Ouderschapsverlof 4u, nieuwe functie 4u meer en nu?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door september08, 5 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Hi,

Ik heb sinds oktober kunnen regelen dat ik per 1 Jan 4u ouderschapsverlof ga opnemen. Van 27 naar 23uur.
    Dit officieel met een brief naar werkgever voor 1,5jaar aangevraagd.
    Geen schriftelijk akkoord terug gehad, wel mondeling en opgelost in het rooster.
    Nu de vraag, als ik een nieuwe functie krijg ga ik weer terug naar 27u per maart.
    Hoe zit dit met mijn ouderschapsverlof? Kan ik dit tijdelijk stopzetten?
    Moet ik iets met mijn werkgever regelen?
    Ik dacht nog, zal ik het in delen opsplitsen, nu zou ik dik 1 jaar kwijt zijn.:(

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.254
    6.147
    113
    Volgens mij ben je het dan kwijt.:( Omdat ouderschapsverlof alleen onderbroken kan worden door zwangerschapsverlof, tenzij je het dus in delen opneemt.

3. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Was er al bang voor.
    Ga even een gesprek aan, zij willen mij voor een nieuwe functie, dus misschien in samenspraak kan het wel aangepast worden.
    Heb 2 kinderen, dus genoeg uren... Maar je weet nooit in de toekomst..

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je verandert van functie, maar bij je huidige werkgever? Dan zou ik er gewoon op aansturen dat je contract gewoon 27 uur blijft, maar dat je gewoon die vier uren ouderschapsverlof kunt blijven opnemen.

Wanneer jij inderdaad alle verlof ineens opneemt (dus niet in delen bedoel ik), betekent dit dat je het niet gebruikte verlof voor 1 kind kwijt raakt.

5. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Beetje onduidelijk misschien.
    Ik heb een contract van 27uur en heb van jan14 tot juli15 4u per week verlof aangevraagd.
    Als i de nieuwe functie aanga moet ik weer naar 27u...
    En kan ik en jaar geen verlof opnemen omdat alles nieuw is en stabiel willen houden.
    Heb het thuis opgelost, dus kan..
    Alleen zonde van die uren dat is 1,5 jaar 4uur per week..
    Omgerekend is het niet mijn hele verlof dacht ik.
    Dat zou 26x27uur zijn dan..

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Wanneer jij echt een specifieke periode hebt aangevraagd, dan ben je alleen die uren kwijt bij het aangaan van die nieuwe baan.

Je hebt totaal een tegoed van 26 weken * 27 uur = 702 uren. Je neemt nu op 78 weken * 4 uur = 312. Dus je hebt daarna nog een tegoed van 390 uren, deze moet je opnemen voor het 8e jaar van je kind.

7. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    pff.. neem ik dus 8 weken op en laat er 70 vallen.. :(
    Klinkt zo zwaar.. maar zal het vast niet nodig hebben.
    Als ik ze alle 2 op school zitten, zou ik toch graag 2 dagen willen werken denk ik.

Maargoed, eerst maar eens definitief aangenomen worden. ;)

Bedankt voor je antwoorden.

8. cizmo

cizmo Fanatiek lid

26 jun 2012
    1.898
    4
    38
    Nee, volgens mij zegt Hopmarjanneke dat jij ondanks dat een deel vervalt door jouw nieuwe functie, je nog 390 uren overhoudt.

Je hebt nu namelijk maar ouderschapsverlof afgesproken voor 78 weken van 4 uur. Dus voor 312 uur. De andere 390 uren blijven staan. Jij hebt het dus (gelukkig) al in delen opgenomen.

9. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik lees even mee, moet je verplicht een periode afspreken of mag je het ook open laten wanneer je ouderschapsverlof eindigt?

10. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Ik zou het even navragen op je werk.

Ik werk voor P&O en wij doen nooit zo moeilijk over wijzigingen in ouderschapsverlof. Ook niet als het ingekort wordt, de uren blijven dan gewoon staan. Wel proberen wij niet langer dan voor 1 jaar vooruit vast te leggen.

Zeker omdat je van functie wijzigt zal je werkgever misschien wel begrip hebben dat je je ouderschapsverlofuren ook wijzigt. En vervallen er geen uren.

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Nee dat MOET niet, maar het is wel verstandig om het in periodes op te nemen. Wanneer je geen einddatum opneemt en je verandert van werkgever... dan vervalt al het resterende verlof (van dat kind)
    Neem je het verlof op in 3-6 periodes, en je hebt bijv 3 periodes opgenomen en bent bezig met de 4e en je verandert van baan... dan blijft het nog niet gestarte verlof (dus periode 5+6) nog staan als tegoed,

12. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    eigenlijk bedoelen jullie hetzelfde alleen drukt Cizmo het wat positiever uit ;):D

13. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hehe, je hebt mensen voor wie het glas halfvol is en half leeg :)

Dank je voor je antwoord Hopmarjanneke en sorry voor het kapen van je topic, september08!

Ik vroeg me af of je het totaal aantal contracturen dan niet beter kan verhogen naar 31 en dan toch die 4u opnemen zodat je wel nog profijt hebt van die 4,11 Euro die je terugkrijgt van de belastingdienst.

EDIT: Grrr, ik was te snel. Dit werkt natuurlijk enkel als je er nog steeds in loon op achteruitgaat ten opzichte van de periode voor oktober. Ik neem tenminste aan dat je er in loon niet op achteruit gaat met je nieuwe functie!

Ik ben volop bezig om het voor mezelf uit te vogelen en aangezien ik de eerste zwangere ben in de geschiedenis van ons bedrijf is er nog geen ervaring...

14. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Ik heb al extra loonsverhoging gevraagd ivm het verlof wat ik nu mis zou lopen. ;)

Deel Deze Pagina