Ik temp nu ruim een half jaar en ik dacht altijd dat ik het wel redelijk begreep... Maar nu vrees ik dat het toch niet zo is. Ik hoop dat iemand me hier kan verder helpen. Ik dacht altijd dat je temperatuur de dag na je eisprong onmiddellijk steeg en dat de stijging minstens 0,2 graden moest zijn. En ik dacht ook dat de eerste temp van de stijging hoger moest zijn dan je eerdere temperaturen (boven de coverline zeg maar). Alleen nu lees ik dus op internet heel erg verschillende dingen, bijvoorbeeld, dat je eisprong op het laagste punt van de grafiek is. Dat vind je bijvoorbeeld hier bij de grafieken die ongeveer op het midden van de pagina staan. Ik moet bekennen dat ik bij alle drie de grafieken zelf de ovulatie anders zou interpreteren. Bij de bovenste van de drie zou ik 'm niet op dag 13 plaatsen, maar op dag 17.... En bij de tweede vindt men hier de eisprong moeilijk te zien, maar ze zeggen dag 16 of 17. Ik zou echter met vrij veel zekerheid durven zeggen dat het daar dag 19 is. En ook bij de onderste grafiek, waar het volgens hen onmogelijk te zeggen is, zou ik dag 19 zeggen. Verder heb ik mijn eigen grafiekjes ingevoerd in zowel fertility friend als (deels) in die andere. En tot mijn verbazing wordt de eisprong steeds op een verschillende dag geplaatst. Soms scheelt het een dag of twee, maar soms ook een week! Zal hieronder die grafiekjes even neerzetten.... Bij de grafiekjes die ik hierbij zet, denk ik dat hij er compleet naast zit, ook gezien de ovulatietesten die pas later positief werden. Ik vind dat fertility friend het kruis alleen wel laat zet. Als ik kijk naar wat hij doet (kruis in de dip plaatsen), zou je 'm een dag eerder hebben verwacht.... Kortom: ik snap het dus niet meer. Hoe lees je dit soort grafiekjes nu?
En hier ook niet.... (En daarna ben ik opgehouden de grafieken in beide sites in te voeren).... Ik denk dat ik het beter zelf kan leren interpreteren. Alleen de vraag is dus.... Hoe?
ja ik geraak daar ook nie altijd echt aan uit, zeker niet in mijn grafiekjes. die temp schommelt veel te veel.
Ja precies, het is echt lastig! Mijn temp schommelt ook wel wat, maar niet eens heel extreem. En toch kan ik dit ook niet verklaren. Ik snap niet waarom verschillende programma's er zoiets verschillenden van maken!
Ik heb de 1e 3 grafieken ook bekeken en denk kaartje 1 dag 19, kaartje 2 17, kaartje 3 18. Dus ik snap wat je bedoelt. Ik vind ook, dat als erover leest op internet, de informatie over de temperatuur methode soms tegenstrijdig is.
@Rosa: Precies, de info die je krijgt is vaak tegenstrijdig... Zijn er hier echt niet meer meiden die er wel meer verstand van hebben? Iemand die wel eens tempkaartjes heeft meegenomen naar een gyn bijvoorbeeld?
Ik heb van de week iemand zien zeggen, ik weet niet meer waar helaas, die had een soortgelijke grafiek zoals ik vorige maand. Tegen haar had de gyn gezegd dat de temp vermoedelijk niet voor de stijging was (zoals ff meestal zegt), maar tijdens de dip, omdat dat logischer was. Ik Putte daar vooral hoop uit dat ik geen hele korte lf heb.
@ Babke Maar ik heb geen dip. Kijk maar eens op mijn kaartjes. Beide kaartjes zwanger geworden, alleen vorige ronde ging het mis vanaf 19 dpo. (De dip op mijn huidige kaartje op 2dpo komt door paracetamol.) Ik ben dan wel benieuwd waar die gyn dan een kruis op mijn kaartje zou hebben gezet. Ik heb wel 2x een dipje 5 dagen voor mijn ei/kruis.
@Rosa, geen idee. Maar dat ging over een kaartje zoals de mijne van vorige maand (dan bedoel ik alleen het stukje vanaf dag 28, niet die achtbaan) met een overduidelijke dip. FF had toen net als bij mij het kruis geplaatst voor de echte stijging, maar de gyn zei tegen haar dat ten tijde van de dip veel logischer was. Maar het was ergens op internet hoor. Ik heb net ook mijn kaartje eens ingevuld en ik krijg helemaal geen streep meer.
Daar krijg je pas een streep als je aangeeft dat je cyclus is afgerond en dat je wel een ovulatie had.... Beetje stom systeem.... Heb je dat aangegeven? Ik gok overigens dat BB je streep gaat plaatsen op de dag van die tweede hele diepe dip.
Ik had ingevuld dat ik een eisprong had. Nou ja, heb hem nu of net gehad, dus ik kijk wel hoe deze cyclus verloopt.
kaartje 1 16-17 kaartje 2 17-18 kaartje 3 17 Zou de kaartjes van FF aanhouden, die zijn lekker duidelijk en vind 't een beetje een vreemd systeem dat die van die andere pas een streep geeft als je cyclus is afgelopen en je zelf moet aangeven dat je een eisprong hebt gehad? Klinkt niet echt betrouwbaar zeg maar.
@Saz: Ik vind BB idd ook niet zo betrouwbaar overkomen. Ook omdat ik een paar grafieken heb ingevoerd daar en ik echt 100% zeker weet dat ze de ovulatie verkeerd plaatsen. Maar bij FF ben ik ook niet zeker hoor.... Kijk bijv. maar eens in mijn grafiek van deze ronde (zie handtekening). Daar zet FF een kruis terwijl ik de dag ERNA nog een positieve ovutest had. Volgens mij kan dat niet. Wel op de laatste dag van meerdere positieve ovutesten of op de dag dat je je enige positieve ovutest hebt... maar als je piek nog bezig is, springt er toch nog niks? (Lijn in mijn grafiek is overigens gestippeld omdat ik later nog een keer Eggwhite heb toegevoegd. Als ik dat weghaal, krijg ik wel een dik vet kruis, op dezelfde plaats als waar nu het gestippelde kruis staat).
Hoi Annabeth, je zou eens moeten kijken bij tip voor ovulatietesters. Daar staat dat het nog wel eens verschilt wanneer het eitje springt.
@Babke: Bedankt voor de tip, ik zal direct even kijken! Wat denk jij trouwens, op basis van mijn kaartje?
Ja? Ik denk zelf dat FF een of twee dagen te vroeg zit, omdat de temp pas daarna door stijgt.... Maar ik weet het ook niet zeker....