Dames hier met een autistische man?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamvannu, 22 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sensea

Sensea Niet meer actief

#21 Sensea, 23 jan 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jan 2011
    mijn ex heeft pddnos ( is nog steeds mijn beste vriend) de reden dat we gescheiden zijn ligt iets gecomliceerder dan dat ik er geen zin meer in had en is ook te schokkend om zomaar hier neer te zetten. ik ga ons verhaal hier dus ook niet neerzetten. ik vind namelijk ook dat er vrij kortzichtig gereageerd wordt in de trant van als mijn man dat heeft ben ik weg. in principe is het een nog steeds een keilieve man, maar met een behoorlijke gebruiksaanwijzing die je zult moeten respecteren en handhaven.je moet accepterend at jij altijd degenen zult zijn die de kar moet trekken. in veel gevallen voor je kinderen op zult moeten komen zonder hulp.

mijn oudste kind heeft asperger, mijn middelste kind heeft pddnos adhd. iets om rekening mee te houden is is dat een ASS stoornis erfelijk is via de vader. en dat bijna altijd ook doet helaas, het is een vrij dominant gen. en ten tweede dat hun hersenen heel anders werken en ze er dus niks aan kunnen doen, maar wel trainingen kunnen doen. maar dan nog is het "aangeleerd" gedrag voor gevoelens die ze zelf niet of minder hebben. ook kunnen ze heftiger op dingen reageren of juist helemaal niet. ten derde is een diagnose of plakkertje tegenwoordig broodnodig om deuren open te kunnen laten gaan.

bij serieuze interesse kun je me pben.

2. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Blub: Dat erfelijke vermoeden ze sterk omdat het nogal eens een familiekwaal blijkt maar er is nog geen onderzoek geweest die dat echt kan onderbouwen en zeker geen genenonderzoek. Dat van dat dominante gen is dus niet iets wat al vaststaat...

3. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Verder ben ik het helemaal eens met jouw post. Veel dingen zijn aangeleerd gedrag. Zo hoor je nog wel een iemand zeggen: Ja maar dat is toch geen autist! Hij kijkt je recht aan als je met hem spreekt! Aangeleerd gedrag dus...

4. Sensea

Sensea Niet meer actief

tjah, bij ons klopt het wel. en eerlijk gezegd heeft al mening hulpverlener het zo ook tegen ons verteld. ik geloof er wel degelijk in dat het erfelijk is.

5. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    ja,ik ook..

6. Sensea

Sensea Niet meer actief

#26 Sensea, 23 jan 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jan 2011
    klopt, mijn dochter is het schoolvoorbeeld van iemand waarbij therapie heel veel baadt gehad heeft. je merkt hoegenaamd niks aan haar om het maar zo te zeggen. maar op het moment dat er iets gebeurd wat ze niet kan handelen gaat alles overboord en belandt ze in een driftbui waar je u tegen zegt. nu ze ouder wordt zijn de paniekaanvallen minder. en vlak ook niet uit hoe intiligent ze zijn. en daarmee minimaal 3 of 4 stappen vooruit denken en jij dat dus ook zult moeten doen of leren.

maar het blijft aangeleerd. mijn dochter zegt altijd iedereen zou de film benx verplicht moeten zien. dan snappen ze het misschien wat beter. hoe ik denk en hoe ik voel.
    een mooi voorbeeldje van hoe simpel het eigenlijk is is het volgende. op therapie wordt heel erg gehamerd op sociale vaardigheden zogenaamde PAD lessen. het eerste waar ze mee beginnen is goede morgen of goede middag zeggen. ze ziend aar het nut niet van in en dat is dus echt een aangeleerd kunstje op het belachelijke af voor hun. want het is misschien helemaal geen goede morgen zijn ze nog moe of chagerijnig omdat ze geen zin hadden om op te staan.en toch moeten ze dat zeggen omdat mensen dat graag hebben. belachelijker kan niet in hun ogen. en als je dus op weg naar je klas 10 mensen tegenkomt dan moet je dat 10 keer uit je strot wurgen. de juf is nummer 11 en als die nietsmoedend heel blij gaat roep GOEDE MORGEN heb je alle kans dat ze ontploft. gewoon omdat het zo zinloos is en ze inmiddels nummer 11 is. ik hoop dat ik het duidelijk uitleg. maar zo simpel werkt het dus. ik zeg dus als ze binnen komt alleen hallo of het nu ochtend of middag is en verwacht geen antwoord. na en kwartiertje haar ding gedaan te hebben en wat uitgerust te hebben verteld ze vaak vanzelf wel iets over school. als ik het eruit wil trekken dan breekt de pleuris uit. het vraagt dus veel aanpassingsvermogen en veel slikken van jou kant. ik krijg ook nooit een gelukkig nieuwjaar bijv. hoe eerder je je daarbij neerlegd hoe beter het voor jezelf is.

