hey meiden hoe is het met jullie? Brondy hoe is het met de kleine? Sher hoe gaat het met jou? En Plukkie, trek je het nog? Bij mij begint het zwaarder te worden, ben afgelopen weekend nog een weekendje met mijn man weggeweest, heerlijk. Even ontspannen. Morgen komt er iemand van Naviva, ben benieuwd. Het gaat zo snel, wel heel leuk. Kamertje is klaar, dat is heel fijn. Moet alleen nog gordijnen. Voor de rest is het al aftellen
Hey Tavsan, ik begin nu ook te merken dat het zwaarder wordt. En dan hebben we dit weekend ook nog eens de kinderkamer geverft en heb ik nog wat dingen behangen dus erg rustig heb ik het niet aangedaan. Dat kan ik nu wel merken Ik ben ook wel benieuwd naar Naviva, wat ze allemaal te vragen en te vertellen hebben. Maandag komen ze bij mij. Wil je thuis gaan bevallen Tavsan? Wat fijn dat het kamertje af is! Een hele geruststelling lijkt me dat, ik kan niet wachten totdat die bij ons klaar is. Waar ben je heen geweest met manlief?
Hey meiden, Lang niet gesproken.... @ sher Waar bakerde jij haar in eigenlijk?? Hoe ging het met de prikjes?? @ plukkie bedankt voor jullie kaartje!! zou jij mij jullie adres willen pb'en? dan stuur ik nog even een geboorte kaartje. Fijn dat je zusje het huis uit is en jullie eindelijk aan de slag kunnen. En ook super dat alle controles weer goed zijn. Hopelijk blijft de kleine meid zo liggen. @ tavsan En...? hoe was het gesprek van Naviva?? Wij hebben 4 verschillende dames gehad. De 1e kwam 's avonds bij ons langs om de beginselen uit te leggen. Zij werkt ook alleen maar 's avonds en vangt dan dus gezinnen op of is dan ook als hulp voor de verloskundige bij de bevalling. De volgende dag kregen wij een andere dame, Miranda, super fijne hulp. Zij was er 7 dagen en deed echt alles terwijl zij 29 weken zwanger bleek te zijn. Tijdens haar 7 dagen kwam er een vrouwtje (Jorieke) bij voor 3 dagen, zij moest weer even de fijne kneepjes leren, want zij was er tussenuit geweest vanwege haar zwangerschap/bevalling, haar kindje was 3 weken te vroeg geboren dus zij kon mij mooi wat tips en tricks vertellen Daarna kwam er nog een andere, Joke, omdat het nog niet zo goed ging met de borstvoeding en vanwege S. zijn gewicht kregen wij 2 dagen (4 uur p/dag) extra kraamzorg. Alle 4 stuk voor stuk leuke dames, Joke is een echte doorzetter wat betreft bv!!
Hier gaat het trouwens prima, alles wordt steeds gewoner en de kleine man groeit goed. Mijn bevalling was niet zo zwaar achteraf, want ik was binnen 6 uur klaar de laatste 2cm waren het zwaarst. Hieronder mijn verhaal. Donderdag aan het einde van de middag moesten wij naar de gynaecoloog. Daar kregen we eerst weer de gewone checks, daarna weer een echo. Er moest een andere gyna bijkomen omdat ze nog geen echo's officieel mocht maken, maar daarvoor in opleiding was. Zij keek en zag het eingenlijk al direct. Ze moesten het alleen nog in de grafiek zetten. Het buikje groeide niet meer en omdat de placenta steeds minder zijn werk gaat doen, was het beter om hem dan te halen. Ik zou dus ingeleid worden, gelijk de volgende ochtend dat had ik niet verwacht, ik dacht dat zal dan wel volgende week een x worden. Ze wilde nog wel even checken of mijn baarmoedermond er klaar voor was. Dus ik weer op de stoel. Die was er gelukkig al klaar voor en ik had onbewust al 1cm ontsluiting. Dus ging zij mij ook even proberen te strippen. Weet niet hoe jij dat ervaarde maar ik vond dat absoluut niet prettig. Dus die avond mijn ouders gebeld en de koffer goed ingepakt. Gelukkig konden we beiden wel goed slapen. De volgende ochten stonden wij om 7 uur in het ziekenhuis en lag ik rond half 8 aan het infuus. Eerst moesten mijn vliezen gebroken worden, toen werd er een sensor op de beeb zijn hoofdje gezet, om zijn hartslag in de gaten te kunnen houden. Ik kreeg ook een sensor op mijn buik om de weeen in de gaten te kunnen houden. Denk dat alles al met al rond half 9 in gang gezet is en ik kon gelijk al wel merken dat het infuus zijn werk deed. De krampen begonnen te komen, tegen 10 uur kon ik nog gewoon naar het toilet, maar zo'n anderhalf uur later ging dat echt niet meer. Had pijn en wilde pijnbestrijding. Maar de verpleegkundige zei: nou mevrouw met deze weeen komt u er nog niet, dus we moeten de dosering iets ophogen. Ze bleef zitten voordat ze de dosering ophoogde, want ze zag dat ik 3 weeen vlak achter elkaar kreeg maar dat de sensor dat niet registreerde. Dus zetten zij de sensor opnieuw op mijn buik. Toen bleek dus dat ik al wel de juiste weeen had en riep zij de gynaecoloog erbij. Zij kwam en ging voelen hoever ik was. Zegt ze: hoeveel cm wil je? Manlief antwoordde: 7 cm zou mooi zijn. Hoewel hij dacht dat dat echt niet het geval zou zijn, zei de gyna: is 8 cm ook goed?? Nadat