bejaarden verzorging

Discussie in 'De lounge' gestart door Chocolat, 24 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Even een vraag voor de mensen die in de zorg werken.

Mijn ouders wonen sinds kort in een appartement waar ze ook verzorging krijgen. Het is geen bejaardenhuis of verpleeg/verzorgingshuis.
    Ze huren de woning van een stichting die ook de verzorging kan leveren zoals de thuiszorg. (helpen met wassen/steunkousen aantrekken/naar bed helpen etc.) Er is 24 p.d. verzorging aanwezig ook i.v.m. begeleid wonen van verstandelijk beperkten. Maar het is niet de bedoeling dat de verzorgsters ook helpen met het brengen naar het toilet of drinken rond brengen, daar voor moeten ze naar een bejaardenhuis.

Nu is het zo dat mijn vader herstellende is van een operatie aan zijn been.
    Mijn moeder is (het klinkt hard maar het is wel zo) lui van aard, alles kan vader doen. Zij loopt weinig tot niets, ze heeft hulp nodig om naar het toilet te gaan en laat zich het liefst vervoeren in de rolstoel want lopen wil ze niet.
    Toen ze zich lieten inschrijven voor deze woning voldeden ze aan de zorgeisen, vader voldoet nog steeds, maar moeder niet die heeft juist meer zorg nodig. Tot 3 maanden geleden liep ze zelf naar het toilet en de auto etc. nu wil ze gewoon niks en is dus lui, iedereen moet alles voor haar doen.

Nu kregen wij te horen dat zij waarschijnlijk niet in deze woning kan blijven omdat ze nu meer zorg nodig heeft dan wat opgegeven is.

Nu is mijn vraag hoe gaat het nu in bejaardenhuizen?
    Mogen ze wel samen naar het bejaardenhuis of moeten ze nood gedwongen apart wonen?

2. Aanoniemous

Aanoniemous Fanatiek lid

15 feb 2016
    1.556
    962
    113
    Vrouw
    volgensmij heb je wel bejaardentehuizen met partnerwoningen of anders een aanleunwoning met meer zorg?

3. sandramarije

sandramarije Bekend lid

17 jan 2013
    665
    1
    18
    Tegenwoordig moet je in een bepaalde schaal vallen om ergens binnente komen.
    Iemand word geindiseerd/bekeken en dan word er gekeken of iemand in een verzorgings of verpleeghuis kan komen wonen.
    In mijn werk (ik werk met dementerende ouderen) heb ik vaak gezien dat bewoners nog een partner hebben, maar dat de partner te goed is om ook in het verzorgings/verpleeghuis te komen wonen.
    Deze mensen wonen dus noodgedwongen apart.
    Is er geen optie om te kijken naar een verzorgingshuis (voor je moeder) met aansluitend een service flat/aanleun woning (voor jouw vader) dat ze elkaar wel ten alle tijden kunnen opzoeken?

4. Sifra

Sifra Niet meer actief

Om in een verzorgingshuis opgenomen te kunnen worden, heb je een zorgzwaartepakket ( zzp ) nodig.
    Vaak ( ik denk altijd ) is het zo dat je pas met een zzp 4 opgenomen kan worden in een verzorgingshuis.
    Het kan dus zo zijn dat je moeder wel in aanmerking komt voor een zzp 4, maar je vader niet.
    Dat zou dus betekenen dat moeder wel, maar je vader niet opgenomen zou kunnen worden in een verzorgingshuis.
    Wellicht zou je vader wel o.b.v. een partnerindicatie mee kunnen, dit houdt in dat hij o.b.v. deze indicatie geen zorg ontvangt, maar enkel het verblijf.
    Mocht je moeder overlijden of moeten verhuizen naar een verpleegafdeling en je vader komt nog steeds niet in aanmerking voor een zzp 4 of hoger, dan zal hij terug moeten verhuizen naar de thuissituatie.

5. Amare

Amare Niet meer actief

Klinkt een beetje als een concept waar wij mee werken.
    Enige verschil is, dat als mensen dus inderdaad een hogere zorgbehoefte hebben, zij kunnen blijven wonen.
    De thuiszorg indicatie wordt dan omgezet in een zzp 4 of hoger. Vanaf dat moment zal dus het intramurale personeel de verzorging komen leveren en niet het extramurale personeel.

