?! niets meer over van het verlegen meisje. Ze heeft zelfs moeite met kiezen (voor haar verjaardag) en wordt ook veel uitgenodigd. Wij hadden hetzelfde. ze was veel onder de volwassen mensen. Het komt goed.
He vervelend zeg, kan me voorstellen dat je daar zorgen over maakt. Maar aan de andere kant denk ik dat een leuke verjaardag niet afhangt van vriendjes of familie. Als jij er met je man gewoon een top dag van maakt, dan is dat voor je zoontje naar mijn idee meer dan voldoende. Verder zou je misschien om je zoontje wat meer met andere kinderen te laten optrekken met een andere moeder van de psz een speelafspraakje kunnen maken. Wat je zelf ook al schreef denk ik dat het straks op de basisschool allemaal wel goed gaat komen. Als moeder zijnde zou ik er niet te veel druk op leggen en je er zorgen over maken want ik denk dat het voor je zoontje dan alleen maar moeilijker gaat worden. Misschien speelt je zoontje wel liever alleen en als het gaat om dat hij het niet goed durft dan kun je wel als moeder zijnde een speelafspraakje regelen met een kind die je zoontje wel leuk vindt. Groetjes joyce
voor een verjaardag van een 4 jarige zou ik me daar absoluut niet druk om maken. daar krijgt hij nog niet zoveel van mee als jullie er geen nadruk opleggen. je zou ook zijn verjaardag ergens anders kunnen vieren bijv. naar een pretpark ofzo of een minivakantie ik noem maar wat.je zou hem een fiets kunnen geven en proberen hem die dag ermee te leren fietsen.dat je dus dáár de nadruk op legt. maar da's dan meer voor jezelf. een 4 jarige snapt nog niet zoveel van dit soort dingen of het wel of niet druk is op zijn feestje.sterker nog als hij toch al weinig contakt zoekt is het misschien zelfs wel prettiger voor hemd at het niet zo ontzettend druk is. straks gaat hij naar de kleuterschool en dan krijgt hij misschien een rustig vriendje waar hij wel aansluiting mee vind. je zou inderdaad als extra activiteit een knutselclubje of sportclubje kunnen overwegen maar echt een plezier doe je daar zulke kinderen op deze jonge leeftijd nog niet mee denk ik. je zou ook een keer naar een speeltuin, ballorig of speel-o-theek kunnen gaan om te zien of hij aansluiting vind. mocht het echt een probleem gaan worden voor hem dat hij moeilijk aansluiting vind of kan maken, dan zou je hulp kunnen vragen want er zijn best goeie therapieén voor.
Ik snap dat je je er een beetje rot over voelt. Maar ik denk dat het op de basisschool helemaal goed gaat komen! Je zou inderdaad zijn verjaardag kunnen vieren in een pretpark, misschien plopsaland, of naar de dierentuin gaan? Dan heeft hij toch een hele leuke dag gehad! Verder zou je hem misschien op peutergym kunnen doen, hier leren ze ook andere kinderen kennen. Wij hebben jammer genoeg ook geen familie die jonge kinderen heeft. Vindt het echt zo jammer dat Valerie geen neefjes/nichtjes van haar leeftijd krijgt. Heb dat zelf vroeger ook best gemist, wij waren de oudste kinderen van de familie, die na ons kwamen waren 8 jaar jonger, en dat is toch wel heel veel leeftijdsverschil. Gelukkig heb ik wel vriendinnen met kinderen, waar Valerie ook regelmatig mee 'speelt'.