Wat is normaal groep 3 gedrag?

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by stokstaartje, Dec 25, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. stokstaartje

stokstaartje Actief lid

Dec 19, 2012
    119
    0
    16
    #1 stokstaartje, Dec 25, 2016
    Last edited: Dec 25, 2016
    Onze zoon zit in een pittige groep 3. Ook de juf geeft dit aan en zegt dat ze er hard mee aan de slag is. Het is 'n klein klasje van 20 leerlingen. Nu hoor ik van mijn zoon dat hij elke dag geslagen wordt... Al vanaf de herfstvakantie . Nu hoor ik van andere ouders dat ook hun kind geslagen wordt. Vaak door dezelfde 5 jongens in de groep. Ongeveer de helft van de jongens zijn dus erg fysiek. Ik merk dat mijn zoon ook dat hij baldadiger wordt en gedrag gaat kopiëren. Van een zachtaardig ventje slaat of stompt hij nu geregeld zijn zus. Zegt bijvoorbeeld ook sinds enkele weken "jij hebt een klote kop of boeiuh k*t" terwijl t n heel zachtaardig ventje is die ik tot 2 maanden terug nooit heb horen schelden en andere kinderen eigenlijk nooit aanraakte. Nu gaat 't me overigens niet om 't schelden, dat hoort hij uiteindelijk toch wel 'n keer en hij krijgt hier thuis flink straf voor.... Maar ik vraag me wel af of 't normaal is dat hij dit al leert in groep 3 en of 't normaal is dat jongens in de klas elkaar veel slaan en stompen, elkaar laten struikelen in de klas. en dat soort taal naar elkaar uitslaan. Ik vraag me af of 't wel 'n veilige groep is voor hem. Er liggen ook geregeld jongens te vechten op de gang buiten de klas als de juf niet in de buurt is. De juf zegt dat ze er hard mee aan de slag is. Ik heb aangegeven dat ik me ernstig zorgen maak.... Ik hoor graag of jullie dit herkennen.....
    .

2. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Ik ben niet thuis in wat wel en niet hoort in groep 3, maar dit lijkt me echt geen normaal gedrag.
    Ik zou er echt op staan dat de juf eens met die ouders ging praten over wat hun kinderen uitspoken. Of dat je in ieder geval weet waar de juf dan precies mee aan de slag gaat, plan van aanpak enz.

En vooral je zorgen blijven uitspreken naar de juf zolang er niks veranderd.

3. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

Mar 26, 2015
    11,879
    5,133
    113
    Dit is absoluut geen normaal gedrag. Ik zou nog eens goed met de juf gaan praten.

4. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Schelden absoluut niet. Dat vind ik zeker niet normaal.
    Maar in de klas van onze zoon zijn de jongens heel erg fysiek met elkaar. Altijd stoeien, duwen, gek doen. Maar dat vinden ze ook allemaal leuk. Als iemand het niet leuk vindt dan zeggen ze stop hou op...en dan is het ook klaar.

Maar nooit gemeen of met schelden. Dat is echt niet normaal...tenminste niet bij onze zoon in de klas.

Ik vind het inderdaad niet een veilige omgeving...het slaan en schelden gebeurt dan uit gemeen gedrag en niet uit gewoon een leuk spel.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Nee dat is niet normaal. Als mijn kind meerdere dagen achtereen geslagen wordt dan hou ik of mijn kind thuis of dat kind wat slaat laten ze thuis. Maar ik laat mijn kind niet als boksbal gebruiken.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,248
    36,028
    113
    Nee, dat lijkt mij zeker niet normaal. De oudste zit in groep 5 en is nog nooit geslagen op school, de middelste wel eens, maar dat is direct aangepakt, heb er ook direct een melding van gemaakt, want het kan echt niet.

7. stokstaartje

stokstaartje Actief lid

Dec 19, 2012
    119
    0
    16
    Goed om jullie eerste reacties te horen. Ik ging erg aan mezelf twijfelen omdat 't zoveel jongens in zijn groep zijn die dit doen. Maar ik merk ook echt 'n verandering in zoons gedrag. Meteen duwen of slaan als hij 't ergens niet mee eens is. Hij lijkt zichzelf niet. Maar zal wel zijn manier zijn om zich in zo'n groep staande te houden... Maar dan weet ik dat ik niet gek ben en dit dus inderdaad niet meer ga accepteren op school, dat slaan onderling dus geen normaal gedrag is.

8. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

Sep 15, 2008
    2,803
    70
    48
    Female
    Ook ik vind het geen normaal gedrag.
    Ik herken het fysieke gedrag zoals bosi dat omschrijft.
    Stoeien, duwen trekken, maar altijd in een soort spel.
    Echt bewust slaan, schoppen of stompen komt (bijna) niet voor in de klas van mijn zoon (tweede keer groep 3 en in beide klassen niet meegemaakt.)
    Ook het taalgebruik herken ik niet.
    Ik zou zeker een goed gesprek met de leerkracht aangaan en meenemen dat zijn gedrag hierdoor verandert.
    Of met de andere ouders samen jullie zorgen op papier zetten en dit bespreken met school.
    Ik vind het wel een zorgelijke situatie.
    De eerste maanden groep 3 zijn ze net kleuter af....

9. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,169
    4,321
    113
    Wow, wat blijf je er nog rustig onder door je af te vragen of dat normaal is. Je zoontje uit zih volgens mij zo omdat hij niet lekker in zijn vel zit. En dat is logisch als je dagelijks geslagen wordt. Ik zou dit echt niet accepteren. En indd, vraag eens concreet wat de juf doet. Zijn de pestkoppen al met hun ouders op het matje geroepen? De groepsdynamiek is heel slech in deze klas, wordt er met bijvoorbeeld taakspel aan gewerkt waarbij kinderen weekbelonijgen en maanfbeloningrn krijgen bij goed gedrag etc. Laat de juf concreet zijn en ik zou mijn kind daar echt niet naartoe brengen als er niet binnen hele korte tijd duidelijke stappen worden gezet.

10. stokstaartje

stokstaartje Actief lid

Dec 19, 2012
    119
    0
    16
    Nou ik ben helemaal niet rustig haha... Ik ben me al weken aan 't opvreten. Heb me in 't begin de ernst niet gerealiseerd wellicht. In het begin had mijn zoon het namelijk steeds over 1 jongen en pas sinds half november komen de verhalen van meerdere jongens naar voren. Het is ook niet zo'n prater... Zoon gaat nog steeds met plezier naar school ondanks zijn verhalen. Andere ouders beginnen ook nu pas te kletsen. Ook sinds kort zie ik die verandering in gedrag. Ik ben serieus 'n andere school aan 't overwegen....Maar wilde hier graag horen of ik de boel inderdaad wel goed inschatte....goede tips zie ik hier ook terugkomen waar ik iets mee kan richting school.... Bedankt!

11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,140
    8,871
    113
    Nee, is zeker niet normaal. Mijn dochter zat ook in een dergelijke groep en haar gedrag veranderde er ook erg door (logisch ook als je dag in dag uit met dat gedrag geconfronteerd wordt en niets van wat je gewend bent (praten ed) werkt, dan ga je vanzelf meedoen).

Om te beginnen lijkt het me tijd voor een goed gesprek met school. Herkennen zij het? Hoe staan zij er tegenover? Wat hebben ze al geprobeerd? Enz. Als de juf het alleen niet aan kan (wat kan, zonder dat het meteen een slechte juf hoeft te zijn oid), dan moet ze hulp vragen bij de intern begeleider/directie. Als school het niet (h)erkent of er verandert niets, dan zou ik zeker kijken naar een andere klas of als dat niet kan een andere school.

Wij hebben onze dochter sinds dit schooljaar in een andere klas laten plaatsen. En het zal niet alleen daardoor komen (we hebben meer gedaan), maar het helpt zeker wel, maar haar gedrag is anders geworden. De kinderen in haar huidige klas reageerden in het begin op haar manier van reageren ook echt van 'wat is dit?! zo gaan we hier niet met elkaar om'.

12. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,020
    5,232
    113
    Gesprek met de directeur aangaan. Kan de juf dit wel.aan? Er zitten maar 20 kinderen in de klas! En zelfs dan lukt het haar niet. Ik zou wel resultaat willen zien. Je zoon is nu niet veilig en gaat zelf ook verkeerd gedrag vertonen. Misschien moet men Hulp van buitenaf inroepen. Als er geen verbeteringen komen zou ik zelfs een andere school overwegen.

13. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nee echt niet normaal. En wanneer je zoontje geslagen wordt is er geen toezicht?? Heel vreemd. Hier dan een rustige groep 3 maar een hele drukke groep 1 van mijn jongste met 2/3 jongens en een paar lastige exemplaren. Maar na een paar weken wennen heeft de juf ze nu alle 30 helemaal in de hand. En als er een keer een tik valt, dan is dat bij iedereen bekend en worden ouders ook op de hoogte gebracht. Dus ik zou jouw verhaal echt onacceptabel vinden.

14. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,169
    4,321
    113
    Sorry stokstaartje, het kwam op mij zo over omdat je twijfelde. Gezien het karakter van mijn oudste stond ik bij elke tik waarover hij vertelde van hetzelfde jongetje bij de juf en zij ging ook het gesprek aan met de moeder van dag jongetje en het kind zelf en zo hebben we het jn de kiem kunnen smoren. Ik zou zoiets dus echt nooit lang aankijken.

En indd, 20 leerlingen is echt een hele kleine klas in deze tijd. Dan zou het een rustige klas moeten zijn. Al is het maar omdat er dus weinig leerlingen zijn. Ik denk dat een stap naar de directie ook zeker biet verkeerd is maar je moet dit echt stoppen, hetzij door een gerichte aanpak, hetzij door een andere klas of school voordat het straks gewoon is voor je zoontje om zich zo te edragen en zo te schelden. Dan ga je het heel moeilijk no af kunnen leren. En nu zijn ze nog maar 6 jaar, maar ga hier maar eens tegenin als ze 12 of ouder zijn als het nu al 'gewoon' wordt voor hem.

15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,140
    8,871
    113
    Klein zegt niets over rustig of niet rustig. Als de groepsdynamiek verkeerd is, dan kunnen 10 kinderen al drukker/negatiever zijn dan 30.

Mijn dochter zat ook in een klas van 21 en zit nu in een klas van 28 en die grote klas is echt rustiger doordat de kinderen anders op elkaar reageren.

16. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,169
    4,321
    113
    Klopt maar je kunt niet ontkennen dat juist bij een slechte groepsdynamiek met 20 kinderen sneller resultaten geboekt kunnen worden dan met een grotere groep. Het zijn ivm een klas met 30 kinderen toch echt 10 stemmen minder en tien minder die je moet corrigeren. Dat bedoel ik kwa grootte. Je zou mogen verwachten dat een kleinere groep rustig is en bij problemen moet je dat meteen aanpakken. Er zijn indd ook grote klassen die het heel goed doen en die fijner zijn voor een kind dan een kleine klas.

17. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Het is geen normaal gedrag. Mijn zoon zat ook in zo'n groep en als ik naar school ging om daarover te praten zeiden ze dingen als 'jongens zijn nu eenmaal wild' of 'als ze ouder worden krijgen ze wel meer inzicht en gaat het beter'. Ehm, niet dus. Ik heb mijn zoon van school gehaald, want ze deden er amper iets aan en ik wou hem niet jaren tussen die kinderen hebben, want er gebeurden ook veel gevaarlijke dingen zoals lang elkaars keel dichtknijpen, elkaar in de ogen steken, met scharen gooien etc. Heb hem ook 2 x met bloed in zijn nek van school gehaald.
    Mijn zoon ging dit gedrag ook overnemen, dus ja, die werd ook zo vervelend en riep ook de meest vreselijke dingen. In groep 1-2 had hij een leuke groep, maar die kinderen die uit die andere groep 2 naar groep 3 gingen, daar zaten echt een paar tussen met behoorlijke gedragsproblemen.

18. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,797
    19,006
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Slaan en schoppen met het doel de ander pijn te doen, is geen normaal gedrag in groep 3. In geen enkele groep, trouwens.
    Wat al eerder genoemd is: het 'trek- en duwwerk' is denk ik wel iets wat gewoon bij jongetjes van die leeftijd hoort. Daarmee zeg ik niet dat alle jongens dat doen, maar wel dat het binnen de grenzen van 'normaal' valt. Het is normaal als een jongetje dat wel doet, het is ook normaal als hij het niet doet.

