Zou het daar mee te maken hebben? Dat vraag ik me wel eens af ik ben ook prematuur geboren mijn moeder houd vol dat het met 34 weken zwangerschap was maar ik was maar net 16oo gram. Nu zouden ze dus zeggen met dysmatuur er bij. Maar we spreken of 1974 dus toen was alles anders er waren geen echo.s maar persoonlijk denk ik wel dat ik ook met de duur van de zwangerschap te klein was en ben toch 1.62 geworden uit eindelijk. Mijn moeder is 1.67 mijn vader 1.72 dus wel wat kleiner dan mijn ouders. Mijn zusje is dus 1.58 en geboren met 36 weken en ze was toen 2500 gram. In die tijd moest ze nog drie weken de couveuse in nu is het een ( normaal gewicht). Sorry Adi wil je topic niet vervuilen! Maar vroeg het me ook af. Hoe het zat met te vroeg geboren en klein ect ect.
Ik ben 1,63 en mijn ouders waren 1,63 en 1,69. Mijn man is 1.83 en Yosyp schatten ze rond de 1.65 als hij volgroeid is. Toen hij 3 was hebben ze het wel over groeihormonen gehad, maar bij het laatste gesprek niet meer.
hoi hier ook de keuze vroeger gehad om groeihormonen te krijgen en ik ben heeel blij dat mijn moeder dat niet heeft gedaan. mijn moeder is 163 cm mij verwachte ze kleiner en ben intussen 173cm wil niet weten hoe groot ik anders werd. ik ben een maand te vroeg geboren maar weet niet hoe groot want dat zijn ze in de familie allenmaal vergeten. mijn vader was daarintegen 185cm ongeveer dus ik zit precies in het midden.
De lengte van de rest van de familie lijkt me inderdaad ook van belang. Het lastige is ook nog dat zo'n groeicurve niet alles hoeft te zeggen. Ik ben er heel lang onder gebleven, niet in die mate dat er over groeihormonen gepraat werd, maar op mijn twaalfde was ik nog maar 1,42. Mijn eerste menstruatie was laat (was bijna vijftien, na je eerste menstruatie schijn je nog maar twee jaar door te groeien), toen kreeg ik een groeispurt waar ik de striae nog van op mijn heupen en knieën heb zitten en nu ben ik 1,76m.
Ik ben 1.52, 21 jaar. Lichamelijk is er niets verklaarbaars gevonden waarom ik zo klein ben - mijn ouders zijn beide niet erg lang. En ja, ik liep altijd achter op leeftijdsgenoten. Mijn nichtje is 12 en als ik met haar praat moet ik omhoog kijken hihi. Ik heb een vriendin die ook erg klein was, ze zou ook maar 1.40 worden. Ze heeft toen meegedaan aan een project met groeihormonen (toen nog in de testfase, ik weet niet hoe dat zit nu) en is uiteindelijk iets groter geworden dan ik. Maar ondertussen is bekend dat er bijwerkingen en risico's op latere leeftijd zullen ontstaan.
Mijn moeder is 1,54 en mijn zusje 1,51. Mijn zusje is vroeger ook in de gaten gehouden, maar gelukkig geen groeihormonen gehad. Ze heeft wel een aantal keer op een of ander apparaat moeten zitten..(?) Ze is trouwens gewoon met normale termijn geboren en ook niet heel klein (3100gr). Zelf was ik als kind altijd heel erg lang juist (vond ik niet leuk). Schattingen waren dat ik 1,80 zou worden ofzo (terwijl mn vader 1.75 is)! Met een jaar of 11 stilgestaan en in een paar jaar haalde iedereen me in. Ben nu 1,67. Mijn dochter is nu ook lang (1,07), terwijl mn vriend ook helemaal niet groot is. Verwacht dat t bij haar dus ook vroeg zal stoppen eigenlijk.
Ik ben 1.m50 en ik ben er totaal niet blij mee. Ik was als kind altijd al de kleinste en werd er ook mee gepest. Tot nu aan toe. Mensen denken altijd, och leuk een grapje er over maken, maar ik vind het gewoon niet leuk meer na 26 jr. Nu moet ik wel toegeven dat mijn roots niet in NL liggen en het is mijn land van herkomst wel normaler is. Mijn zus is ook klein en vriendinnen die uit dat zelfde land zijn geadopteerd zijn ook vaak klein. Maar goed ik doe er helaas niks meer aan. Oh ik weet niks over mijn geboorte maar ik had zwaar ondergewicht en ze wisten niet eens of ik het zou halen om in NL aan te komen... Op mijn 10 of 12e is er een foto van mijn hand gemaakt en daar kwam uit dat ik ongeveer 1.55 zou worden. Mijn zoontje heeft ook bij de k.a gelopen (met 36.6 geboren) en daar zeiden ze dat hij gemiddeld 1.90 kon worden!! Mijn vriend is 1.86 (nederlander) en ik ben blij dat dat eruit kwam. Hij is nu nog heel klein en groeit niet zo snel. Ik kreeg bij het consternatiebureau ook altijd gezeik erover. Helaas wilden ze er daar niet aan dat ik dus niet met Europese standaarden vergeleken kon worden en mijn kind dus ook niet... Ga er dus ook niet meer heen. Maak me verder geen zorgen over hem, hij groeit misschien niet snel maar goed scheelt weer bergen kleding kopen hahah. En dat haalt hij vast wel in.
