Even een vraagje over een volmacht voor een bankrekening. Op dit moment heeft mijn vader de volmacht voor mijn oma. Zijn schoonmoeder. Mijn moeder is overleden en haar broer (mijn oma haar andere kind) is ook overleden. Dus vandaar dat mijn vader haar rekening al 3 jaar beheert. nu is het zo dat mijn vader in financiele problemen zit, en niet zo'n klein beetje ook (beslag op huis door belastingdienst en minstens 45000 euro schuld) Nu heb ik (na overleg met mijn vader) al zijn brieven en papieren hier liggen om in kaart te brengen wat er precies voor een schuld is en zie ik ook de bankrekeningen van mijn oma. En o o o, wat erg is dit. Ik zie namelijk dat mijn vader heel en heel veel geld van haar rekening heeft gehaald zonder dat mijn oma dit weet. Ook zijn eigen rekeningen heeft hij er soms mee betaald. Zo erg vind ik dit. Mijn oma zit in een bejaardenhuis en krijgt iedere wek 50,- van haar rekening om de week door te komen. Eten heeft ze al dus daar heeft ze ook genoeg aan. Als ik dan tel dat mijn vader voor haar pint is dat 52 weken x 50 = 2600 euro. hoog aanhouden dus 3000 euro. Maar nu heeft hij zelf in totaal 15000 euro!!!!! afgeschreven door overboeking/pinnen. Nou - die 3000 is nog 12000 euro!!!! Kan mijn oma mijn vader hiervoor aansprakelijk stellen? Ik ben bang van niet door de volmacht. Ik heb mijn oma gebeld dat ik vanavond langs kom. Ik heb haar al wel verteld dat mijn vader er slecht voor staat alleen nog niet over haar zelf. Dat wilde ik niet over de telefoon doen. Ik heb al met haar afgesproken om donderdag naar de bank te gaan en mij de volmacht te geven want dit kan echt niet! Ik ben zo kwaad. pffff De tranen lopen over mijn wangen zo erg. Het menske staat zelfs al rood terwijl ze voor 2 jaar terug nog ruim 6000 euro had op haar lopende rekening.
Thanks, ja erg he. Weet ook nog niet hoe ik dit het beste kan zeggen. Neem al haar bankrekeningen mee zodat ze het ook kan zien. Ook naar zijn toenmalige vriendin heeft hij geld naartoe geboekt
Jeetje wat erg dat je vader dit gedaan heeft. Kan me voorstellen dat dit je enorm veel doet. Hopelijk geeft je oma je het vertrouwen zodat jij haar geldzaken kunt/mag regelen
Sorry dat ik je niet kan helpen met je vraag over aansprakelijk stellen en volmacht, maar vind het erg voor je oma. Dan is ze al afhankelijk en dan ook nog het vertrouwen weg. Ik las je verhaal en denk even een hart onder de riem steken. Er is vast wel iemand anders die je inhoudelijk kan helpen of anders bellen naar een rechtswinkel of juridisch loket.
Oma is 81 jaar en zit nu (nadat ze in 2005 en 2006 haar kinderen heeft verloren) in een bejaardenhuis. Ze denkt het goed voor elkaar te hebben en haar schoonzoon te kunnen vertrouwen. Niets is minder waar helaas. pfff zo Verdrietig is dit. Ik heb mijn vader al gevraagd WAAROM. Ja ik kon niet anders. Wat een K*T smoes
Ik weet niet of je oma je vader aansprakelijk kan stellen maar ze kan wel de volmacht ongeldig laten maken zodat hij niet NOG MEER geld van haar steelt (want dat is het in mijn ogen)
Jeetje wat erg dat je vader dat gedaan heeft. Ik vind het pure diefstal maarja weet niet of dat wettelijk ook zo is vanwege die volmacht. Misschien zou je het juridisch loket eens kunnen benaderen. Het Juridisch Loket | Gratis antwoord op uw juridische vraag Sowieso kun je daar morgen een chatsessie starten. Sterkte met het vertellen meid, lijkt me niet makkelijk
Als je vader het met het pasje van je ons heeft gedaan, Kan je er niks tegen doen helaas, Me tante heeft dit ook bij mijn opa gedaan....
