Hoi Ilse, Ik ben momenteel 27,5 week zwanger en wil straks graag borstvoeding gaan geven aan ons kleine meisje. Ik lees overal dat vrouwen die net zo ver zijn als ik al last hebben van 'lekkende' tepels. Ik heb dat echter helemaal niet. Ook als ik erin knijp komt er niks uit. Nu is mijn vraag: Hoor ik wel al last te hebben van lekkende tepels met 27,5 week zwangerschap, of zegt dit helemaal niks? Zo nee, wanneer moet je dit wel gaan krijgen? Of kan het ook zo zijn dat je dit pas kunt krijgen na de geboorte? Groetjes van een onzekere Sofia P.S. Alvast bedankt voor je reactie!
Hallo Sofia, Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Maak je geen zorgen hoor! Borsten hoeven helemaal niet te lekken. Bij jou werken waarschijnlijk de spiertjes in de tepel heel goed of je hormonen zijn zo perfect op elkaar afgestemd dat de zwangerschapshormonen precies alle aanmaak van melk onderdrukken. Pas wanneer de placenta geboren wordt dan vervallen de zwangerschapshormonen, het hormoon verantwoordelijk voor de melkaanmaak stijgt enorm en als je gaat aanleggen dan start de melkproductie. Veel vrouwen kunnen dan wel lekken omdat de borsten nog niet gewend zijn aan hun nieuw functie. Om jezelf wat voor te bereiden zodat je straks weet wat je te wachten staat is het misschien iets voor je om een informatiebijeenkomst van LLL of VBN te bezoeken. In veel plaatsen worden speciaal voor zwangeren informatiebijeenkomsten georganiseerd met uitleg over het hoe en wat. Je kan ook een LK bij jou in de buurt benaderen. De meeste geven ook voorlichting (al dan niet in een groepje) Borstvoeding.nl - Welkom op de site van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties Succes en blijf vooral genieten. Ilse
Hoi Ilse, Bedankt voor je uitgebreide reactie! Dat stelt me echt gerust, ben zo onzeker over alles momenteel. Ik heb me inderdaad al opgegeven voor zo'n borstvoedingsinformatieavond. Veel groetjes en bedankt!
Heel goed, daar zul je zeker wat aan hebben. Doe rustig aan maar ga bovenal genieten van deze O zo bijzondere periode!!! Ilse