Mijn opa is vannacht overleden. Hoe kan ik mijn zoontje van 5 vertellen dat zijn "ouwe opa" is overleden. Ik had hem al verteld dat hij heel ziek is. Ik vind het heel moeilijk om het hem te vertellen.
Gecondoleerd. Weet niet of hij weet wat dood zijn betekend? Zeggen hoe het is van opa was heel ziek en is nu doodgegaan. En anders misschien benoemen van opa is een sterretje je kent zelf je zoon het beste. Ik denk dat je het niet fout kan zeggen volg je gevoel. Sterkte!
Gecondoleerd! Ik zou zeggen. Opa leeft niet meer, opa is dood. Dat hij zelf mag kiezen of hij naar school wil vandaag, maar dat thuis iedereen verdrietig is. Dat over een paar dagen er een begrafenis is waar er afscheid genomen gaat worden van opa en dat opa dan in een kist ligt.
Gecondoleerd. Ik zou het zo eerlijk mogelijk vertellen, dat zijn hart gestopt is en dat hij nu dood is. Kinderen trekken er dan vaak hun eigen conclusie uit (opa is een sterretje oid).
Gecondoleerd met jullie verlies. Mijn opa is onlangs ook overleden. Wij zijn er heel open over geweest naar beide kinderen toe. Ze wisten al dat het heel slecht ging met hem. Wij zijn de dag na het overlijden met de kinderen naar de uitvaartonderneming geweest om even bij oude opa te zijn zonder dat daar heel veel andere mensen bij waren. Ze zijn meegeweest naar de condoleance avond en ook naar de uitvaart. Door ze overal bij te betrekken hebben ze bewust afscheid kunnen nemen en ik hoop dat dit de rouwverwerking ten goede komt (dat idee heb ik wel).
Hier ook beide kids ( toen 4 en 6 ) bewust betrokken bij t overlijden van opa. Ze hadden m nooit gezien in t zh ( Zat aan allemaal slangen en andere apparatuur dat t voor hun toen te "eng "was om opa zo te zien liggen) Ze hebben m in de kist zien liggen en opa ook mee begraven. Ze zeggen nu dat opa vaak blij is ( als de zon volop schijnt door de wolken) of juist huilt als t regent en een kussen gevecht houd als t sneeuwt. Hun zijn er zo tevreden mee dus hou ik t zo. Ze wisten wel dat opa zijn hart heel ziek was en die uiteindelijk gestopt is met kloppen waardoor opa niet meer leeft. sterkte met t verlies!
Gecondoleerd, heel veel sterkte! Ik zou hem vertellen dat opa heel ziek was en daardoor is overleden. Mijn 4-jarige zoon maakt er van dat hij nu een ster is in de hemel.
Gecondoleerd. Ik zou het zo simpel mogelijk houden. Sowieso zeggen dat verdriet er wel bij hoort (dat gaat hij sowieso om zich heen zien).