Ik lees net in een andere topic meerdere reacties van meiden die tussen 1,5m en 1,6m lang zijn. Ik ben zelf 1,61m en val net buiten deze groep Ik heb even een vraag aan deze dames. Mijn dochtertje is 3 en heeft een groeiachterstand in de lengte. Op zich niks ernstigs natuurlijk, en kan zich altijd herstellen. Ze wordt gevolgd door de kinderarts en als ze deze lijn blijft volgen zal ze rond 1,55m worden. Het risico is ook nog dat ik gestopt ben met groeien op mijn 11de, ik was dus zelf best lang als kind, en met 11 jaar al 1,58m. Daarna ben ik maar 3cm gegroeid. Als zij dit erft van mij kan het zijn dat ze nog kleiner wordt. Dan wil de kinderarts misschien groeihormonen gaan geven. Waar ik vervolgens niet echt een voorstander van ben. Een heel verhaal, en nog enorm voorbarig dat weet ik. Maar ik ben eigenlijk benieuwd of jullie als kind ook kleiner waren als gemiddeld, of je hierdoor bij een arts liep, en of je 'last' hebt gehad van je lengte. Alvast bedankt voor de reacties!
Hoi, Ik ben 1,58m en heb geen groeistoornis. Ben er vroeger op getest. Maar mijn zusje daarin tegen wel. Die is 1,54m en heeft vanaf haar 4e tot 14e (als ik het goed heb) groei hormoon gespoten. Ze heeft het syndroom van Turner. Klinkt dat je bekend? Misschien heeft de arts het daar over gehad? Als je wat meer wilt weten mag je altijd pb-en xxx Even een correctie. Tot haar 12e gespoten en toen pillen tot haar 14e en toen mocht ze stoppen.
Bedankt voor je reactie!! Nee, mijn dochter is medisch helemaal gezond, alleen prematuur geboren. Kinderarts heeft haar helemaal binnenste buiten gekeerd en gelukkig niks gevonden. Enige waar we niet op hebben getest zijn groeihormonen, daar vindt ka haar nu nog te jong voor. Waar hebben ze jou op getest? En was jij altijd kleiner of ging je groei op gegeven moment ombuigen?
I was tot vorig jaar 157cm, door een rugoperatie eerst tot 163cm gegroeid, inmiddels weer teruggezakt tot 160,5cm, dus val er net buiten haha. Maar ik groeide in de baarmoeder al niet goed en ben ook een kleine maand te vroeg geboren. Ik geloof niet dat ik er ooit voor naar een arts ben geweest, heb in ieder geval nooit pillen gehad of iets ingespoten gekregen.. Heb er vrijwel geen last van, behalve als ik in de supermarkt iets nodig heb wat helemaal bovenaan ligt..
Ik ben 161, dus ik ben groot Dochter was dysmatuur, is op advies van schoolarts bij kinderarts geweest voor botfoto. Ze viel net buiten de normen voor groeihormonen, en eigenlijk waren we daar wel blij mee, omdat er nog niet helemaal duidelijk is wat dat op lange termijn doet. Destijds was de prognose tussen 152 en 158, vorige maand kregen we te horen dat 150 waarschijnlijker is. Niet groot, maar ook geen ramp. Hier in Indonesie zie je zat volwassen vrouwen van die lengte, het zijn alleen die Hollanders die zo ongelooflijk lang zijn.
Ik ben 1.54m Vroeger geen groeiachterstand gehad, dus ook geen hormonen,ik zat precies onder de "normale" groeicurve dus groeide even hard alleen was ik ietsje kleiner. Ik heb er nooit echt last van gehad. Wel werd ik op de basis altijd kleintje genoemd maar zo had iedereen een bijnaam. En op de middelbare school had ik verkering met de langste jongen uit de klas (1.98m) en daarbij was staand zoenen nogal lastig af en toe Maar hij was drie jaar m'n vriendje dus blijkbaar vond hij t geen punt Hihi. Nu als volwassene heb ik er ook geen last van. Het enige wat me stoort is dat je niet mag karten op een volwassen baan, moet je 1.60m voor zijn Mijn man is 1.78m en ons meisje wordt ook klein geschat. Groeit goed maar ook onder de normale curve. Ik ben dan ook Indisch en de hele familie is klein. Kan er niet zo mee zitten.
