Je kunt inderdaad heel goed een thuis studie doen, maar zoek goed uit of het wel echt erkend is. Ik studeer ook thuis. Moet straks een klassikaal examen doen en krijg een erkend en geaccrediteerd diploma. Als ik het haal dan. Maar goed als je het goed uitzoekt dan is het geen enkel probleem. En zo is het met kinderen goed te combineren. Ik vind het niet alleen voor de toekomst goed, maar vind het ook heerlijk om te leren. Dat heeft ts volgens mij ook wel.
Ik start volgende week met de opleiding tot life coach via de NHA. Zit ook een groot gedeelte bij over het opzetten van een eigen praktijk. Het wordt mijn eerste thuisstudie, ben benieuwd.
Maar hoe dan ook, je vraagt om tips. Hoe doe je het studeren nu? Wat zijn de struikelblokken waar je tegenaan loopt?
Tja, ik kan me ook heel slecht concentreren. Weet nu dat het door ADHD komt maar heb er op de uni wel mee geworsteld. Wat ik altijd deed was: uur leren, uur wat leuks doen. Dat was voor mij de enige manier het vol te houden.
Ik doe HBO Medische Terminologie en het is een heel erg pittige studie Momenteel staat het studeren een beetje op een laag pitje, had even een dipje maar na de vakantie probeer ik het weer op te pakken.
Via de Open Universiteit volg ik de studie psychologie. Dus echt een WO opleiding. Nu gaat t erg traag, maar doe het vooral omdat ik het leuk vind.
ik maak de voor mij "makkelijkere" dingen als shannon slaapt en alleen colin beneden is en de rest doe ik s avonds of in het weekend. is er een mogelijkheid om een bureautje/tafeltje op je slaapkamer te zetten of een andere kamer waar verder weinig prikkels zijn? Veel samenvattingen schrijven daarmee leer je al de helft. dingen die ik lastig vind schrijf ik rustig 3 samenvattingen van. Dus eerst een uitgebreide, daarna minder uitgebreid omdat ik dingen dan al weet en dan nog minder uitgebreid. Of bij een groot hoofdstuk schrijf ik samenvattingen van 2 a 3 paragrafen.
Ik zag dat je bij HBO studies weer niet zoveel stage hoeft te lopen als bij MBO. Is toch vreemd? Dan zou dat haast nog beter te combineren zijn met een baan dan MBO. Of kiezen voor een stageloze studie. Maar die zijn meer gericht op eigen bedrijf.
Sorry trouwens voor het stellen van mijn eigen vragen in jouw topic. Maar ik vroeg me gewoon een paar dingen af.
Hbo is vaak meer theorie als mbo en daarom misschien met minder stage. Maar er is natuurlijk een verschil tussen hbo en hbo niveau.
Ik ben kortgeleden begonnen met de studie budgetcoach via NHA. Sommige onderdelen zijn best te doen, andere pittog. Ik wil op den duur een eigen coaching bureau opzetten om mensen te helpen hun financien weer op orde te krijgen of ik wil als mentor op gaan treden voor mensen met een pgb (bijvoorbeeld gehandicapten). In de studie zit ook een deel voor het opstarten van een eigen onderneming. Ik ben ermee begonnen omdat ik sinds vorig jaar ziek thuis zit, mijn lijf werkt heel vaak niet mee, maar met mijn hersentjes is niks mis. In overleg met het UWV ben ik hieraan begonnen. Tot na mijn bevalling blijf ik in de ziektewet en hoef ik ook niet te werken aan reintegratie. Na mijn bevalling gaan ze kijken voor hoeveel procent ik eventueel weer wat kan doen, zal waarschijnlijk rond de 40 procent zijn. Mijn bedoeling is om rond mijn bevaling zo goed als klaar te zijn met mijn studie. Het UWV wil mij dan daarna helpen aan of een baan in het aantal procenten dat ik dat arbeidsgeschikt zou zijn of ze helpen mij met het opstarten van mijn eigen bureau. Ik wil zelf liever eerst wat ervaring opdoen, maar dat is allemaal voor latere zorg. Eerst mij maar eens door de stof heen worstelen....
Grappig Pixel, daar heb ik ook naar zitten kijken. Heb uiteindelijk voor life coach gekozen omdat dat een zeer positieve insteek heeft. Ik heb inmiddels wat life coaches gevonden die een eigen praktijk hebben en de opleiding bij NHA hebben gedaan, dat is bemoedigend! Heb eentje gemaild of ik wat vragen mag stellen. Verder ben ik wel blij dat ik al hulpverlener ben en de opleiding soaciale wetenschappen heb gedaan. Ik stap dus niet blanco die studie in en heb al verscheidenen cursussen over gesprekstechnieken gehad.
Fijn dat het uwv je daar dan bij helpt. Dan maak je een goede kans op een leuke baan denk ik. Toch vind ik het apart dat hbo dan beter is te combineren dan mbo. Ik zou namelijk niet gauw de stap zetten om voor een BBL traject te gaan. Liever bijstuderen en als je het diploma hebt een leuke baan zoeken.
Zo ben ik jaren notarieel secretaresse geweest en heb daarna 6 jaar alle administratie/boekhouding gedaan in het bedrijf van mijn exman. Na mijn scheiding heb ik het financieel heel zwaar gehad (tegen schuldsanering aan gezeten), maar door goed budgetteren en mijn eigen ervaring ben ik (samen met mijn huidige man) uit dit diepe dal geklommen, ik miste toen toch wel wat hulp van buitenaf en vond het zwaar alles alleen uit te moeten pluizen. Ik zou het heel fijn vinden als ik straks mensen kan helpen die in zo n dezelfde soort situatie zitten. Toen ik deze studie voorbij zag komen wist ik ook meteen dat dit mij helemaal bij mij past.