Vandaag voel ik me niet lekker. Merk dat ik me meteen zorgen maak om het avondeten. Het is hier standaard dat ik kook aangezien mijn man laat thuis komt van zijn werk. Ik kook meestal redelijk uitgebreid en gebruik geen pakjes of voorgesneden groenten. Als ik een drukke dag voor de boeg heb dan kook ik vroeg zodat het alleen opgewarmd hoeft te worden tegen etenstijd. Vind het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Echter als ik ziekjes ben of gewoon moe dan red ik het niet en merk dat ik al snel richting afhaal ga. Wil graag wat meer voorbereid zijn op dit soort momenten en wat dingen in huis hebben. Ik ben dan uiteraard minder kieskeurig en hoeft dan niet allemaal vers te zijn. Heb nu gelukkig diepvriesgarnalen in huis gehaald die ik ga wokken met diepvriesgroente en noodles. Is klaar binnen 10 min zonder snijwerk. Verder dan dit kom ik eigenlijk niet. Wat koken jullie dan zoal?
Afgelopen weken veel blikken soep Afbakpizza Macaroni met voorgesneden groente Rijst met saus uit pot
Gewoon een boterham, tosti, gebakken ei, soep, wat poffertjes opwarmen, pizza in de oven, maaltijd salade. Hier dus echt het simpelste van het simpelste.
Heb hier echte eters in huis die het helaas niet redden op een boterham en pizza’s heb ik dan minimaal 4 stuks van nodig. Heb je dat standaard in huis (in de vriezer)?
Tosti met wat komkommers en tomaatjes erbij Pizza Brood met ei of knakworstjes Kant en klare poffertjes Cup a soup
Ik doe wat in de vriezer als ik dingen als macaroni, chili, pastasaus e.d. maak. Wat ik ook doe is toch een zakje of 2 aan voorgesneden groente in de vriezer leggen. Zeker de laatste weken komt dat soms wel goed uit omdat ik het gewoon niet red om lang in de keuken te staan. Vandaag staat er bv macaroni met tempeh op het menu. Met 10 minuten was het klaar, ideaal.
Of gezonde maaltijden meer koken en dan invriezen, zo heb ik altijd verse pastasaus (ragu bolognese), stoofvlees, gehaktballen of gehaktballetjes in een sausje, kip ketjap, zoetzure kip en verschillende soepen in de vriezer. Ik werk 2 dagen tot laat en dan maak ik iets makkelijks uit de vriezer, beetje rijst/pasta/aardappelen koken, wat groenten of salade maken en klaar. Of pitabroodjes met rucola en gemarineerde kipfilet in stukjes, pasta carbonara en pannenkoeken zijn ook zo klaar.
Ja altijd pak roerbakmie staan, meerdere zakken gesneden groenten in de vriezer. Paprika's koop ik er elke week 12-15 en ik heb ook altijd wel een bak soep in de vriezer.
Wat is daar het probleem van? Ik moet erook 4 bakken als ik met de kinderen eet of 5 als man ook mee eet
Dan haal ik altijd iets uit de vriezer. Iets van soep of pastasaus waarbij ik alleen broodjes of pasta hoef te bakken / koken. Of iets van nassi en kipsate uit de vriezer. Zo simpel mogelijk in ieder geval. Ps. Dit is precies de reden waarom ik altijd voorraad in de vriezer heb zitten.
Als ik niet fit ben maak ik iets wat de kinderen sowieso lusten want dan heb ik geen gezeur met eten. Vaak dan macaroni of aardappels met groente. Ik kook dan wel gewoon. Als ik echt te ziek ben dan word het patat met kip nuggets uit de airfryer (laatste keer dat dit gebeurt is was het op een woensdag. Kinderen helemaal verbaasd dat we door de weeks patat aten. Mama ben jij morgen ook nog ziek? Vroeg mijn zoon toen )
Voor drukke dagen kan ik je de slowcooker aanbevelen. Dan hoef je ‘s avonds alleen nog bv rijst of pasta te koken of wat aardappeltjes in de airfryer te gooien oid. De meest snelle gerechten hier zijn toch vaak pasta’s evt in combi met een simpele salade. En soepen vind ik over het algemeen ook niet zo veel werk. Meestal wel wat snijwerk van de groentes, en soms wat wachttijd omdat het eerst in de oven gaat. Maar daarna is het een kwestie van bij elkaar gooien en evt. de staafmixer erop zetten. En bij soep eten we dan nog wel iets, maar dat is ook vaak makkelijk, bv broodjes met eiersalade, worstenbroodjes, tosti’s, etc. Verder heb ik veel kruidenmixen vooraf gemaakt, zodat ik met improviseren ook ver kom. Een paar eieren in de pan met wat groentes en bv Italiaanse kruidenmix en daarbij brood of wat stroganoffkruiden door gehakt en dat rul bakken met wat paprika en daarbij een aardappelgerecht en een salade of doperwtjes oid. En verder sta ik mezelf gewoon toe om af en toe iets te bestellen of te halen. Ik kook ook meestal zeer uitgebreid en als ik dan een keer het niet voor elkaar krijg of gewoon echt geen zin heb, dan voel ik me daar verder niet schuldig om.
Wat is laat thuis? Als ik echt ziek bent kookt een ander maar.. als ze dan 20/30 min later eten is dat maar zo.. Als je man pas na 8 uur thuis is. Eten ze soep met brood ofzo. Dagje iets simpels gaan ze niet dood van.
Als ik echt ziek ben is het gewoon een boterham voor iedereen. Of dan kookt mijn man maar. Als ik geen zin heb om te koken, is het meestal soep of spaghetti of chili uit de diepvries. Of croque.
Ik heb voor zulke momenten vaak een paar maaltijden in de vriezer liggen, en ook voorgesneden groenten. Dus er kan makkelijk iets snel op tafel komen. Maar mijn man kookt meestal wel als ik ziek ben en dan "kookt" hij op verzoek van de kinderen nagenoeg altijd shakshuka.
Soep met brood, patat/chinees/pizza via thuisbezorgd, boerenomelet op brood, wraps met salade&roomkaas&kip/ham/kaas, kliekjes uit de vriezer, pasta etc