Daktaringel

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Babybuik, 22 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babybuik

Babybuik Lid

6 apr 2011
    31
    0
    0
    Hier een oproep aan andere moeders:

Onze zoon van 4 weken heeft al 3 weken spruw. We zijn inmiddels begonnen aan onze derde kuur nystatine. We brengen dit middeltje aan na elke voeding en verspreiden het goed door het mondje, maar helaas gaat de spruw er niet helemaal van weg. Nu hadden we dit bij onze oudste zoon destijds ook. Na 2 kuren nystatine hebben we toen Daktaringel voorgeschreven gekregen. En wat een uitkomst was dat. Binnen twee dagen was de spruw helemaal verdwenen, en we hebben het nooit meer terug gezien. Nu heb ik weer om deze gel gevraagd. Alleen is er inmiddels iets veranderd in de bijsluiter, het mag nl niet meer worden voorgeschreven aan baby's jonger dan 4 maanden ivm verstikkingsgevaar. (Waarschijnlijk is de fabrikant aangeklaagd nadat er een kindje aan is overleden). Echter zijn de huisarts en ik van mening dat als je het heel dun aanbrengt en goed verspreid met een wattenstaafje/vinger er geen gevaar is.

De huisarts heeft het middeltje dan ook uitgeschreven, maar nu weigert de apotheek om het mee te geven!

En ik zit hier met een klein mannetje dat nauwelijks meer wil drinken, zijn speentje niet meer wil en als ik mijn vinger in zijn mondje doe om op te sabbelen krijst hij het uit van de pijn.

Vandaar mijn oproep: Is er iemand die de gel gebruikt heeft voor haar kindje en over heeft? Ik wil zo graag mijn kleine mannetje van zijn spruw afhelpen.

Ook andere tips zijn van harte welkom!

2. Jalou

Jalou Bekend lid

5 feb 2010
    931
    0
    16
    Rotterdam
    Ik heb helaas niets meer, maar ik zat met hetzelfde. Mijn zoon was 3 maanden en de apotheek deed ook moeilijk. Toch op aanraden van de huisarts heb ik het meegekregen. Misschien dat je huisarts wat harder zijn best moet doen.

Succes ermee

3. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ik zou even bij de drogist kijken hier kun je het gewoon zo kopen.... En anders Gentiaan Violet echt een super middel je hoeft het maar 1 keer per 24 uur in te smeren en werkte hier echt goed bij hardnekkige spruw

4. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Hey Als je dokter tekent voor akkoord moeten ze het zelfs meegeven!! ik heb tijdens me zwangerschap ook verschillende medicaties gehad die niet mogen tijdens de zwangerschap en elke keer weer begonnen ze erover dat het niet mag tijdens me zwangerschap.... ik zeg me dokter weet dat ik zwanger bent ik heb het gewoon nodig en als je me niet geloofd bel je toch gewoon me arts!! desnoods vraag je of je iets mag tekenen dat je weet dat er 'risico's' aan verbonden zijn??

5. Loe

Loe Niet meer actief

laat ze het meegeven. Let goed op inderdaad, dat alle gel (en vooral niet teveel in 1 keer geven!!) doorgeslikt is en blijf nog een minuutje of vijf nazitten kijken of alles goed gaat. Wij hebben het ook gehad, die andere dingen voor spruw die jij ook hebt gekregen werkten ook niet (nystatine). Wij gaven de daktarin vaker op een dag, kleinere beetjes.

6. Samy84

Samy84 Bekend lid

29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou het niet van iemand anders nemen, na openen is die ook maar 1 maand houdbaar.

Eis gewoon dat je die meekrijgt desnoods zeg dat het voor jezelf is pfff sommige apotheken kunnen echt zeiken zeg...

Hier nl ook zo'n apotheek sjees

7. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Dat klopt is maar één maand houdbaar. Ik heb het ook gebruikt voor spruw bij onze dochter..

Ik zou je huisarts de apotheek laten bellen!

8. Babybuik

Babybuik Lid

6 apr 2011
    31
    0
    0
    Bedankt voor al jullie reacties! De huisarts heeft de apotheek dus gebeld maar volgens de HA en de apotheek is de apotheek juridisch aansprakelijk te stellen als er iets mis gaat.

Ik had ook al voorgesteld iets te ondertekenen dat het voor mijn eigen risico is, maar hier willen ze niet aan meewerken.

De huisarts heeft me net nog teruggebeld en ze gaan nu iets anders voorschrijven, ik weet de naam niet, maar het werkt ongeveer hetzelfde als de nystatine, dus eigenlijk geloof ik er niet zo in, maar goed, we gaan het maar gewoon weer proberen.

Gentiaan Violet, is dat zonder recept te verkrijgen? Had er al iets over gelezen en foto's gezien van kindjes met paarse mondjes ;). Dus dat werkte echt goed? Ga ik daar gewoon naar op zoek!

9. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    mijn vriendin gebruikte 2 jaar geleden ook daktarin en is toen bijna haar kindje verloren. Terwijl ook zij het advies had gekregen heel weinig in het mondje te doen en dat dus ook deed. Eigenlijk vind het het een beetje onverantwoord om toch dat spul te gebruiken terwijl er nu zo duidelijk wordt aangegeven het niet te doen.

10. Isis26

Isis26 Niet meer actief

Ik herken het en heb het met mijn jongste ook gehad. Na 4 kuren daktarin gekregen. Helaas is dit 10 maanden geleden anders had ik je met alle liefde een tube toegestuurd. Succes ermee en hopelijk krijg je het snel want iets anders helpt inderdaad gewoon niet bij die kleintjes.

11. Isis26

Isis26 Niet meer actief

Ja oke maar mijn zoontje heeft een maand met spruw gelopen wat alleen maar erger werd en niks dan Daktarin hielp.

12. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    als het word afgeraden ga je het toch niet eisen??? kom op zeg het is niet voor niks gevaarlijk.. hier had jolisa ook spruw 3x zelfs de nystatine gekregen ging wel weg maar kwam weer terug, de 4de keer was ze net 4 maandjes en toen kreeg ik de daktarin nou ik zeg je dat ik het zelfs super eng vond om het haar te geven.. en vooral als ze dan ook nog gaat kokhalzen van die smaak haha. nee meis niet doen luister naar wat ze zeggen echt.

13. zustertje

zustertje Niet meer actief

gentiaan violet kun je via internet bestellen! via eurolac volgens mij...

14. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik heb toch liever een kindje met spruw in mijn armen dan een kindje dat stikt in een medicijn wat ik tegen beter weten in heb gegeven......

Mijn 2 jongste hebben ook beide heftige spruw gehad, na 4 kuren waren we er eindelijk vanaf. het duurt wat langer, maar wel zonder gevaar

15. Babybuik

Babybuik Lid

6 apr 2011
    31
    0
    0
    Ik heb het inmiddels kunnen krijgen dankzij connecties. Bedankt voor alle reacties!

16. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    echt in heeeeeele kleine dunne beetjes in het mondje doen hoor. liefst meerdere keren kleine beetjes dan in 1x.
    ze schrijven het liefste niet aan jonge kindjes voor omdat er (bijna) een aantal kindjes in zijn gestikt. maar, dit komt omdat er teveel in het mondje is gedaan en te ver achterin het mondje.

17. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Hier ook een meisje met spruw en ben met de 3de kuur nystatine bezig en sinds 2 dagen wordt het alleen maar weer erger.
    Dus morgen bel ik de huisarts voor de daktarin.
    Ze vroegen toen ik om de derde kuur vroeg of het hielp en ik zei ja want dit was ook zo, zat alleen nog op haar onderlipje.
    Maar nu zitten heel haar wangetjes weer vol en komt het op haar gehemelte ook weer!
    drama dus!
    Ondanks na iedere voedig alles uitkoken handen wassen schone spuugdoekjes, schoonbedje en ga zo maar door!
    bah bah bah

18. hugbear

hugbear Actief lid

26 sep 2008
    306
    0
    0
    Enschede
    Misschien iets te laat. Maar ik gaf het altijd echt 1 dotje na de voeding op een wattenstaafje en dan daarmee door de mond (waar de spruw zit) en inderdaad daarna je kindje nog even bij je houden.

Heb er nooit problemen mee gehad. Bij ons was 1 dotje na elke voeding genoeg, Nystatine hielp ons ook niet.

Succes.

19. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Mijn zoontje was drie weken, had heftige spruw en de nysta nog wat hielp niet. Inderdaad dactarin meegekregen met nadrukkelijke aanwijzingen. Wij moeten een heeeeeel dun laagje op zijn speentje doen, na elke fles. Binnen een dag was het bijna over. Het was niet meer dan een druppeltje, verspreid over zijn speen en hier kon hij echt onmogelijk in stikken.
    Als je de gebruiksaanwijzing volgt, kan ik me voorstellen dat het gevaarlijk is.
    Ik heb hier nog een tube liggen, maar helaas al 5 maanden oud...
    Ik hoop dat je huisarts nog iets kan doen, die spruw is vreselijk voor die kleintjes...

20. Babybuik

Babybuik Lid

6 apr 2011
    31
    0
    0
    We zijn gisteravond begonnen met de Daktarin en nu is er al bijna geen spruw meer zichtbaar! Hij drinkt zijn flessen weer normaal en wil zijn speentje weer. Wat een verademing! We doen idd een heel klein beetje (ter grootte van een doperwtje) en dit smeer ik eerst al op mijn pink uit en dan verspreid ik het in zijn mondje. Ben echt super voorzichtig. Maar dit werkt gewoon zoveel beter! En zoveel Nystatine achter elkaar gebruiken is misschien wel veiliger met oog op verstikkingsgevaar, maar voor de lever is het echt niet goed om dat weken achter elkaar te gebruiken!

Ik ben hier iig heel blij mee! Succes voor alle anderen met een kleintje met spruw!

Deel Deze Pagina