Ik plaats het hier omdat het niet perse over een baby, peuter of dreumes gaat maar algemeen over kinderen. Mocht het toch verkeerd geplaatst zijn sorry! dan zie ik wel waar het geplaatst word Ik las pas in een tijdschrift een artikel over opvoeding. Of je je dochter ook echt als meisje opvoed en zoon opvoed als een echte jongen. (dus zeg maar meisje schattig/roze, jongen stoer/blauw)Toen ging ik nadenken Ik denk dat er van mijn kant wel meer meidendingen meegegeven worden in de kleding en speelgoed. Mijn man zorgt een beetje voor de balans en doet wat stoerdere dingen. Ik geef mijn dochter ook gewoon een auto om mee te spelen, als ze dat leuk vind waarom niet denk ik. Ik speelde vroeger zowel met poppen als met auto's. Toch ben ik dol op het getut en de echte meisjesspeeltjes Mijn man doet Emma wat stoerdere kleding aan, ik grijp toch vaker naar de roze en schattige rokjes en jurkjes. Mijn man stoeit met Emma, dat is ook meer aan hem besteed haha! En ze vind het ook prachtig. Hoe ruiger hoe leuker ze het vind. Ik weet niet of ik voorzichtiger ben met Emma als ik voor een jongen zal zijn. Ik probeer te zorgen dat Emma zelf kan ontdekken dat ze kan vallen en dat je leert met vallen en opstaan. Al hou ik soms mijn hart vast, maar ja welke ouder niet toch? Vooral meiden die een jongen en een meisje hebben, merken jullie verschil in hoe jullie ze opvoeden?
nou eigenlijk precies zoals jij, als ik S. aankleed dan is het bijna altijd iets met roze, een rokje, jurkje of spijkerjurk (roze) en als vriendlief haar aankleed is het toch altijd iets stoerder. stoeien dat hij ook altijd met haar, ik niet, ik ga liever teken/verven of plakken S. heeft ook een heel eigen willetje en is ook wel wat stoerder, ze klimt ook overal op en gaat het liefst op de meest onmogelijke manieren er weer vanaf. maar ik ben wel voorzichtiger dan vriendlief ja..
Leuk topic! Wij verwachten nu een meisje en onze oudste is een jongen, dus het echte verschil kan ik straks pas merken. Wel wordt R. nu echt als jongen opgevoed merk ik. Dit komt met name door mijn vriend, die "vindt" dat alles stoer moet zijn. Er wordt flink tussen die 2 gestoeid en als ik niet uitkijk, duikt R. zo boven op mij....hihi. R. is ook helemaal gek van welk voertuig die je ook maar kunt bedenken. Bob de Bouwer is favoriet en hij wil persé een spijkerbroek aan. Wat dat betreft kun je er zeker van zijn dat hij een jongen is . Maar zodra K3 opstaat, gaat hij ook weer helemaal los..hihi. Ik kan me eigenlijk geen speelgoed bedenken, dat voor meisjes is, wat hij hier heeft. Op het kdv is hij wel altijd met een poppenwagen en in het keukentje in de weer (maar wie heeft er ook verzonnen dat dit specifiek voor meisjes is?). Nu we er een meisje bij krijgen, kan ik me uitleven met roze. Denk ook zeker wel dat het een meisje meisje wordt. Tenminste dat is hoe ik haar zal kleden de eerste tijd. Dat vind ik schattig, mijn vriend moet er nogal aan wennen dat het straks heel veel roze zal zijn. Zo heb ik nu een kinderwagenbak op marktplaats gevonden voor een mooi prijsje....ik was direct enthousiast (framboos met roze), maar hij vond het wel prima, omdat ik het mooi vond.
hangt van je kind af denk ik. zeker naarmate ze ouder worden. zo heb ik op mijn werk 2 zusjes waarvan de oudste echt een meisje is, jurkjes draagt en staartjes. haar zusje van 4 is echt een wildebras en wil alleen broeken en shirts van cars aan. hun ouders laten dat zo, en gelijk hebben ze! mijn zoon is echt wild, druk, lomp, echt een jongen. dus hij draagt stoere kleren en heeft stekeltjes haar. deze baby is veeeeel rustiger, in mijn buik al. daar hebben we de namen op aangepast en als het weer een jongen is heb je kans dat we hem minder stoer opvoeden dan zijn broer.
