Heeft hier iemand ervaring met zorgteam basisschool?

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Kim11, Mar 8, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kim11

Kim11 VIP lid

Mar 23, 2011
    5,960
    178
    63
    Op dit moment loopt het wat stroef tussen mij en de school.

Ik heb het gevoel dat het voornamelijk een sfeer is die uit de hand is gelopen dan dat er daadwerkelijk iets mis is.

Een week of 2 geleden zeiden ze in een gesprekje ergens tussen neus en lippen door dat mijn zoon nu besproken werd in het zorgteam.

Toen ik vroeg wat dit was, zeiden ze "oh dat is een gesprekje tussen een aantal mensen binnen de school waar leerlingen besproken worden die wat moeite hebben om mee te komen of zogenaamde risicokinderen.." - Zei ze heel genuanceerd. Ik vroeg wie daar allemaal bij betrokken waren, toen zei ze de ib'er voor advies voor de leerkracht, wij als directie, maar ook bijvoorbeeld de leerplicht ambtenaar, een maatschappelijk werkster, en iemand van jeugdzorg. Maar dat is allemaal preventief zei ze, niks bijzonders.

Niet wetende, of verwachtende, dat het vervolgens compleet uit de hand loopt. Mijn zoon was ziek, onmiddellijk staat er controle van de leerplichtambtenaar op de stoep. School geloofd niet dat hij ziek was. - Hij was ziek, dus jammer voor de school.

2 dagen later wordt ik gebeld door een maatschappelijk werkster, dat de school heeft verzocht een afspraak te maken.

Whats next? Jeugdzorg?

Ik ben hier heel erg van geschrokken, en mijn vertrouwen (die al geschaad was in de afgelopen periode) is gedaald tot een historisch triest dieptepunt.

Is hier iemand die er ervaring mee heeft? Of wellicht zelf in een dergelijk team werkt?

Ik wil hier niet alle ins en outs plaatsen, maar wil daar best via PM of iets dergelijks over uitbreiden. Ik hoop dat er hier iemand is die mij kan vertellen wat ik kan verwachten.

2. A1988

A1988 Fanatiek lid

Oct 8, 2012
    1,133
    0
    0
    Twente
    Bij ons (voortgezet onderwijs) mag een kind niet eens besproken worden in het zorgteam zonder toestemming van ouders... zou dit sowieso navragen.

Verder kan ik je niet echt helpen, ik ken deze manier van werken niet.

3. Agter

Agter Fanatiek lid

May 3, 2012
    2,266
    0
    0
    In een huis
    Daar moet toch wel het een en ander aan vooraf gegaan zijn?

4. Smile

Smile Fanatiek lid

Sep 11, 2008
    4,358
    0
    0
    Eeeh...dit mag alleen als je er toestemming voor hebt gegeven (bij mijn weten). Zoiets mag niet buiten de ouders / verzorgers om.

5. Kim11

Kim11 VIP lid

Mar 23, 2011
    5,960
    178
    63
    Kun je dit ergens nakijken? Ik heb gegoogled, maar ik kon er überhaupt niet veel over vinden.

Ik dacht ook vanavond dat dit toch niet zomaar kon gebeuren.

Schrok van de week al van de leerplicht die opeens voor de deur stond, en nu dit weer. Wat is het volgende..... Dat is waar ik zo bang voor ben.

6. lies276

lies276 Niet meer actief

Onze oudste zoon werd destijds ook besproken in het zorgteam, omdat hij wat "afwijkend"was met zijn gedrag tov zijn klasgenoten.
    Dit zorgteam bestond uit de leerkrachten, de ib-er en een ambulant begeleider.
    het zorgteam op de basisschool was voornamelijk bedoeld voor de leerkrachten, om met elkaar te bespreken hoe ze onze zoon het best konden begeleiden.
    Ik heb dus helemaal geen ervaring met een maatschappelijk werkster, de leerplichtambtenaar of jeugdzorg!?
    Als ik zou willen, mochten wij als ouders ook gewoon bij die besprekingen aanwezig zijn.
    Het komt op mij dus een beetje raar over, alsof ze je niet vertrouwen!?

7. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

Nov 16, 2007
    10,986
    116
    63
    wij hebben bij ons op school ook zorgteams. Dit zijn gesprekken met leerkracht, intern begeleider, directeur en orthopedagoog van de onderwijs begeleidingsdienst.
    Wanneer een kind in een zorgteam besproken wordt, wordt dit altijd eerst met de ouders besproken.
    In een zorgteam stel ik als leerkracht een hulpvraag (bijvoorbeeld hoe kan ik deze leerling beter begeleiden?) en hier wordt dan over gesproken.
    Uiteraard wordt alles meteen weer teruggekoppeld naar de ouders.

8. Kim11

Kim11 VIP lid

Mar 23, 2011
    5,960
    178
    63
    Ik heb nooit toestemming gegeven!

Ik kreeg wel bij dat laatste gesprekje een formulier onder mn neus geduwd (wederom tussen neus en lippen door) of ik even wilde tekenen voor toestemming voor de gggd.

