Dakpanklas of niet?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door suus1983, 26 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Goed dat je de knoop hebt doorgehakt en niet met vrienden/bekenden rekening hebt gehouden.

Het verschilt hier per school wat de dakplanklas inhoudt. Mijn kind zit op een school waar ze vooral les geven op het hoogste niveau, maar er is hier ook een school waar ze juist vooral les geven op het laagste niveau. De eisen zijn ook lager op die school en er stromen ook minder kinderen door naar een hoger niveau.

Wat ook nog verschilt zijn de overgangseisen per school, die liggen soms lager als je vwo doet dan dat je later vwo mag doen als je in een havo-vwo klas zit.
    Allemaal dingen om rekening mee te houden en per school na te vragen.

Dat het vaak gunstiger is voor kinderen op het lagere niveau wist ik al.
    Bij mijn dochter viel er toch al niets te kiezen, omdat er maar één klas is in de richting die ze doet. De uiteindelijke keuze komt zelfs pas in de vierde (wijkt allemaal wat af). Tot nu toe bevalt het haar prima.

suus1983 vindt dit leuk.
  2. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Ik heb niet alles gelezen, dus misschien is mijn reactie wel dubbel. Zelf ben ik docent op het VO. Mijn ervaring is dat leerlingen erg veel veranderen in de brugklas. Vriendschappen vanuit de basisschool houden vaak niet stand, omdat kinderen zich enorm divers ontwikkelen. Daarnaast zou ik - als jouw kind een puur vwo-advies heeft - naar een categorale vwo-klas sturen. Daar is het verwachtingspatroon toch anders. Bij sommige scholen is dat niet mogelijk, maar als dat wel kan, zou ik dat doen. Uiteraard speelt het verhaal van je zoon mee: hoe erg is het voor hemzelf om zonder bekenden in de klas te starten? Als hij dat emotioneel niet trekt, zal dat ook ten koste van zijn cijfers en plezier in school. Dat wil ik je ter overweging meegeven.

Succes met kiezen!

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Hij heeft idd een puur vwo advies en er zijn aparte vwo klassen op de school. We hebben hem daar inmiddels aangemeld. Qua vriendjes denk ik dat hij het heel spannend vindt, maar eigenlijk denk ik ook wel zeker te weten dat hij heel snel nieuwe vriendjes maakt en hij zal vast niet de enige zijn die zonder bekenden in de klas zit.
    Hij maakt zo makkelijk vriendjes tot nu toe, zou raar opkijken als dat nu ineens anders is. Hij ziet zelf alleen nog niet zo in dat dat zo is helaas.

Deel Deze Pagina