@moonlight wat leuk straks zul je het dus kunnen merken. Grappig dat je vriend hem dus echt als jongetje opvoed. Idd kan jij straks los met roze en jurkjes haha! @marieke idd ligt het natuurlijk ook aan het kind. En dan ga ik me afvragen hoeveel zal er al in het kind zitten? (of hij/zij meer stoer is of juist meer van de roze zeg maar) en wat krijgen ze mee van de opvoeding. wel leuk dit soort vragen vind ik
er zit al een hoop genenwerk in hoor, er is ooit een onderzoek geweest naar een tweeling: 2 jongens geboren, bij eentje ging de besnijdenis fout. ouders werd geadviseerd daar een meisje van te maken. als meisje opgevoed, gekleed enz. als jongvolwassene zwaar depressief, niet thuisvoelen in lichaam enz. heeft zelfmoord gepleegd. even heel kort, dit is al lang geleden. grappig is ook dat mijn tante een dochter heeft (Emma ook toevallig) die heel erg jongensachtig altijd is, terwijl mijn tante echt een meisje meisje type is
mijn dochter gaat altijd wel gekleed in zuurstok-roze, en strikjes in het haar, maar qua gedrag is het net een jongentje Gek op auto's, blokken en ballen, altijd stoeien en overal opklimmen. Ze heeft een poppenwagen, maar zodra daar een pop in komt, smijt ze die er letterlijk uit om plaats te maken voor haar blokken en auto;s Ik heb de hoop dat ze me ooit nog gaat vragen of ze een baby-born mag
Ik heb 2 jongetjes dus qua verschil kan ik het helaas niet zeggen . Wel merk ik aan mezelf dat ik mika graag stoer wil kleden en de haren stoer wil hebben zitten (voel me dan best wel trots als ie er stoer uit ziet ). Bij finn is het nog niet echt van het stoere. Hij is nu net 9 maanden dus hij is nog vollop aan het ontdekken. Veel voorzichtiger ben ik niet bij finn ook meer omdat ik nu weet hoe het gaat en omdat ik zoiets heb van vallen hoort er ook bij, leren ze van. Natuurlijk laat ik hem niet op een stoel klimmen of net wat, maar als ie zich optrekt aan de box ofzo.. tja dan kun je wel eens vallen . Mika is een lekkere wildebras, die laat ik ook lekker zijn gang gaan. Ben wat dat betreft denk ik redelijk makkelijk.. Weet niet wat ik zou doen als het een meisje was geweest. Waarschijnlijk hetzelfde..
Ja, op de en of andere manier is er wel een 'verschil' Maar niet perse vanuit mijzelf. Ze weten nu inmiddels ook zelf wat ze wel of niet leuk vinden. Mn dochter draagt zowel broeken al jurkjes/rokjes. En ze is wel het stoerdere tye meisje.. Ze heeft wel oorbelletjes en houd van roze enz. Maar ze speelt bv graag met speelgoed dieren , auto's trein e.d. Ze heeft nooit echt met poppen gespeeld.. Rode lijn in de opvoeding is nog wel gelijk.. Misschien dat later mn zoons sneller uit mogen oid.. En we wat voorzichtiger zijn met dochter. Qua spelen en activiteiten is er niet specifiek iets jongens/meisjes achtig. Behalve nagellakken
Ik was zelf niet echt een meisje-meisje, maar heb een dochter die op en top een meisje is. Draagt het liefst een jurk of rok en kettingen en oorbellen wil ze graag. Ze heeft een armbandje en een ringetje om. Echt een meisje. De jongste weet ik nog niet welke kant die uitgaat. Ik denk wel dat die iets wilder gaat worden dan d'r grote zus.
Nou ik heb een dochtertje van bijna 2. Maar ik ben niet zo van de tuttige roze jurkjes met strikjes. Ik raak juist geneigd om onze dochter een beetje stoerder aan te kleden. Ik ben meer van de spijkerrokjes, en mijn favoriete merk is retour en vingino. Ik heb bijvoorbeeld helemaal niks met Jottum dat is dan weer wat sjieker. Onze dochter heeft natuurlijk ook roze truitjes en rokjes, maar ik combineer dat weer met met iets stoerders. Bv haar schoenen, ze heeft roze schoentjes met vlindertjes en bloemetjes maar ze heeft ook Allstars. Maar ik ben wel weer weg van speltjes en stiekjes en staartjes. Ik combineer het dus. Wat speelgoed betreft, ze heeft poppen maar ook auto's.