Is dat geen mogelijkheid bij jullie? Ook gezien het feit dat er toch 24/7 iemand aanwezig is?

6. Chocolat

Er volgt nog een gesprek met de verzorging.
    Maar voor de rust van mijn vader zal het eigenlijk wel goed wezen als ze wat harder worden tegen haar dat alleen zij verhuizen moet.
    In huis doet ze ook totaal niks, geen brood smeren, drinken pakken, helemaal niks behalve zitten en eten.
    Ze is altijd aan het commanderen en hij kan niet zo snel meer en dan vallen er weer woorden dat het niet snel genoeg gaat.

7. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Mijn oude buren mochten samen naar het verzorgingshuis, buurman had zorg nodig en biirvrouw niet. Buurman is inmiddels overleden en buurvrouw zit er nog steeds en redt zich nog steeds goed zelf. Dit is wel al lang geleden.

Ik werk zelf in de zorg en in ons verzorgingshuis mag de partner volgens mij ook mee. Ik werk in de thuiszorg en clienten die we nu thuis verzorgen hebben een kamer gekregen in het grote huis. Vrouw is wel dementerend en gaat naar de dagopvang, maar voor haar doen we alleen de medicatie. Haar man wordt wel volledig verzorgd. Wij hebben 2 kamers voor echtparen. En het komt geregeld voor dat maar 1 van de 2 zorg nodig heeft.

Ik zou er eens naar informeren bij het verzorgingshuis.

8. Sifra

Sifra Niet meer actief

Even over de passieve houding van je moeder; is dit alijd zo geweest?
    Je schrijft dat ze tot 3 maanden geleden nog wel mobiel was en meer ondernam en dat ze dit nu niet meer doet.
    Kan het niet zijn dat hier eer achter zit dan 'luiheid'?
    Is of kan er sprake zijn van een vorm van dementie, een dperessie of een andere aandoening waardoor er motivatie problemen zijn?
    Vaak wordt passiviteit bij ouderen veroorzaakt door een achterliggende oorzaak of een onvoldoende prikkelende omgeving.

9. Chocolat

Nou het is niet zo dat ze echt meer deed, maar wel zelf naar het toilet lopen. Het is de laatste paar jaar gewoon echt verschrikkelijk, sinds een half jaar komen ze ook niet meer op visite en als ze langskomen blijft zij in de auto zitten en komt er alleen uit als de rolstoel mee is.
    Mijn vader is 2 jaar geleden ook geopereerd en toen kwam er 3 x per dag iemand van de thuiszorg om brood voor haar klaar te zetten. (vond ik overigens ook echt onzin) maar ze liep nog wel en pakte zelf drinken dat doet ze nu ook niet.
    En met gesprekken houd ze zich dom, je merkt wel het verschil tussen dom houden en vergeetachtigheid (wat ze soms ook heeft).
    Het is voor mijn vader ook niet leuk altijd woorden, want het gebeurt niet snel genoeg of niet goed genoeg.

10. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Kan ze niet naar een dagopvang?

11. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Mijn opa en oma lopen nu ook een beetje hier tegen aan. Mijn oma heeft alzheimer en gaat best snel achteruit, opa is ook niet de jongste meer, maar de kans is groter dat oma eerder verzorgd moet worden dan hem. Ze willen absoluut bij elkaar blijven, maar als de ene nog zelfstandig genoeg is dan word je gewoon uit elkaar gehaald.
    Ze hebben nu een verzorgingsappartement gevonden waar ze samen tegelijk terecht kunnen en waar de persoon die volledige zorg nodig heeft, dit ook kan krijgen.

Hier zit alleen wel een belachelijk kostenplaatje aanvast zo'n 3000 per maand. Te bizar voor woorden eigenlijk.

12. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
  13. Chocolat

Dat hebben wij niet gevraagd aan haar.
    Maar als we dat vragen zou ze het niet willen, ze is erg egoïstisch denkt alleen aan zich zelf.
    Ze puzzelt thuis wel en kijkt tv maar verder niet, ze wil gewoon niks doen ze kan niks zegt ze.

14. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Op mijn werk zijn bepaalde koppelkamers.. Daar heb ik ook al zorgbehoevende mensen gezien met een partner die geen zorgen nodig heeft!

Deel Deze Pagina