recepten nasi/bami

Discussie in 'De lounge' gestart door mamamadelon, 21 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Mijn man is gek op nasi en bami maar ik niet zo,heb het ook nog nooit gemaakt. Moet er toch maar eens van komen dus iwe kan mij vertellen hoe ik dat lekker maak.
    Ook met sate er bij evt. (geen kant en klare sate graag).

Ben benieuwd!:)

2. Blue Bird

Blue Bird Niet meer actief

Bij ons bij de supermarkt heb je speciaal bami / nasi vlees wat is gekruid. Die gooi ik er door. en dan een groentepakket nasi / bami en een theelepel sambal. en wat kruidenmelange van de honig.
    Eiermie koken (staat op de verpakking hoe je tmoet doen).

3. Blue Bird

oh ja.... je hebt ook speciale sate kruiden (bij de kruiden hoe je ook gehaktballen maakt). even marineren.
    trouwens conimex heeft ook een fles om sate te marineren. Meestal marineer ik een dag van te voren... heerlijk... denk dat ik dit ook weer ga maken van t weekend.

Rendang (stoofvlees) is ook Lekker.... moet wel 90 min. op staan... mmm.. wordt weer eens tijd voor wat indo snacks... ;)

4. Bri

Bri Niet meer actief

nasi en bami 'op z'n hollands' heb ik nooit gemaakt, want dat vind ik niet zo lekker.

nasi goreng aten wij thuis zo. je hebt afgekoelde gekookte rijst nodig, dus het is ideaal als je rijst over hebt van gisteren (of zo'n bak van de chinees die je echt niet op krijgt).
    Boter smelten, matig vuur
    Uitje erin fruiten met een flinke schep sambal
    Knoflook meefruiten
    spekjes erin uitbakken
    paprika in stukjes erin meefruiten
    dan de rijst erdoorheen roeren

Té simpel, en wel heel lekker vind ik. Lijkt alleen niet op wat m'n schoonmoeder (en de rest van NL) nasi noemt.

Sateh babi:
    speklapjes en hamlappen (verhouding 1 op 2, qua gewicht) in niet te kleine blokjes snijden; je kunt ook doorregen hamlappen gebruiken maar er wordt wel echt wat vet aan zitten, anders wordt het te droog
    marinade maken van ketjap, knoflook, ui, gember, djinten, ketoembar en sambal (verhoudingen kan ik je niet geven, dat is een kwestie van 'gevoel')
    vlees aantal uur (liefst hele nacht) in marinade laten staan
    stokjes rijgen, let op dat je de vette stukjes een beetje verdeelt
    en lekker roosteren op een houtskoolvuurtje

5. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Rendang maken we regelmatig is zooooo lekker!! maar rijgen jullie de sate dan aan stokjes? want sate hoor toch aan een stokje?

6. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    ik maak het zo :)

Ingredienten
    1 pak snelkookrijst
    1 prei
    2 uien
    3 eieren
    200 gr nasivlees
    100 gr ham
    100 gram spekreepjes
    sambal oelek
    knoflookpulp of poeder
    pepper en zout
    soja/maggi
    Bereiding
    doe de rijst ong 7 minuten in kokend water met wat zout
    giet na 7 minuten de rijst af en de hem terug in de pan met deksel erop en laat nog ong 15 tot 20 min stomen in de pan(ERG BELANGRIJK DAT DE RIJST NIET TE GAAR OF TE RAUW IS)
    klop de eieren los in een kommetje met wat peper en zout en lepeltje sambal, maak hier omeletten van welke je daarna in kleine reepjes snijd
    bak het nasivlees alvast op met peper,zout,en beetje knoflook en zet apart
    snijdt de prei in ringen dun!! en de ham in reepjes
    en de uien in blokjes kleiner is beter
    nu heb je alles om aan het echte werk te beginnen!!
    let op dat het het beste is de rijst na het stomen af te laten koelen voor gebruik het bakt dan beter

neem een ruime bakpan en doe hierin wat olie en zet deze op een groot vuur.
    we beginnen met het maken van de zgn boemboe
    dus uien en spek in de pan de uien goed omscheppen zodat ze niet verbranden(de bedoeling is dus eigenlijk dat ze smelten)
    maak van het spek/uienmengsel een hoopje en doe hierop een eetlepel sambal en schepje knoflook
    schep het geheel door
    voeg hieraan toe het nasivlees en verwarm het mee
    als de pan weer op temperatuur is voeg hieraan dan de rijst toe(pan wel goed warm anders bakt de rijst niet)
    schep het geheel door zodat alles warm is (en gebakken)
    breng het geheel op smaak met peper zout knoflook en soja/maggi
    en verwarm de ham en de omelet even mee welke je door het geheel kan scheppen als laaste de dun gesneden en gewassen uitgelekte preiringen

opdienen op een groot bord
    evt met gebakken spiegelei,kippepootje,kroepoek,atjar en sambal en natuurlijk voor de hollanders pindasaus

heb het even gekopieerd geen zin om alles over te tikken :p
    maar dit is echt lekker

