Ik vraag mij af waneer is verstandig kussentje geven in bed? Ze slaapt in peuterbed maar bij ons merk ik wel als ze op onze kussen ligt dan slaapt ze iets beter. Misschien zou het haar helpen met doorslapen geen idee maar we gingen met 1.3 naar peuterbedje en was enorme succes. Ze heeft bamboo dekbed maar wel kussen en waneer geen idee... Of zal ik wachten beter en waroom dan? Waar zit het gevaar in?
Hier met de overgang naar peuterbed ook peuterkussen gegeven. Ikea, Hema ook heeft die. Maar dat zijn echt vodjes hoor, zit haast geen vulling in. Volgens mij gebruik je een (kinder) kussen pas vanaf een jaar of 6. Het gevaar zit hem in de verkeerde houding die ze met een normaal kussen krijgen. Daar kunnen ze bij langdurig gebruik rug en nekklachten van krijgen. Maar onze Kids willen inderdaad wel heel graag een kussen om hun hoofd op te leggen. Die peuterkussen lenen zich daar uitstekend voor. Zijn ze net zo blij (of blijer, want ligt beter) mee als een kussen voor volwassenen. Dus onder de 2 jr: wordt afgeraden ivm wiegendood Vanaf 2 jr peuterkussen Vanaf +/- 6jr: "gewoon", plat kussen
Hmm dan ga ik morgen bij hema kussen lijkt mij wiegendood zal niet zijn ze is zo bewegelijk als er iets wordt ze gelijk wakker en aangezien slaapt al lang met ons onder onze dekbed en op onze kussens soms
het wordt wel afgeraden. Wanneer een kussen? Wanneer moet je beginnen met een kussen? Om te beginnen: niets moet. Een kussen is gewoon een lekker ding, waar je lekker mee kunt slapen, maar nodig is hij niet. In feite heeft niemand een kussen nodig, aldus onze kinderartsen. Voor kleine kinderen kunnen kussens gevaarlijk zijn, omdat ze erin kunnen stikken. Dit geldt vooral voor zeer kleine kinderen die zich nog niet kunnen omdraaien of hun hoofd nog niet goed kunnen oprichten. Als zulke kinderen met hun gezicht in het kussen liggen, kunnen ze in ademnood komen. Dus: gebruik geen kussen zolang het kind er niet om vraagt en als het nog zeer jong is. De grens voor het veilig gebruik van een kussen is moeilijk aan te geven. Je kunt de grens daarom hoger stellen dan misschien echt nodig is. Vanaf 3 jaar lijkt een veilige leeftijd. Maar nogmaals: als het kind er niet om vraagt, kun je beter geen slapende honden wakker maken...
Nou ja, het wordt beiden, zoals ik in mn vorige post zei, afgeraden onder de 2 jaar ivm wiegendood. Dat is dus volledig jouw keuze en verantwoordelijkheid. Hier bij de zoons overgestapt met 20 en 22 maanden omdat de winter eraan kwam en het bij ons behoorlijk koud wordt boven.
Bron? Ts, het hangt echt van je kind af. Maar volgens mij wordt je dochter nog vaak wakker toch? Je zou het kunnen proberen. Hoewel ik het nog wel jong vind. De oudste ging beter slapen omdat hij vanaf dat moment een afgebakend stukje voor zijn hoofd had. Daarvoor kroop hij steeds omhoog waardoor hij met zn hoofd tegen het hoofdeinde bonkte. En als dat hard genoeg gebeurde, werd hij daar wakker van. De tweede lijkt me beter te liggen omdat hij daarvoor op zijn (erg dikke) knuffel ging liggen. Maar ze waren beiden wel al een stukje ouder.
Ja ik snap het. Weet iemand waar ik zo n langwerpige kussen kan kopen? Ik heb soort kleine dekbed he bamboo 100x130 en daarbij zat kussensloop maar die is dus ook c 30x70 of zo iets. Hema is wat vierkanter meer..
Een kind van 1 jaar en 5 maanden is nog te jong voor een kussen i.v.m. het risico op wiegendood. Mijn dochter kreeg een peuterkussen met 2,5 jaar, toen ze een groot bed kreeg, wilde ze ook een kussen. Ze vroeg er zelf om.
Eh, nergens? Denk dat je sneller slaagt als je een gewoon peuterkussen aanschaft en daar een hoesje bij koopt, dan een peuterkussen in speciale maatvoering gaat zoeken. Peuterkussens zijn niet zo gangbaar, en ik ben ze nog niet in vreemde maten tegengekomen. Maar, ik heb daar ook niet naar gezocht om eerlijk te zijn.
Wij hebben die van ikea die is ook rechthoekig. ze slaapt er prima op! Als ze bij ons in bed ligt kruipt ze ook bij eens van ons op t kussen maar kan ook voor de geborgen heid zijn. Wiegendood ia dood zonder oorzaak. Daar heeft een kussen dus niets mee te maken want als ze stikt is het geen wiegendood lijkt me Ik denk dat de leeftijdsgrens ook wel kind afhankelijk is.
Ja, die oude discussie. Maar stikken door een kussen is ook niet wat je voor ogen hebt voor je kindje, neem ik aan?
Bij een buikslaper zou ik het inderdaad niet doen. Maar in die twee jaar heeft ze nog nooit op haar buik gelegen en ben ik er dus niet bang voor.. daarom zeg ik... het is wel kind afhankelijk
Ja maar ik denk niet dat ze kan stikken door kussen ze is namelijk erg slim en sterk en anders zou ze stikken in ons bed toch? Dikjedekbed en dikke kussens waar ze ook soms met gezicht in slaapt? Ze slaapt ook in peuterbed zonder hekje gelijk dan kan je ook zeggen tot 2 haar vallen kinderen etc ze dus nooit gevallen nog. Ze stoot haar hoofd ook continu waardoor ze ook wakker wordt. Ze slaapt erg zelden op buik maar ze slaapt echt zo licht we kunnen haar overleggen of lig je net in bed of ga je naar wc ze is gelijk wakker. Ik denk dat dan stel krijg ze geen lucht zou ze wakker ook zijn. Ik vraag mij af wat is verschil in kind 1.5 en kind 2 jaar ivm wiegendood?
Ik kwam in dit topic omdat ik ook kijk naar een kussen en peuterbedje.... dus ik heb al heel wat reacties gelezen! In een ander topic schrijf je dat ze wel een keer gevallen is! Als het zo afgeraden wordt, waarom is dan je keuze alsnog om voor zo'n kussen te kiezen? Leg uit? Als ze stikt dan is ze slim genoeg om wakker te worden?
De oudste vanaf 2,5j een peuterkussen (heel plat, 40 x 60, van Plumka) en vanaf 6j een gewoon hoofdkussen (wel nog steeds een vrij plat). De jongste vroeg pas rond 3j naar een kussen en kreeg toen ook zo'n peuterkussen.
@tompoes Ze is gevallen door doorrollen 1x toen ze eerste keer inlag was ze 1.3 en erna niet meer. Verder leg mij eens uit het veschil tussen kind 2 jaar en kind 1.5 jaar mbt kussen? Dus bij 2 jaar gelijk kan kussen om ern of andere reden vandaag jarig morgen kussen? Cb en kinderarts laatst gevragt en die zeiden dat peuterkussen kan gewokn bij haar omdar ze niet hupeloze baby is en qua doen niet 1.5 jarige qua motoiek en denk dus het verschil 2 en 1.5 haar bij haar is niets. Ik heb cinderella peuterkussen gekocht ze slaapt daar heerlijk op. Als ze niet wil gooit ze die ook uit. Is geen platte kussen maar weegt als een veertje en met speciale ademende vulling. Ze slaapt op zij en op buik en op rug zonder problemen. Trouwebs 40x60 is de maat
Wij hebben er eentje sinds ze 20 maand is. Ze gaat er heerlijk op slapen, maar 's morgens ligt dat ding ergens aan haar voeten. Ik zie niet in waarom dat onveilig is, ze is echt geen immobiele baby meer he.
Mijn dochter ging altijd als ze bij ons lag op een groot kussen liggen, ze begon toen ook om een kussen te vragen. Toen ze over ging naar een peuterbadje hebben er gelijk een peuterkussentje gekocht bij de ikea. Dit is nu een maand of 2 terug.
Ik heb die van ikea voor ons zoontje gehad. Nou wat een onding, helemaal na het wassen. Nu lees ik hier over plumka, ook een peuterkussen? En die van cinderella, is die niet te dik? Heb ook eens van die van hema gehoord, is dat wat? Verder nog tips?