Oh ik hoop dat ik dit in het goede topic/onderwerp gezet heb! Ik vroeg me even af: ik logde een paar weken geleden in op de belastingdienst en zag, dat wat er stond over wat ik per jaar verdien niet echt klopt met wat ik daadwerkelijk verdien. Wel bijna het dubbele. Dus dit kon ik zelf aanpassen, en heb dit ook gedaan. Ook het jaarsalaris van mijn man heb ik een beetje aangepast want deze klopte ook niet helemaal. Nu hebben wij gister een bedrag teruggekeregen aan zorgkostentoeslag omdat we dit volgens de andere berekening bijna niet meer kregen (25,- voor ons samen de rest betaalden we zelf) maar mijn vraag: klopt dit? Het was een bedrag net onder de 1000,- maar er stond bij zorgkostentoeslag van jan-okt. Maar betekent het dus, dat als je zelf je jaarsalaris aanpast, (je kan het zo weinig mogelijk maken als je wilt) dat je dan heel veel terugkrijgt?! Dat is toch apart? Daar letten ze dan toch wel op?
Wordt getoetst met je opgave belasting van dat jaar. Als ik nu teveel kot krijg omdat ik ons salaris te laag heb gezet mag ik dat na de aangifte terug gaan betalen... heb ik salaris te hoog gezet en heb ik recht op leer krijg ik dat ook na de aangifte terug.
Als je idd je salaris laag inzet, dan krijg je veel terug....... echter.... zodra zij het definitieve salaris vast hebben gesteld (in het jaar erop), kan je alles terugbetalen wat je teveel hebt ontvangen.
Echt een open deur hoor maar voor de zekerheid; je haalt niet bruto en netto door elkaar hè? Want stel dat er bruto stond ingevuld en jij hebt daar nu je netto jaarsalaris van gemaakt dan krijg je nu te veel terug en moet je dat straks weer gaan terugbetalen. De enige toeslag die wij krijgen is KOT maar ik heb bewust hoog ingezet. Ik krijg liever terug dan dat ik moet betalen.
Ik heb nu het jaarbedrag wat ik krijg en het jaarbedrag wat mijn man krijgt, van onze laatste loonstroken af gehaald.
Dit lijkt er op dat het gaat om bijzondere belastingen. Om het brutojaar salaris globaal uit te rekenen doe ik altijd bruto maandsalaris X 13 maanden (of 14 als je 13e maand krijgt) en dat bedrag rond ik vaak naar boven af om op te geven bij de toeslagen.
Zijn jullie heel erg anders gaan verdienen dan in 2017? Zo nee, dan zou ik uitgaan van het vastgestelde toetsingsinkomen over 2017.
Wat is jullie verzamelinkomen van vorig jaar? En is er iets gewijzigd in jullie banen? Zo niet, zou ik uitgaan van het verzamelinkomen van vorig jaar en daar een beetje bij tellen. Ik pak meestal ons inkomen en tel er 10.000 bij op. Krijgen we nooit teveel en uiteindelijk als het inkomen definitief wordt vastgesteld krijg je alsnog de te weinig ontvangen toeslag terug.
Ik zou daar zelf niet mee gaan lopen klieren. Zeker als het bedrag maar liefst het dubbele is. Neem maandag anders even contact op met de belastingdienst. Vraag waarop hun het inkomen gebaseerd hebben en leg je eigen loonstrook en die van je partner er naast. Bruto maandinkomen per persoon uiteraard. De belastingdienst gaat nooit uit van netto bedragen. Je kan vele malen beter iets hoger zitten in je aanslag van de toeslagen dan te laag. Op deze manier krijg je inderdaad je voorschot terug. Maar gaan ze deze bij de controle later weer terugvragen. Dat schiet ook niet op.
Dan pak je het gemiddelde of pak je de salarisstrook waar je het meest hebt verdiend. Je kan beter alles te hoog zetten en aan het einde terug krijgen dan nu te laag en veel moeten terug betalen.
Nou ik heb in de zomervakantie heel veel gewerkt. Juli-Augustus minimaal 32u per week. In een normale week werkte ik 20u-26 per week.
Mee uit kijken hoor. Ik kreeg ook ineens 600 euro extra terug. Bij controle blijkt dan dat de belastingdienst dacht dat we minder zijn gaan verdienen ofzo. Uhh ik had het expres hoog staan want ik wil niet terug betalen. Dus nu kan ik opnieuw alles aanpassen want zij hebben een loon neergezet wat echt heel erg laag is. Zo raar!
Ik had dat ook elke keer weer. Ene keer 300,- terug betalen. Toen 500,- En later weer eens ruim 400,- Heb mn toeslag telefonisch helemaal stop gezet. Volgens de telefonist had ik er nog wel recht op. Maar telkens alles tetug betalen werd ik ook niet vrolijk van. Jammer dan van die paar tientjes, maar zoveel gezeur vind ik het niet waard.
Ik zou het ook lekker laag laten staan (als je het nu kan missen) als blijkt dat je meer had mogen krijgen komt dat volgend jaar wel goed!
Ik geef ook altijd €10.000 meer op bij de toeslagen, als we te weinig gekregen hebben krijg je dat rond April wel weer terug. Beter dat dan terug moeten betalen