Op dat moment vroeg ik wat het inhield, toen zei ze, ach dat is een extra periodieke oproep, dezelfde als die ze krijgen met 5 en 9 jaar. Toen was mijn reactie, dat ik daar het nut niet van inzag, en dus niet zou tekenen. Directrice vloog bijna tegen t plafond, dat begreep ze helemaal niet.

Hij is vaker ziek, loopt hiervoor bij de kinderarts, en heb ook aangegeven dat als ze het niet geloven, ze een brief kunnen krijgen, nee nee dat was niet nodig. (Ik gaf dus aan dat ik niet begreep wat een tussentijdse extra oproep van de gggd zou moeten toevoegen aan het woord van een kinderarts. 9 van de 10 keer is dat een verpleegkundige, en het enige wat ze doen is je lengte meten, je gewicht, misschien een ogentestje, en bladibla. Dat was het...)

Zag daar het nut gewoon niet van in.

Maar dit werd echt even tussen neus en lippen door onder mijn neus geschoven. Terwijl we over iets heel anders spraken, ik keek naar persoon 2, en persoon 1 schoof t onder mn neus.. Echt op een hele sneaky manier, heb er geen ander woord voor.

Lerares was het wel met me eens, directrice ontplofte bijna.

9. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Ik werk bij een bureau jeugdzorg, een andere afdeling van ons sluit ook aan bij dit soort zorgteams. Je mag me zeker pb'en als je daar behoefte aan hebt!

10. Kim11

Kim11 VIP lid

Mar 23, 2011
    5,960
    178
    63
    Nou dat vertrouwen is er blijkbaar sowieso niet. Ik ben heel erg geschrokken. Er wordt tegen mij a gezegd, en er gebeurd b.

Zo vertelde ze mij dat ook, maar toen ik doorvroeg, bleken die andere mensen er ook bij te zitten.

11. Napoleon

Napoleon VIP lid

Jan 19, 2009
    11,632
    0
    0
    Docente
    Wij hebben op school een ZT met alleen de mensen die op school werken en een ZAT waar ook idd de leerplichtambtenaar, schoolverpleegkundige en maatschappelijkwerk en jeugdagent betrokken is.

Voor het ZT hoeft geen toestemming gevraagd te worden.

Dit is overigens wel voortgezet onderwijs maar daar lijkt me weinig verschil tussen.

12. Kim11

Kim11 VIP lid

Mar 23, 2011
    5,960
    178
    63
  13. Kim11

Kim11 VIP lid

Mar 23, 2011
    5,960
    178
    63
    En voor het ZAT? (Klinkt inderdaad hetzelfde)

14. Kim11

Kim11 VIP lid

Mar 23, 2011
    5,960
    178
    63
    Er is NIETS naar mij teruggekoppeld. En er werd mij achteraf tussen neus en lippen door vermeld dat hij in het zorgteam werd besproken...

Als ik even niet opgelet had, waren we dat onderwerp zo voorbij gegaan. Zo ging dat.

15. Kim11

Kim11 VIP lid

Mar 23, 2011
    5,960
    178
    63

Welke stappen volgen er nadat ouders en school besloten hebben het kind te bespreken in het Zorgteam?

Ouders krijgen de datum, tijd en locatie te horen van de bespreking
    (de locatie is of op de school van uw kind of op het Centrum voor Jeugd en Gezin bij de school in de buurt).
    De leerkracht en de intern begeleider vullen hun deel van het aanmeldingsformulier in.
    Ouders bespreken met de intern begeleider de inhoud van het formulier en vullen het aan.
    Ouders en school ondertekenen het aanmeldingsformulier.
    Samen wordt gekeken welke deskundigen nog meer uitgenodigd kunnen worden.
    Uiterlijk 1 week voor de bespreking krijgen ouders een uitnodigingsbrief. Hierin staan de namen vermeld van alle deelnemers en ook wat hun functie is.

:$:$:$:(:(:(:(:$:$:x:$:$:$:(

16. Kim11

Kim11 VIP lid

Mar 23, 2011
    5,960
    178
    63
    Ik heb vandaag echt de hele middag zitten huilen..

Ik begrijp niet wat er gebeurd, en ik voel me belaagd en in de maling genomen.

Ik ben zo bang ;-(

17. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    jeetje wat sneaky zeg, wat erg.. ik zou er zeker werk van maken en vragen wanneer jij de uitnodiging nou eens mag ontvangen

18. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dat kan ik me voorstellen :( Ik zou direct stappen ondernemen: Directeur van de school bellen en op de man afvragen wat hier nu de bedoeling van is, dat jij het gevoel hebt dat er dingen achter jouw rug gebeuren, dat je geen toestemming gegeven hebt en per direct wil dat ze je een brief sturen met de informatie die door is gespeeld, wie er bij betrokken zijn, wat de reden daar van is en wat er precies besproken is. Ik vindt het werkelijk belachelijk dat jij niet op de hoogte wordt gehouden.

En een tip: laat niet over je heenlopen, jij bent de moeder en jij hebt ALLE recht op informatie, laat je niet in een hoekje drukken, maar kom flink voor jezelf en je kind op!! Als jij het niet doet, wie doet het dan??

19. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm wij hoorden dat ook pas achteraf hoor..
    Na veel klagen van ons was het "ja, maar ze wordt al besproken in het zorgteam dus we doen ons best"

Share This Page