Ik heb het andersom , ik zou vlgs metingen rond de 2 meter worden en daar wilden ze spuiten tegen geven, mijn moeder heeft geweigerd en ben gestopt bij 183 cm, ik was tijd gewoon overdreven lang als kind zijnde en ben blij dat mm moeder niets heeft laten inspuiten. Als onze dochter zo klein zou blijven zou ik het echter wel overwegen maar ik snap je twijfel het is toch heel wat! Succes met wat je besluit...
hoi ik ben amper 1m48... in mijn familie is dit vrij gewoon, het zijn allemaal kleine mensen in mijn familie (tantes, nonkels en nichten langs mijn vader zijn kant zijn allemaal rond 1m50 - 1m55) Mijn mama is 1m62, mijn papa is 1m63... daarboven komt dat ik deel van een tweeling ben, we zijn 2,5 maand te vroeg geboren dus prematuur... en dat kan wel een beetje een reden zijn dat we kleiner zijn dan 'normaal' Ik zelf heb nooit last gehad van mijn lengte. In de middelbare school was mijn beste vriend zelfs de grootste van onze klas (1m90 ofzo!); en we gingen steeds samen uit... lengte hoeft niet altijd een struikelblok te zijn hoor! Mijn zus heeft nog ooit een volleyballer als liefje gehad, was wel opzich een grappig zicht, maar je raakt er aan gewend Wat ik nu soms wel raar vind, is dat kinderen van 10 à 11 jaar soms bijna even groot (of ja groter zelfs!) zijn... mensen (kinderen) worden namelijk als maar groter en dat is dan soms wel frappant om te zien... en zeker als ik dan bedenk dat mijn zoon binnen 8 jaar mij gaat voorbijsteken hehe
vriend van me noemt me steeds 'grote' en ik noem hem 'kleine' ... hij is 1m93, en ik dus 1m48 mijn man is 1m72, mijn zoontje wordt ook zo'n 1m70 geschat... ik denk wel dat het minder erg is voor een meisje om kleiner te zijn dan voor een jongen... jongens met een (vrouwelijk) lief dat groter is, blijft toch voor velen een struikelblok... mijn neef is 1m57 en hij is samen met een Belgische/Thaise van 1m52 en ik denk dat hij nooit samen is geweest met een meisje dat groter is dan hem....
Hoi dames. Ik ben 1,53. Was wat klein toen ik geboren werd maar verder nooit een groeiachterstand gehad. Op mijn 10de werd ik ongesteld en stopte ik met groeien. Op mijn 12de een botfoto gemaakt en daaruit bleek dat ik max nog 5 cm zou kunnen groeien. Als we direct op mijn 10de toen de eerste menstruatie kwam aan de bel hadden getrokken, had ik misschien aan de groeihormonen gekund maar toen was het te laat. Mijn vader en moeder zijn allebei 1,67. Mijn vader is de langste van zijn familie en mijn moeder de kortste. Mijn broertjes zijn 1,84 en 1,70. Ik heb er zelf nooit last van gehad. Zelfs ooit een vriendje van 2,08 gehad. Die ging gewoon op zijn knieen om te zoenen of ik op een bankje staan haha. Maar door.mijn persoonlijke ervaring zou ik bij meisjes dus even opletten. Want de groei stagneert vaak als de menstruatie begint.
Ik ben totaal niet klein en altijd erg lang geweest wat ook echt totaal niet leuk was. Toen ik 11 was was ik namelijk al 175 en nu 180cm. Het er net buiten vallen ken ik dus wel. Had graag max 170cm geweest. Stukje aan kleding zetten is niet te doen namelijk en liep vaak leuke mode mis. Zat met mijn 11 op de middelbare school als een van de jongste maar was een van de langste. Mijn zusje is 187cm ;(. Mijn dochter zal volgens grafieken 176 worden en mijn zoon 199cm. ( opa 2 meter en mijn opa 210cm) Ik zou kijken wat de lengte nog gaat doen. Stel ze is echt nog maar 140cm op haar 11e dan zijn 2 of 3 jaargroeihormonen genoeg voor net wat extra centimeters. Tegen die tijd kan je dochter ook aangeven of zs klein zijn vervelend vind.
Ik ben net 1.60, mijn zus idem. Mijn moeder is iets kleiner... Mijn oma veel kleiner (die was groter, is gekrompen. Onze kinderen lijken allemaal goed te groeien. Zijn wel korter dan gemiddeld.
Ik ben zelf maar 1,65m. Mijn ouders zijn 1,69m en 1,73m. Mijn dochter was maar 47cm bij geboorte bij 39 weken, maar ik heb een lange man van 1,95m en die haalt hun lengte waarschijnlijk wel op hihi. Mijn dochter loopt nu normaal conform de groeicurve van het cb en mijn zoon is zelfs +1....
Ik ben 1.62 mijn zusje is 1.58. Mijn zoon is nu 145 ongeveer en werd woord geschat op 175 ben al blij als hij de 1.70 gaat redden we zijn hier allemaal niet groot. Ik ben ook na mijn 11 jaar niet veel meer gegroeid en heb wel eens gehoord als je met 10/11 al gaat menstrueren je vaak niet meer verder groeit. Denk dat er wel een waarheid in zit. klein maar fijn zou ik denken. Denk alleen als mijn kind extreem klein geschat zou worden of extreem groot dat ik hormonen zou over wegen voor de rest de lengte krijg je of je krijgt het niet. Je leert er wel mee om gaan.
hoihoi hier ook een kleine dame van 1.50. Bij mij is de hoofdoorzaak dat is een hersentumor heb gehad en die dus al die jaren op het groeihormoon gedrukt heeft.. Op mijn 13e is het ontdekt.. daarna dus nog niet veel meer gegroeit maar was de voorspelling, al was ik altijd al heel tenger en klein zoonlief zit ook onder het gemiddelde, groeit wel goed hoor maar zit onder het gemiddelde. Maar CB kijkt er niet raar van op als ze naar mama kijken Hij word trouwens wel 1.80 geschat, zou kunnen hij heeft namelijk een papa van bijna 2m, Maar moet het nog wel zien t is zon klein poppie last van mijn lengte? nee eigenlijk niet alleen net was iemand hier al noemde in de supermartk is het soms wel lastig maarja ben dan ook wel zo vreg om het gewoon aan iemand te vragen en natuurlijk mijn man van 2m kan ook lekker overal bij! succes met je beslissing!
O vervelend van die tumor van toen. Maar je man heft het te klein idd lekker op met zijn 2 meter hihi.. Klein en groot.
Bij mijn broer hebben ze het er vroeger over gehad, was altijd een kleintje en ik ging hem flink voorbij met mijn lengte, moeder heeft niet gekozen voor groeihormonen bij hem, en hij is nu 1.79, schoot plots toch nog de lucht in tijdens de puberteit... (ik zelf ben trouwens al vroeg blijven hangen op 1.63) Mijn dochter is weer heel erg groot voor haar leeftijd, ze word geschat tussen 1.76 en 1.84 (papa is wel groot, 2.00) maar (nog) niks gehoord over remmers ofzo, zou het ook niet doen denk ik...
Ik ben 1.55, ik zat altijd op de ondergrens van het gemiddelde en pas op mijn 16de gingen ze er naar kijken en toen was het al te laat. Verder ook nooit de groeispurt gehad. Maar ik heb er verder geen last van in het dagelijks leven.
Hmm lastig is dat maar goed om over na te denken... denkt de kinderarts dat het komt doordat ze prematuur is geboren of toch de erfelijkheid van jou kant? Gelukkig hoef je nu nog niets te beslissen... Ik ben overigens prematuur en dysmatuur geboren (32 weken geboren, 28 weken groot) en ben 1.72... weet niet of ik anders langer was geweest maar bij mij zie je er niets van terug