Dag dames, Ik weet het even niet meer. Ik geef nu bijna 8 maanden borstvoeding en heb er altijd enorm van genoten. Nooit aan stoppen gedacht, ondanks ik in het begin 4 weken ondragelijke pijn heb gehad met kloven tot bloedens toe. In de afgelopen maanden ook al 4 keer een borstontsteking gehad, dus helemaal over rozen is het niet gegaan.. Nu ben ik laatste tijd zelf vaak ziek geweest. Momenteel ben ik weer ziek (al paar dagen koorts) en mijn melk is weer terug gelopen. Ik weet dat dat wel weer goed komt (was tot nu toe altijd zo weer terug op peil) maar ik merk aan mezelf dat ik de borstvoeding wel steeds meer belastend vind worden. En nu is het zo dat het niet lang meer duurt voordat mijn dochtertje 9 maanden is, en dan mag ik op mijn werk niet meer kolven. Ik was van plan om dat in mijn pauze te gaan kolven, maar momenteel zie ik dat eigenlijk niet zo zitten. Ik ben sowieso vanaf de bevalling al ontzettend moe, heb weinig energie. Geen idee of dat aan de bv licht maar het is (vind ik) toch altijd een hele organisatie als je zo vaak tussendoor zelf ziek bent, borstontsteking hebt etc. Ze drinkt nu nog 4x per (niet in de nacht), en ik zit er aan te denken om af te bouwen naar 2x. En dan alleen nog in de ochtend en de avond borstvoeding te geven.. Alleen nu zit ik al gelijk met een schuldgevoel Ik voel me dan schuldig dat ik voor mezelf kies en mijn dochtertje flesvoeding geef terwijl ik haar ook borstvoeding kan geven. Wat -laten we eerlijk wezen- toch beter is voor haar.. Dus wat moet ik nou? Mama's die dit herkennen? Of die ook naar gedeeltelijk fv-bv zijn over gegaan? Gaf jullie dat meer rust? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen..
Ik kan me voorstellen dat het je op begint te breken. Zelf geef ik nu 8 maanden borstvoeding (ik kolf fulltime omdat onze dochter niet aan de borst drinkt) en ik vind het ook hardstikke intensief. Ben ook altijden moe en voel me niet lekker in m'n vel zitten. En ja waar komt het van? Dat kan niemand me vertellen. Maar ik weet wel dat ik de bv geven ontzettend intensief vind. Ik kolfde tot voor kort 6 keer per dag. Dat heb ik nu afgebouwd tot 3 keer per dag, dit geeft me wat meer vrijheid overdag en in die zin ook wel wat meer rust. Ik heb in de vriezer nog een aardige voorraad dus voorlopig krijgt ze nog volledig bv. Maar als die voorraad straks op is, dan ga ik ook bijmengen met kv. Mijn idee is ook altijd geweest om minimaal een jaar bv te geven, maar ik besef me nu ook steeds vaker dat het niet ten koste moet gaan van jezelf, want als dat zo is gaat het ook ten koste van je kindje, die heeft veel meer aan een vrolijke en fitte mama dan aan een mama die er doorheen zit... Ik probeer nu vooral te kijken naar wat ik al bereikt heb. De 9 maanden ga ik zeker halen en daarna zie ik wel weer verder. En natuurlijk blijf ik stiekem hopen dat ik het jaar ga vol maken.... (hoe dubbel is het hè...) Probeer realistisch te blijven, is het de bv die je zoveel energie kost, of kun je op andere vlakken nog rust pakken. Heeft het niet met het ontzwangeren te maken of met je nieuwe leven als mama waaraan je moet wennen. Deze vragen stel ik mezelf dagelijks, heb het antwoord alleen nog niet gevonden.
Aaah een schuld gevoel.... Lieve schat je geeft je dochter al 8 maanden borstvoeding, als het je op gaat breken moet je misschien overwegen om het af te bouwen. Moet je kijken wat je je meisje al mee hebt gegeven. Je hoeft je echt niet schuldig te voelen hoor (kan me het wel goed voorstellen) maar dat is echt niet nodig. Tuurlijk is borstvoeding het beste maar ook met kunstvoeding worden ze groot hoor. Succes!!!
Wat een dilemma he? Kies voor datgene wat jij het beste vindt. Als het vooral het kolven is in de middagpauze, dan zou ik ervoor kiezen om dat niet te doen. Dan doe jij je dochtertje echt niet tekort hoor! Zelf heb ik 14 en 16 maanden bv gegeven. En rond de 9-10 maanden kolfde ik niet meer op mijn werk, maar voedde ik wel als ik thuis was. Dus op werkdagen 2 voedingen per dag en als ik thuis was drie voedingen. Rond die leeftijd is je productie stabiel en kan je er flexibeler mee om gaan. Is dat een optie voor je? Op die leeftijd hoef je ook geen gebruik meer te maken van kv. Vanaf 1 jaar had ik alleen de ochtend- en de avondvoeding. Ik raad je wel aan om een beslissing te nemen als je weer beter bent. Als je je ziek voelt dan lijkt alles 'zwaarder'. Beterschap!
Bedankt voor jullie lieve berichten.. Inderdaad, als ik me ziek voel dan zie ik alles wat zwaarder. Heb nog eens uitgezocht hoeveel melk en vocht een baby van 8 maanden nou eigenlijk moet hebben, en toen zag ik dat ze eigenlijk aan 2 a 3 melkvoedingen genoeg hebben. (als ze daarnaast ook sap/water, fruit en yoghurt etc krijgen).. Denk dus dat ik er nu 1 voeding af ga halen, maar daarvoor in de plaats dus geen kunstvoeding ga geven. Normaal drinkt ze na het warme eten al slecht, dus die voeding haal ik weg en geen ik haar gewoon nog een toetje.. Hopelijk helpt het iets. En dan ga ik denk ik idd maar niet kolven in mijn pauze, maar ene dag 3 voedingen doen en op werkdagen maar 2. Denk dat mijn productie wel zo flexibel is, alleen weet ik niet of de kleine ook zo flexibel is? Hoe ging dat bij jou Line?