Oh wat erg. 'Ik kon niet anders'. Als hij niet bij het geld had gekund, had hij het ook niet kunnen pakken. Maar als je problemen hebt en dan de beschikking hebt over geld van iemand die daar toch niet achterkomt, dan wordt die grens ook wel laag. Gelegenheid maakt de dief (ofzo) zeggen ze da dan toch? Echt heel erg voor je oma. Nu heeft ze dus zelf al geen geld meer over. Ik denk dat er maar 1 optie is: aangifte doen en rechtzaak van maken (dan kan oma het geld terugkrijgen).
wat ik heb gehoord van familie die hetzelfde mee hadden gemaakt. Je mag geen geld als volmachtige aan jezelf over maken, dat is strafbaar. Maar als het gepint is onder het mom van word aan eigenaar gegeven ben ik bang dat er weinig aan gedaan kan worden. Overschrijvingen misschien zou je met idd juridisch loket of een notaris ofzo iemand eens naar kunnen kijken wat eraan gedaan kan worden. Maar ja...van een kale kip kan je niet plukken...dus ben bang dat je oma naar haar geld kan fluiten. Sterkte met vertellen!! En je weet niet hoe vaak het voorkomt................lieve mensen zijn we toch allemaal......
Ik ben geen jurist, maar als er aantoonbaar meer geld is afgeboekt dan oma heeft gekregen en hij kan niet verklaren waar het geld aan is uitgegeven dan denk ik dat oma wel een sterke zaak heeft. Sowieso de overboekingen aan zijn exvriendin etc natuurlijk. En vooral als je vader het ook gewoon toegeeft dat hij niet anders kon...ja dan moet dat geld terug naar oma! Goed dat je het gezien hebt trouwens. Arme oma, beide kinderen verloren en haar schoonzoon die haar leefgeld steelt.
Dit loop ook bij mij in de familie (gelukkig geen naaste familie) Maar de vrouw waar mijn oom mee getrouwd is... Zijn een aantal mensen mee bezig geweest maar er kan echt helemaal niks mee gedaan worden omdat die persoon ook de volmacht had nu is alles op en is hij vertrokken
wat je kunt doen is inderdaad aangifte doen en dan komt het via een rechtzaak te lopen, maar waarschijnlijk zal je oma hier dan ook bij aanwezig moeten zijn. en ik weet natuurlijk niet of ze dit wil/kan gezien haar leeftijd en misschien gezondheid? dat is iets om in overweging te nemen Het is al erg genoeg maar misschien is de extra stress wel teveel.. in ieder geval zo snel mogelijk de volmacht intrekken inderdaad. sterkte! ( moet voor jou ook lastig zijn zo tussen beide zitten! )
Allereerst ligt het aan de afspraken die gemaakt zijn tussen oma en je vader. Zo te lezen weet oma er nog niet van en weet jij niet precies van hun afspraken. Wellicht vindt oma het niet erg..? Hoe weet je dat oma er niet van weet? En weet je vader dat je haar hiermee gaat confronteren? Ik neem aan dat oma wel meer moet betalen dan 50 euro per week? Of is dat geld alleen aan contanten opgenomen? Ik neem aan dat oma soms ook kleding/ verzorgspullen etc. nodig heeft? Als oma hem alleen gemachtigd heeft om rekeningen e.d. te betalen, dan kan oma inderdaad aangifte (klacht) bij de politie doen. Dit kan oma alleen zelf doen. Succes ermee hoor!
Ach jeetje wat erg. Ik zou even contact opnemen met het juridisch loket om advies te vragen! En sowieso z.s.m. die volmacht laten intrekken want nu je vader weet dat jij het weet.. misschien steelt ie wel nog even snel een groot bedrag nu het nog kan ofzo? Walgelijk zeg!
Ahh wat vreselijk voor je oma zeg en zielig ! Dat iemand zoiets kan doen he..en dan gewoon geld over blijven maken naar jezelf of naar een vriendin nog wel :s totdat je oma in het rood staat...echt erg. Ik hoop dat je je oma weer op de goede weg kunt helpen , sterkte !