rhesusnegatief antistoffen gevonden

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door klavier, 19 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. klavier

klavier Nieuw lid

5 mrt 2010
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit is mijn 4de zwangerschap en omdat ik rhesusnegatief ben en mijn kinderen positief heb ik anti D injecties gehad.
    Vandaag van de vk gehoord dat er toch antistoffen zijn gevonden nl C en D.
    Ik ben echt helemaal van slag. Hoe kan dit nu? Tja dat kan gebeuren was het antwoord.
    Nu is het afwachten op de bloedafname van mijn man en ga ik gelijk onder behandeling van een gyn en om de 6 weken bloedafname.

Is hier iemand die ervaring hiermee heeft?

2. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

He goh nee ik heb er geen ervaring mee. Weet wel dat mijn zus tijdens haar zwangerschap ook r.negatief bleek te zijn kreeg ze ook anti d stoffen. Haar zwangerschap en bevalling zijn erg goed verlopen. Bij jou gaat het iets verder zo te lezen maar daar heb ik geen ervaring mee. Wil je wel erg veel succes wensen en hoop voor je dat alles goed zal gaan.

3. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb er geen ervaring mee (ben wel rhesus negatief, maar heb nooit antistoffen in m'n bloed gehad). Maar heb hier wel vaker van een vrouw gelezen die wél antistoffen had en daarvoor onder controle kwam.
    Wat ze dan doen is regelmatig bloed onderzoeken om te zien of je steeds méér antistoffen aanmaakt, of dat het stabiel blijft. Als het stabiel blijft hoeft er verder niet ingegrepen te worden. Als het echter blijft oplopen, zou het kunnen dat het niet helemaal lekker gaat met je kindje. Geen reden voor paniek, maar dan moeten ze wel gaan ingrijpen. In het heftigste geval zou je kind al een bloedtransfusie moeten krijgen terwijl hij/zij nog in je baarmoeder zit. Dat is heel zeldzaam dus ik zou er niet van uit gaan; maar zelfs áls het nodig zou zijn, komt het helemaal goed.

Vroeger werden baby's hier erg ziek van (ernstige bloedarmoede bij geboorte), of gingen ze er zelfs dood aan. Doordat er nu zo vroeg al onderzoek kan worden gedaan en er behandeling mogelijk is, hoef je hier niet bang voor te zijn.

Wat ik maar wil zeggen: het is iets om serieus te nemen (dat doen ze ook, door je naar de gyn te sturen en periodiek bloedonderzoek te doen), maar niet iets om over in paniek te raken.

(en even helemaal off-topic: bij de bloedbank zijn ze wel heel erg geïnteresseerd in mensen met anti-stoffen in hun bloed, omdat ze daar het anti D van maken dat alle rhesus negatieve zwangeren nodig hebben. Dit middel is schaars en erg duur om te maken. dus mocht je echt verhoogde antistoffen in je bloed hebben, dan zou je kunnen overwegen je als donor aan te melden - minimaal 6 maanden na je bevalling, daarvoor mag je geen bloed geven. kijk voor meer info over de bloedbank en het donorschap op Stichting Sanquin Bloedvoorziening - home new; meer info over anti-D vind je hier Geneesmiddelen uit plasma.

4. Bri, toevallig werkzaam bij de bloedbank of het CLB ofzo? :p

De anti-C kan je natuurlijk wel gevormd hebben als reactie op bloed van je vorige kind, daarvoor heb je destijds geen injecties gehad, alleen voor de anti-D.
    En dat die anti-D alsnog gevormd is door je lichaam zal volgens mij toch waarschijnlijk betekenen dat de injecties van destijds niet voldoende zijn geweest om alle D-antigeen in het bloed van je kind weg te vangen, dat daardoor jijzelf toch ook nog anti-D hebt aangemaakt.

Het is allemaal erg spannend, dat snap ik, en inderdaad moet dit nu erg goed in de gaten gehouden worden. Maar zoals Bri zegt hebben ze tegenwoordig met al die testen alles veel beter onder controle en zal het niet zo'n vaart lopen voor je kindje.

5. klavier

klavier Nieuw lid

5 mrt 2010
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey meiden,bedankt voor jullie reacties.

Ik vroeg me al af hoe ik aan die c antistof kom. Ik heb even na zitten denken maar bij de laatste bevalling heb ik wel 4 keer anti D gekregen. Eerste 2 zat veel tijd tussen maar de laatste 2 dus niet.
    Ik had een bal tussen mijn borsten gekregen en bij onderzoek bleek bloed op bloed contact dus weer anti D. De volgende dag is mijn dochter geboren en weer anti D gekregen dus wie weet was dat niet afdoende waardoor ik het nu in mijn bloed heb zitten.

Helaas kan ik geen donor worden omdat ik in 1994 een bloedtransfusie had gekregen. Sanquin nemen geen donoren aan die NA 1-1-1980 een bloedtransfusie hebben gehad.

Spannende tijd de komende maanden.

6. #6 EvelineThijssen, 21 aug 2010
    Laatst bewerkt: 21 aug 2010
    Je kan niet teveel anti-D hebben gekregen, het spul zelf kan geen kwaad. Je kan alleen te weinig hebben gekregen.
    Het idee is namelijk dat er bij bloedcontact met je kind de D-factor van het kind bij jouw bloed terecht kan komen. Als je geen anti-D uit een injectie zou krijgen kan je eigen lichaam zelf anti-D gaan vormen om die D van het kindje op te ruimen (want dat wordt dan als lichaamsvreemd gezien). Dus vandaar dat die anti-D gegeven wordt, die bindt dan aan de D van het kind, zodat je zelf die anti-D niet meer gaat vormen.
    Snappie?

Ik weet trouwens niet zeker hoe het zit, maar het zou kunnen dat voor het doneren van je bloed om er alleen de anti-D uit te halen het niet erg is dat je eens een bloedtransfusie hebt gekregen.
    In dat geval wordt namelijk niet je bloed zelf gebruikt voor donatie, maar echt die anti-D eruit geïsoleerd. Maar goed, dat kan je altijd tegen die tijd nog eens navragen.

Ah, ik heb nog even gesnuffeld op de site van Sanquin en vond dit:
    Bron:
    Een zorg minder voor moeder en kind - Anti-rhesus D

Zo te zien aan het vetgedrukte stukje tekst is het dus inderdaad geen probleem dat je in het verleden een transfusie hebt gehad.

7. klavier

klavier Nieuw lid

5 mrt 2010
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat bedoelde ik dus,dat ik met mijn laatste bevalling te weinig heb gekregen.

Kijk eens aan! Kan ik toch donor worden!!

8. Bri

Bri Niet meer actief

hahaha, nee ik werk niet bij de bloedbank, maar ik ben zelf al 10 jaar donor en vind het gewoon een heeeeel goede zaak als mensen bloed doneren. bovendien vind ik het heel interessant om te weten wat ze allemaal met dat bloed doen, vandaar dat ik die site van voor naar achter gelezen heb.

Deel Deze Pagina