Ik ben nu zo'n 163cm, ook net buiten de boot idd haha. Op school was ik altijd 1 van de kleinste. Soms was dat minder leuk natuurlijk, maar ja. Heb er verder nooit echt last van gehad eigenlijk. M'n tante is ook een klein persoontje, kleiner dan ik met een klein schoenmaatje (33 geloof ik zoiets). Geen idee of ze er ooit last van heeft. Schoenen kopen is een nachtmerrie omdat er bijna geen volwassen schoenen zijn in haar maat. Maar verder zou ik zo niet durven te zeggen dat ze nu zo'n last heeft van d'r lengte. De kinderen zijn groter dan ik (haar man is flink zeg maar). Dus het kan altijd alle kanten uit nog lijkt me. Voor Nederlandse mensen ben ik trouwens misschien een uk, dus altijd omhoog kijken en hier ben ik de langste van de vriendinnen haha! Was even wennen. Dus tsja wat is precies groot en klein.
In principe is de lengte bij een gezond kind genetisch bepaald (voor een groot deel) een prematuurkind moet de eerste jaren de lengte inhalen. Drielingzus van M is bijv precies gemiddeld qua lengte en is 8cm langer als haar zus. Bedankt voor jullie reacties allemaal. We maken ons een beetje zorgen omdat de curve van M al ombuigen. Ze groeit steeds langzamer. We gaan in jan weer naar de ka en zullen we kijken of het beleid aangepast moet worden. Momenteel is de afspraak dat we op haar 8ste bekijken of het nodig is om in te grijpen. We willen idd indien nodig ingrijpen voordat ze ongesteld wordt. Ik ben zelf toen ook gestopt met groeien. wel heel fijn om te horen dat kleine meiden hier niet echt last van hebben gehad. 'probleem' met een vriendje van 2m ken ik
Hij is 1,76m, ook niet erg lang dus. De rest van zijn en mijn familie is langer. Zijn broers zijn rond 1,85 en mijn zusje is 1,70. Op basis van onze lengte zouden onze dochters rond 1,65m worden. Ook niet erg lang, maar wel anders als 1,5m
Ik ben altijd klein geweest...nooit bij de arts geweest ( want ik ben half Italiaans en mijn ouders zijn beide ook klein) en nooit last van mijn lengte gehad. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik mijn broeken altijd korter moet maken Ik ben ongeveer 1.56 a 1.58 ( het is maar net wie er meet )
Ik ben 1.56/1,58 en heb 2,5 jaar een groeistilstand gehad. Niemand weet waarom, heb jaren in maat 116/schoen 33 gezeten en opeens begon ik weer te groeien.
ik denk ook dat dat er wel degelijk mee te maken kan hebben, hoewel er altijd wel uitzonderingen zullen zijn. Mijn oudste zoon is geboren na 29,5 week en hij woog 1265gram Inmiddels is hij 15,5 en 1.70, zijn gewicht is ook veel te laag terwijl hij meer dan genoeg eet. Ik ben 1.65 en mijn man is 1.76, volgens de berekeningen zou hij toch echt langer horen te worden dan zijn vader Volgens de bot foto van vorig jaar zat zijn groeischijf al bijna helemaal dicht dus hij zal waarschijnlijk niet of nauwelijks nog groeien Hij vind dit zelf niet leuk, want al zijn vriendjes zijn langer, maar er is nu niets meer aan te doen
Ik denk dat de lengte van je kind afhangt van de moeder én vader. Ik ben 1,62 en mijn vriend ongeveer 1,90. Mijn vader is 1,67 en mijn moeder 1,57. Ik ben 1,62 en mijn zus 1,57.
Klopt, daar is een formule voor om dat uit te rekenen Mijn zoon zou dan zeker een flink stuk langer moeten worden dan 1.70, maar dat zit er niet in doordat zijn groeischijf zo goed als dicht zit
Hoi Adi, Ik ben 1.57. Als kind was ik al kleiner dan gemiddeld. Toen mijn moeder mij op de eerste dag naar de kleuterschool wilde brengen werd ze naar huis gestuurd om mijn geboorte akte op te halen omdat ze echt niet wilden geloven dat ik 4 jaar was Ik heb nooit veel hinder ondervonden van mijn lengte. Behalve dan misschien dat ik niet overal bij kom in de supermarkt
Heb expres een lange vent gezocht haha....nee hoor, grapje. Ik ga ook eens berekenen hoe lang mijn zoontje dan zou moeten worden. Ben wel benieuwd.
ik heb 1,57m en geen groeiachterstand. Mijn ouders zijn ook rond die lengte dus wel logisch hoor. Persoonlijk vind ik klein zijn juist fijn...