Onze oudste zit in een groep 3 met een aantal vrij drukke exemplaren, waarvan hij er zelf ook één is. Die kunnen behoorlijk stoeien! Trekken, duwen, botsen, aan elkaar hangen, elkaar vasthouden etc. Het is niet de bedoeling elkaar pijn te doen, het hoort bij hun spel. Maar: af en toe doen ze elkaar wel pijn. En degene die zich dan bezeerd zegt dan al gauw dat het expres was. Dat zie ik zowel bij onze zoon als bij zijn vriendjes: lekker mee doen, niet af te remmen. Totdat het even mis gaat en dan is het de schuld van de ander, want die had voorzichtiger moeten zijn! En die reactie is óók normaal! Ze moeten nog leren dat ze beiden voorzichtig moeten zijn en dat als je zo wild meespeelt, het dus even goed je eigen 'schuld' is als het even mis gaat.

Onze zoon klaagt soms wel eens dat hij het te wild vindt en dan niet mee wil doen, maar dat dit niet goed wordt geaccepteerd. Ze proberen hem er dan toch steeds bij te betrekken. Misschien dat andere kinderen dat ook wel bij hem hebben trouwens, maar daar klaagt hij dan weer niet over. Ik heb tegen hem gezegd da hij in zo'n geval heel duidelijk moet zeggen dat hij deze pauze niet mee wil doen. En als ze toch blijven komen dat hij dan maar even bij de juf moet gaan staan. Hij moet leren voor zichzelf op te komen en hulp te zoeken als dat niet alleen lukt.

Ik zou als ik jou was heel zeker willen weten, dat er sprake is van meer dan stoeien of stoeien dat uit de hand loopt. Daar kom je denk ik achter door een goed gesprek met de juf.
    Wanneer het echt een kwestie is van pesten / macht dan moet de school flink aan de bak en daar hebben ze dan de hulp en betrokkenheid van alle ouders bij nodig.

19. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,140
    8,871
    113
    @Boordevol: Mijn ervaring is dus niet dat een kleinere klas per definitie rustiger is. En ik heb ook geen idee of het in een kleinere klas makkelijker is om resultaten te boeken dan in een grotere klas. Ik denk dat het boeken van resultaten van meer afhangt dan van aantallen. Een grotere klas kan bv. ook als voordeel hebben dat er een grotere 'meeloopgroep' is, die je makkelijker kunt veranderen dan degene waar het mee begint. Maar dat maakt voor TS ook weinig uit, haar kind zit in een kleine klas en er moet wat gebeuren. :)

20. stokstaartje

stokstaartje Actief lid

Dec 19, 2012
    119
    0
    16
    #20 stokstaartje, Dec 26, 2016
    Last edited: Dec 26, 2016
    En dan is mijn zoon nog versneld ook, dus 1 tot 2 jaar jonger dan de rest. Ik weet zeker dat het meer is dan alleen stoeien, al gebeurt dat ook erg veel door die jongens, vooral ook onderling. Ik hoorde van een meisje die bij ons kwam spelen dat ze door 1 van de jongens hard op haar oor was geslagen. Van andere moeder hoorde ik dat haar dochter met een blauwe hand was thuisgekomen omdat een jongen met een voorwerp op haar hand had geslagen. Ik heb zelf gezien bij een optreden op school dat 1 jongen een ander kind hard in zijn rug aan het trappen was. Ik hoorde van mijn zoon afgelopen week dat een jongen had gezegd tegen hem 'jij moet niet in mijn buurt komen want dan sla ik je.' hoe meer ik opschrijf hoe meer ik besef dat ik inderdaad niet meer moet twijfelen. Maar ja, ik hoorde ook geluiden uit mijn omgeving als ik het vertelde...: 'jongens zijn nu eenmaal fysieker, en ze bedoelen het vaak niet kwaad, niet overal meteen iets achter zoeken, het is vooral stoerdoenerij enz.....ja dan ga ik twijfelen..daarnaast heeft mijn zoon dus maar 1 jaar gekleuterd en kende ik de jongens in de groep dus ook niet goed. Dank jullie wel!

Share This Page