dakkapel zonder vergunning?

Discussie in 'De lounge' gestart door Zonnebeertje, 25 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Kijk eens op www.omgevingsloket.nl daar kan je een check doen of je het moet aanvragen. Ligt aan hoever je aan alle kanten van de "randen" van het huis afblijft. Hier kost een vergunning aanvragen ongeveer 200 euro. En daarnaast moet je dus nog een tekening laten maken en diverse bijlagen erbij doen. Dus dat kost ook nog wat.

2. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Inderdaad zonder vergunning zou ik zo`n huis ook niet kopen, je wilt toch zeker weten of de constructie klopt, het is ja best duur een vergunning aanvragen, omdat je iemand nodig hebt die het tekent, en iemand nodig hebt die het berekend, (constructeur)
    of iemand die beiden kan.
    maar ik zou het niet zonder doen.

wij hebben vorig jaar zomer iemand aan de deur gehad die de boel kwam controleren, en inmeten of het ook klopte. gelukkig hier de boel goed voor elkaar, de buren niet en moesten afbreken. aangezien er zo wie zo geen vergunning op kon komen, ivm grensen en buren, (buitengebied)

ts zegt al vanaf de nok, dus zo wie zo vergunning nodig,

3. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik zou zoiets altijd aanvragen, better safe than sorry.

4. littleladybug

littleladybug Niet meer actief

Ik ken mensen die er achteraf verschrikkelijk veel gezeur hebben gehad van een illegale uitbouw.

Zij hadden een woning gekocht die was uitgebouwd door de eerste eigenaar, maar de uitbouw bleek illegaal te zijn geweest. Vervolgens wilden deze mensen(die dus nog steeds niet wisten dat er geen verhunning was aangevraagd) het huis verkopen, maar kwam de nieuwe bewoner erachter dat er geen vergunning voor de uitbouw was. Nu hoefde de uitbouw er gelukkig niet af, maar ik dacht dat het al met al zo'n 8000 euro gekost heeft om de uitbouw te legaliseren. Dat heeft de verkopende partij zelf moeten betalen maar heeft dit uiteindelijk kunnen verhalen op de eerste eigenaar die het heeft uitgebouwd.

Oja, deze uitbouw stond er al 18 jaar. Dus je kunt er zelfs na zo'n lange tijd nog gezeur mee krijgen, zelfs als je er neit meer woont.

Dus ik zou gewoon een vergunning aanvragen.

5. Zonnebeertje

Zonnebeertje Fanatiek lid

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    Dus dan maar wel een vergunning aanvragen..
    Ben wel benieuwd wat de gemeente dan gaat doen met de andere dakkapellen! Als ze komen meten en er staan ineens op de meeste huizen een dakkapel zonder vergunning...

6. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Voor een dakkapel aan de achterzijde is geen vergunning nodig, mits:

-hij niet hoger is dan 1,5 m.
    -hij minstens 1 meter inspringt ten opzichte van de gevel
    -de onderkant van de dakkapel 0,5-1 meter hoger zit dan de dakvoet
    -de bovenkant van de dakkapel minstens 0,5 m lager zit dan de nok
    -hij een plat dak en ondoorzichtige zijwanden heeft

zit je daaronder = vergunning

Normaal heb je geen vergunning nodig als je aan de achterkant vh huis kleine verbouwingen doet zoals een dakkapel, schuurtje of kleine aanbouw (mits het aan de voorwaarden voldoet)

7. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Het ligt aan de afmeting of je een vergunning nodig hebt of niet.
    Aan de achterkant mag het zonder vergunning, maar dan moet het dakkapel aan beide zijde 50 cm, gemeten vanaf het midden van de tussenmuur beginnen. Dus als je huis 4 meter (incl jouw stuk muur) is mag je een dakkapel van 3,5 meter breed zijn.
    Dakkapel mag dan ook niet hoger dan 1,5 meter zijn. Houdt hier rekening mee op welke hoogte je hem gaat plaatsen.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij gaan binnenkort een (vergunningplichtige) dakkapel plaaten en wij gaan inderdaa netjes een vergunning aanvragen. Ergens vind ik het onzin (achter mag het zonder, voor moet het met) Maarik wordt er onrustig van als ik weet dat het niet in orde is.

9. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Ts wil hem tot aan de nok plaatsen en dan heb je helaas altijd een vergunning nodig :(

10. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    zal wel een vergunning vragen. als ze komen controleren (en geloof me dat doet ze gemeente zo nu en dan) of je wilt bijv ooit je huis verkopen kan geen vergunning een groot probleem zijn.

11. mol81

mol81 Niet meer actief

Wij hebben het ook gedaan zonder vergunning. Achterkant huis is gemakkelijker dan voorkant. Heb er ook niet eens over na gedacht dat er evt. en vergunning aangevraagd moest worden. De aannemer heeft er ook niets van gezegd. Ach, hij zit er al 8 jaar en niemand die er iets over heeft gevraagd.

12. Rica

Rica VIP lid

16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    Hier in de straat zijn ze ook flink bezig en toevallig gister ook een offerte aangevraagd. wat devil zegt..op die punten hoef je geen vergunning maar je kan altijd vragen. ik denk dat z ehier niet moeilijk doen aagezien merendeeld er 1 heeft.
    Schrok alleen van de prijs...wat een verschillen!

13. Amfy

Amfy Niet meer actief

in de onze oude buurt hebben ze toen een keer een controlle gedaan en daar konden toen alle illegale dak kapellen er af gehaald worden 14 in totaal en de oudste was 22 jaar oud.

nee je kan beter een vergunning aan vragen dat weet je zeker dat je veilig zit

14. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    je kan het ook aan de gemeente voorleggen. Als hun zeggen dat het vergunnningsvrij is laat je dit zwart op wit zetten.

Bespaard je 100en euros aan aanvraagkosten en geen gezeik achteraf.

15. Amfy

Amfy Niet meer actief

ja dat is zo. maar dat zwart op wit zetten doen ze niet snel weten we uit ervaring ging toen trouwens niet om bouw maar om een kap vergunning

16. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland

dat is dan ieders ervaring. Jekan het in ieder geval proberen alvorens een paar 100 euro te gaan betalen als achteraf blijkt dat je niets nodig hebt.

Deel Deze Pagina