Sate maak ik met varkenshaas ,en marinade van conimex , uit een fles

7. Blue Bird

oh Bri lekker...
    en wat dacht je van Ayam bakar rica.. lekker...

salam makan

8. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Zo die ga ik maken dit weekend! of nee morgen al! jummie!

9. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    is echt lekker hoor , ik maak het vaak als we verjaardagen hebben of als mijn vriend een viswedstrijd heeft of gewoon aan t vissen is en dan eet iedereen die er dan ook is ook mee haha
    doe er zelf ook niet veel sambal of zo in , dat mag iedeeen zelf doen zit je altijd goed

10. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Hier niet al te moeilijke naasi maar erg lekker

Lassie gekruid& wel rijst
    Varkensvlees
    Bakje groenten voorgesneden------> rode ui, prei, spitsool en tauge eventueel of champignon in hele kleine stukjes.
    Zakje kruiden mix voor nasi/bami van knor
    En verder kun je sambal naar smaak toevoegen. Ik hou niet zo van pittig en voor mij is het zo kruidig genoeg!

11. syrae

syrae Fanatiek lid

14 mei 2011
    2.685
    1
    0
    professioneel oppasser (ben activiteitenbegeleidst
    Haarlem
    theelepel djintan, laos en ketoembar samen met een beetje trassi en 2 a 3 tenen knoflook aanfruiten, 2 gesnipperde uitjes erbij, gehakt of spekjes of varkensvlees, ongeveer 450 gram, erin bakken, nasi groentepakket erdoorheen, ook even bakken en een eetlepel sambal (badjak is mijn favo) erbij, klaar! satesaus erbij, gekookte rijst erbij, heerlijk! (pindakaas met sambal naar smaak en dunner maken met melk)

Het allerlekkerste is natuurlijk de originele variant, complete rijsttafel maken (is echt niet lastig met alle kant en klare boemboe's die in de winkel te koop zijn) en de volgende dag alle restjes bij elkaar en even opbakken en je rest rijst erbij.

12. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Mag ik hier ook even schooieren om een macaroni recept? ;)

Mijn moeder maakte thuis zulke ranzige macaroni, met een blikje Smac, een half netje uien en blikjes tomatenpuree. Bah, jeugdtrauma van de bovenste plank.
    NooNooman wil heel graag een keer macaroni eten, hoe maak je dat nou lekker? Ik ben niet zo héél erg van de tomatenpuree...

13. Que

Que Niet meer actief

@NooNoo

2 pakjes macaroni mix

1 prei
    2 tomaten
    1 paprika Je kan ook gewoon een
    1 bakje champignons macaroni groente pakket nemen
    knoflookje
    uitje
    gehakt

Gehakt rullen en daar alle gesneden groente bij deze goed meebakken saus erbij ff laten doorkoken. Dan dit alles samen met de gekookte macaroni in een grote soeppan mengen en je hebt voor een week heerlijke macaroni

14. syrae

syrae Fanatiek lid

14 mei 2011
    2.685
    1
    0
    professioneel oppasser (ben activiteitenbegeleidst
    Haarlem
    gehakt en heel fijngesneden spekjes rullen ongeveer 500 gram alles bij elkaar, 1 winterwortel, 3 stengels selderij en 1 ui heel fijnsnijden en 1 blikje tomaten in blokjes erbij, lekker aanfruiten, scheut rode wijn en lekker veel sterkte runderbouillon en op laag vuur laten inkoken tot een soort ragout, lekker beetje nkoflook, thijm oregano en basilicum erbij (vers niet zo veel odig, gedroogd toch wel een flinke eetlepel italiaanse keukenkruiden) en je hebt een bijna originele bolognaise ragout, is echt heeeeeerlijk!!

Deel Deze Pagina