wat mij het meest bijgebleven is uit een training die ikzelf gedaan heb is het verhaal van de brandweerauto. autisten kunnen geen geluiden filteren of weren. ze krijgen alles binnen van dingen die wij automatisch filteren als niet van belang. ook kunnen ze geen verschil tussen achtergrond geluid of geluid van belang maken. alles klinkt even hard en even irritant. ze lieten toen op een film 10 minuten horen hoe dat klonk. er stond dus een brandweer auto middenin een woonkamer bijv. en allerlei andere geluiden. je wordt er eerlijk waar gillend gek van. dat is waarom mijn dochter tegenwoordig hele dagen met een mp3 oploopt en met mp3 proefwerken enzo mag maken, anders kan ze zich niet concentreren. ( terwijl ze dus toch echt hoogbegaafd is) dit zijn maar een paar heel kleine voorbeeldjes van hoe simpel het eigenlijk is. en hoe gauw gewone mensen eroverheen kunnen stappen met alle gevolgen vandien.

7. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Het vermoeden is er wel, omdat het in veel gezinnen vaker voorkomt, maar dat van dat dominante gen waar je het over had klopt niet en gezien sommigen blind uitgaan van wat er op een forum gezegd wordt wilde ik dat even uit de wereld helpen;)

8. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Blub: Mooi omschreven. Zo werkt het met veel van de jongeren waar ik mee werk ook en zelfs als je het helemaal goed wil doen kun je de plank nog steeds misslaan.

9. Sensea

Sensea Niet meer actief

klopt want het ligt ook aan het incaseringsvermogen van het persoontje in kwestie van die dag. ( hoeveel er al "misging" ofzo of hoe moe ze zijn )

10. Sensea

Sensea Niet meer actief

ok, ik snap zelf niet waarom er niet veel meer met mri gewerkt wordt om dingen hierover beter in kaart te krijgen. want je ziet het echt heel duidelijk heel anders het in mekaar zit. ook met "warmte beelden" of (hoe omschrijf ik dat met die kleuren) zie je die verschillen heel goed.
    wellicht komen ze nogeens zover dat het echt genetisch vastgesteld kan worden dan. eerlijk gezegd kreeg ik van hulpverleners ook het idee dat dat al vaststond maar niet voor het grote gemeengoed zeg maar. alleen medisch. ik hoop dat je snapt wat ik wil zeggen.

11. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ja maar dat is het nu juist: hulpverleners denken dit vaak maar medisch is er geen zekerheid. De jongeren waar ik mee werk zijn opgenomen in een psychiatrische instelling voor behandeling of observatie en staan onder behandeling van een psychiater. Ik liep stage bij de school waar zij naartoe komen en werk per volgende week bij het logeerhuis waar zij na hun behandeling vaak een weekend per maand naartoe gaan. Dit is onderdeel van dezelfde psych instelling.

12. Sensea

Sensea Niet meer actief

ja weet ik mijn zoon heeft intern gezeten mijn dochter de dagbehandeling van een vergelijkbaar iets.

13. Mamvannu

Mamvannu Niet meer actief

zo wat een antwoorden allemaal,
    wil jullie even bedanken, ik ga morgen even op mijn gemak
    als hij aan het werk is alles door lezen,
    op een of andere manier moet hij altijd tegen mij praten als
    ik iets lees ;)

14. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Uhm, alle mannen zijn toch autistisch:(:D.

Maar zonder gekheid, testen is wel een aanrader natuurlijk, al veranderd er niet veel aan hem, maar kun jij beter met hem omgaan. Waarsch zal hij zich wel bewuster worden van hoe hij is.
    Hoop dat het werkt!

15. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Misschien heb je hier ook iets aan.
    WWW.AUTISME.NL :: home

Deel Deze Pagina