Hallo iedereen, Deze avond was er opnieuw een echo controle van ons meisje. De gyneacoloog vertelde ons dat alles er goed uitzag Het enige waar ik mij wat zorgen om maak is het gewicht van ons kindje. Ze weegt namelijk 510gr aan 21-22 weken. Is dat te zwaar? Ik vraag mij af of dit meer kans geeft op overgewicht bij het kindje ?
Volgens mij zit er veel verschil tussen de kindjes. Ons kindje (meisje) woog met 19+6 320 gram. En ons eerste kindje (jongen) werd geschat rond de 340 gram. De eerste is met 40 weken en een zeer gemiddeld gewicht van 3500 gram geboren. Ik weet dus niet hoeveel die schatting bij 20 weken al echt wat zegt?!
Die van ons woog 375 gram met 19.6 en wel 4160 met 41,4 en was maar 6 kilo aangekomen en had normale bmi. Dus zegt niet altijd wat
Lijkt mij een normaal gewicht van je kindje hoor. En je kan er niet op voort gaan he. Ik ben vandaag 24 weken en vanmorgen echo gehad, kindje woog ongeveer 680 gram. Weet niet meer hoeveel ons ander dochter woog op die termijn dus kan niet vergelijken, maar bij geboorte was ze 2910gr
Vraag me af waarom je gelijk denkt aan overgewicht? Ieder kind heeft tijdens de zwangerschap zijn eigen groei, de gewichten die je ziet in apps en op websites zijn puur gemiddelde gebaseerd op een gemiddelde groei. De curve van de groei loopt nooit in een mooi lijntje maar meer wat trapsgewijs. Je baby heeft op bepaalde momenten in de zwangerschap een groeispurt, kan zijn dat die van jou net een groeispurt heeft gehad. Ik heb vandaag bij 25+5 een groeiecho gehad, kindje bleef wat achter met de groei bij de 20 weken echo ( die ik overigens had bij 21+5) Weegt nu geschat 801 gram en dat ik nog onder het gemiddelde.
Dit komt een beetje over alsof je nu al bang bent om een dikke dochter te krijgen, en het kindje is nog niet eens geboren? Hoezo focus op gewicht? Sowieso, hoe chubby of hoe mager jouw babytje is als ze ter wereld komt, dat zegt helemaal niets over of ze later aanleg heeft om wat dikker te worden of niet. Zolang je gyn niet aan de alarmbel trekt voor bvb zwangerschapsdiabetes, zou ik me er dus helemaaaaaal geen zorgen over maken! En sowieso vind ik een dergelijke focus op gewicht voor kleine kindjes ongezond, straks moet ze op dieet voor ze geboren is... Waar is die light placenta?