Ik vind roze kleren en elastiekjes in het haar niet typerend voor een meisje echt als een meisje opvoeden. Komt veel meer bij kijken lijkt me... Als ik mijn dochter een paar keer iets roze ofzo achter elkaar heb laten dragen, word ik er op één of andere manier gewoon misselijk van, haha. Dan trek ik maar gewoon een broek/vest aan bij haar. : P
niet bewust. wel is het zo dat bijv met verjaardagen ik me dochter sneller roze dingen geef en meisjes speelgoed als poppen etc en me zoontje dingen als garage en autos. we hebben een jongen en een meisje en dus komt het vaak voor dat me dochter met de garage speelt en me zoontje met de buggy. onze zoon is dol op poppen en de poppenwagen dat ik er voor hem ook een heb gehaald. hij heeft nu ook een blauwe buggy en een jongenspop en is er dol mee. kwa karakter is onze meid ook wel een echte meid. draagt graag jurken, danst en zingt heel de dag op k3 en megamindy en doet graag modeshowtjes inc. der eigen make-up creaties en rode loper . ze heeft een eigen hoekje op der kamertje voor der poppen inc eetstoeltje, kledingkastje etc. en speelt graag moedertje. verder is mijn dochtertje een kind wat alles probeerd. klimmen in de hoogste torens, sceeleren, rolschaatsen, eigenlijk alles en ze blijft het ook proberen als ze valt. ze is geen opgever en trouwens ook dol op voetballen en boksen zoontje kopieerd het gedrag van zijn zusje heb ik het idee en speelt ook graag met poppen en danst en zingt ook op k3 maar trekt toch sneller naar zijn garage en kan uren spelen met zijn garage en autos. kwa karakter is hij wat banger en kijkt eerst hoe andere het doen voor hij het zelf probeerd. vaak vraagt hij de eerste tig keer de hand van mama of papa voor hij het ook daadwerkelijk zelf probeerd. als hij valt moet hij standaard even huilen ook al is er niks aan de hand terwijl me dochter op staat en zegt, "zo knap kunstje he mama" terwijl heel der knieen open liggen. wij thuis waren met 7 meiden en de jongste was vergeleken met de rest echt een jongen. sleutelde graag aan fietsen en autos, wilde nooit jurken aan en poppen waren echt niks voor haar. ze was dol op gereedschap . wij dachten allemaal dat wordt vast een lesbische manlijke vrouw haha maar nee hoor. ze heeft een vriend, is nu erg vrouwelijk en is over der face heen gegroeit. het enige wat ze echt nooit zou willen is kinderen want dat is niks voor haar. Ze is nog steeds erg goed in sleutelen en kan zo een brommer in en uit elkaar halen en dingens als pc's in elkaar zetten en instaleren is ook iets wat ze zo doet. dan heb ik nog een zusje dat altijd echt meisje meisje was als kind en nu zware shag rookt, graag vist, motor rijdt etc. ik volg mijn kinderen in dingen die hij/zij graag doen en stimuleer dit ook. stel mijn dochter wil onder voetbal en me zoontje onder ballet of turne dan steun ik hun daarin ook al is het niet iets wat standaard is. wat is standaard en wat is normaal?
zo had ik het ook beter kunnen schrijven, het is hier precies zo! inderdaad ook een hele mooie poppenwagen, maar er mag geen pop in.. en ze heeft volgens mij wel 4 ballen, en wilt altijd voetballen met papa
ik kan mijn dochter alleen maar de opvoeding geven waar zij om vraagt, haar gedrag maakt uit hoe ik haar opvoed. roze kleren heeft ze wel maar ze loopt er net zo hard mee in de regen en modder te stampen als in een spijkerbroek typisch meisje of typisch jongen opvoeding is mijn dochter denk ik nog te jong voor. kan me wel voorstellen dat je er in de puberteit anders mee omgaat.
Onze zoon heeft auto`s maar ook een pop en een theeservies. Heeft stoere jongenskleren maar ook in de kleur roze. Mijn zoon vind het leuk om te tutten met mama, als ik me opmaak enzo. Maar het is ook echt een stoere bink, stoeit lekker met ons en is wel echt een jongen vind ik.
mijn meisje is een stoer meisje haha. Ze heeft 2 broers boven haar en dat is ook wel te merken, ze speelt veel met de autogarage en auto's, lego en haalt ook jongensstreken uit, ze is nergens bang voor, een pittig ding dus. Ze heeft een pop en buggy maar daar kijkt ze amper na om. heel af en toe speelt ze ermee en dan is ze op dat moment ook echt meisjemeisje. Echt heel lief haar pop bemoederen. Ze heeft veel dingen in het rose maar kwa kleding niet meer zo. Als babyzijnde had ze veel rose en jurkjes maar nu wil ze niet altijd meer een rokje of jurkje aan. Ik ben zelf ook niet zo meisje meisje ook nooit geweest haha dus dat zal ze dan wel van mij hebben hihi......