zij mijn blaas geleegd hadden ging het super snel. Ik kreeg persweeen maar mocht natuurlijk nog niets. ong een half uur later kwam ze terug en ging weer voelen. Ik mocht meepersen met een wee. Daarna vertelde zij mij hoe en wat ik moest doen, dit ging heel erg goed. Bij de 3e perswee zij ze dat hij er nu uit moest komen anders werd ik geknipt, ik kreeg sowieso een verdoving daar. Maar ik kreeg het niet voor elkaar dus werd ik tijdens een wee ingeknipt, hier voelde ik niks van. En Senna was geboren. Hij had wel de navelstreng om zijn nekje, Rik mocht die doorknippen en hij werd op mijn buik gelegd. Na 5 minuten deed hij het heel erg goed en hoefde hij niet naar de opwekkamer naast ons. Zoeken naar de borst/tepel deed hij nog niet, maar dat schijnt heel normaal te zijn bij premature baby's. Bij mij ging de borstvoeding niet in het begin. De eerst 2 dagen was mijn productie 1 druppel. Ik heb dus gelijk vanaf de geboorte een huurkolf meegenomen vanuit het ziekenhuis. Op dag 3 of 4 kreeg ik enorme stuwing en kon ik flink wat kolven. Nu gaat de borstvoeding aardig goed, maar moet nog wel een tepelhoedje gebruiken. Senna valt zonder tepelhoedje snel in slaap en drinkt dan dus weinig, want zodra je hem weg legd beseft hij dat hij toch nog wel honger heeft. Als ik geen visite verwacht, leg ik hem gewoon de hele dag door aan wanneer hij vraag. 's avonds kolf ik en geeft manlief hem de fles, dat is minder stressvol en werkt voor ons super.
Wat een verhaal zeg Brondy! En wat goed weer van je te horen! Zo te horen gaat het nog niet zonder horten en stoten, maar slaan jullie je er goed doorheen Was de kleine nu ook echt te klein toen hij geboren werd en de placenta echt op of viel het achteraf wel mee? Klopt je banner eigenlijk wel? Ik heb het idee dat S. al veel ouder is... Hier gaat alles prima, begin nu echt zwaar af te tellen. Vandaag kwamen er geloof ik een hoop sollicitaties binnen voor mijn functie dus hoop ook snel mijn vervanger in te kunnen gaan werken. Want over 4 weken ben ik toch echt weg! Ik heb wel weer wat meer last van harde buiken en mijn rug... wellicht toch weer te druk :S ik weet het niet, schijnt er ook bij te horen vanaf de 30e week...
@Brondy Ik heb haar in de Puckababy gedaan, maar dan had ik haar armen onder het klittenband! Had ik het een keer geprobeerd en werkte perfect! Maar heb het nu al weer afgebouwd omdat ze 24 uur na haar 1e prikjes er niet in mocht. Hoe heet jullie zoon trouwens? Of heb ik het hier gemist? Of wil je dat hier liever niet vertellen? En hoe gaat het nu met hem? Hoe gaat het met de rest van de dames? Nog plannen voor het weekend?
hier gaat het goed, ik doe wat rustiger aan zodat ik de laatste 3 weken werken ook nog goed doorkom. Het wordt nu allemaal wel wat zwaarder merk ik. Afgelopen weekend naar mijn moeder geweest zodat manlief alle deuren, kozijnen en de trap naar zolder kon verven! Wat een verandering zeg! Heerlijk dat nu bijna alles in huis af is! Hoe gaat het met jou Sher? Alles goed met jou en de kleine meid?! Nog maar een paar weken zeker en dan weer aan het werk of niet?
Volgende week moet ik al weer aan het werk! Wat gaat de tijd toch snel. Fijn dat jullie huis nu bijna af is. Fijn gevoel! Kan je straks lekker genieten van je verlof. Wilde ook nog ff een fototje van ons meisje spammen! Bekijk bijlage 282058
tje wat een meid al he! Leuk hoor. Ik kan nu al met cliche's gooien geloof ik: 'wat worden ze snel groot he?!' Weer werken, dat lijkt me ook wel weer even schakelen. Ik merk nu al een verschil met 'vroeger': werk is een stuk minder belangrijk, het heeft geen prioriteit meer. Heb jij dat ook?
Ja voor dat ze er was dacht ik ooh straks lekker weer aan het werk... Maar hoe dichter ik bij de 'dag' kom, hoe meer ik er van baal! En ik ga ook gewoon weer fulltime aan het werk omdat mijn vriend op dit moment geen werk heeft. Hoeveel uur werk jij nu? En hoeveel uur ga je straks weer werken?
oef, dat is helemaal pittig! Wil je straks als je vriend weer werk heeft wel wat minder gaan werken? Ik werk nu fulltime en ga straks 30 uur werken in 3,5 dag. Nog steeds behoorlijk, ik zou in de toekomst graag 3 dagen willen werken. Maar dan moet ik eerst meer verdienen
Ja wil dan 3,5 a 4 dagen gaan werken. Hij is op zoek naar werk voor 3 dagen, want dan hoeft ze niet naar het kdv. Ik hou daar niet zo van voor die kleintjes! Als ze iets groter is vindt ik het al minder erg.
Oh ja dat is mooi; voor jezelf ook wel fijn 1 a 1,5 dag vrij. Heerlijk als ze niet naar een kdv zou hoeven! Wij ontkomen er helaas niet aan. Nou ja, we gaan voor een gastouder die we kennen van het zwemmen dus dat voelt wel goed. Wat huislijker en meer geborgen.
Hoi hoi.... Ben ik ook weer..... @sher Alweer aan het werk deze week?? