Wel of geen griepprik

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Gul83, 19 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gul83

Gul83 Bekend lid

22 apr 2010
    564
    27
    28
    Hallo,

Ik heb gisteren een uitnodiging gekregen voor het griepprik. Ik dacht eerst dat het een foutje was maar bij het surfen op het net kwam ik tegen dat het griepprik voor zwangeren wordt aangeraden als ze in het griepseizoen in de 2de of 3 de trimester zitten. Ik heb vorige jaar griepprik geweigerd omdat ik toch vaak hoor dat mensen alsnog griep kunnen krijgen omdat de virus is gemuteerd. Maar nu twijfel ik. Zou het beter zijn voor mijn baby om de griepprik? wel te nemen? Is de griepprik niet schadelijk voor de baby?

2. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Oh ik heb daar helemaal geen uitnodiging voor gekregen. Maar een beetje griep is toch niet erg voor de baby? Ik ben ook al een aantal dagen een beetje verkouden..ik weet niet of ik voor zo'n prik zou gaan, ik zou het overleggen met mijn huisarts en kijken wat zij verstandig vindt

3. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Voor het eerst in mijn leven heb ik de uitnodiging ook gekregen. Eerste wat de verloskunde zei: NIET DOEN! ze vond het beetje vreemd waarom ik daar nu een oproep voor krijg. Schijnbaar kan het toch een beetje kwaad voor de baby ze zei liever het zekere voor het onzekere nemen. ;)

4. femke1987

femke1987 Actief lid

11 jun 2009
    416
    0
    0
    ik weet niet of het slecht is voor de baby
    ik haal hem sinds 2 jaar en ik heb er echt baard bij want sinds die tijd ben ik eigelijk niet ziek meer soms een verkouden maar meer niet en voor dat ik de griepprik haalde was ik elk voor en najaar ziek en dan was ik weer een paar dagen beter en dan begon het weer en vaak luchtweg infectie en sinds de griepprik heb ik daar geen last van

maar ik heb nog geen uitnodiging gehad

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik geloof dat hele hoge koorts wel gevaarlijk is, dan kunnen de weeen vroegtijdig op gang komen. Maar daar kun je ook altijd nog wel medicijnen tegen krijgen, mocht dat al nodig zijn..

Ik zou het zelf ook niet doen. Dan liever elke dag een sinaasappel extra ;)

6. Bri

Bri Niet meer actief

Bizar dat een vk zo paniekerig reageert op deze vaccinatie. Als je het niet vertrouwt, informeer dan bij je huisarts of het RIVM.

Zwangeren hebben wat meer kans op complicaties bij griep. de griep zelf is dus niet zo gevaarlijk, maar die complicaties (zoals longontsteking) wel.

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik heb ook een uitnodiging had, voor vorige week. Ik krijg hem ieder jaar in principe en ben er ook wel blij mee altijd ;) .

Dit jaar echter moest ik hem vorige week halen, toen was ik dus 39 weken... Omdat ik tóch wel twijfelde, heb ik overlegd met de huisarts.
    Die gaf aan: Het kan geen kwaad, je mag hem gewoon komen halen. Máár... als je twijfelt of het niet ziet zitten, mag je ook gewoon een paar weken wachten tot na je bevalling.

Tja, door deze optie, was de keuze gemakkelijk. Ik ben vandaag gestript -dus hoop deze week te bevallen *duim duim* en ga dan over 2 weken alsnog de griepprik halen.

Ik zou dus zelf even overleggen met vlos en huisarts en als beiden gewoon positief zijn, zou ik hem nemen, mits je hem jaarlijks neemt... en dus ook weet hoe je er zelf op reageert.
    Ik reageer er verder nooit op, ja, met een wat stijve arm, maar dat is alles..

8. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Ik ben niet zwanger, voor zover ik weet dan, en heb hem vorige week gehaald.
    Tegen mij werd ook gezegd dat het geen kwaad kan, had het op een site gelezen. Van RIVM ofzoiets.. je weet vast wat ik bedoel :) Daar staat het uitgebreid uitgelegd..

9. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    ik weet niet of ik hem neem..vorig jaar kreeg ik alsnog flinke griep..

10. Tamara84

Tamara84 Bekend lid

16 okt 2008
    688
    0
    0
    De griepprik beschermt ook niet tegen de gewone griep maar alleen tegen het griepvirus wat influenza heet.....

Als je echt influenza hebt ligt je 2 weken plat op bed met 39-40 graden koorts...

En tja, het kan inderdaad geen kwaad om hem te laten plaatsen als je zwanger bent maar of ik het zelf zou doen is iets anders. Werk al jaren in een huisartsenpraktijk en laat hem elk jaar zetten aldaar, dit jaar sla ik een keertje over.....

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Inderdaad, even het misverstand uit de weg helpen dat griep niet gevaarlijk is, en dat een griepprik ook helpt tegen verkoudheidjes enzo; de echte griep gaan nogsteeds elk jaar mensen aan dood. Daarom is de selectie gemaakt wie behoort tot een risico groep en wie niet? Hondsberoerd met 40 graden koorts en pijn in elk deel van je lijf lijkt me tijdens de laatste weken van je zwangerschap of tijdens je kraambed niet aan te raden...

12. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    ja i know dat had ik dus ook..grrr..ik lag dus ook 2 weken met griep op bed..hoge koorts..zal wel weer een andere griep geweest zijn hoor dan..maarja denk ook dat ik hem oversla dit jaar...zit toch al thuis in de ziekte wet wegen zwangerschap..dus blijf zo veel mogelijk binnen..hopelijk ontloop ik de griep zo..

Deel Deze Pagina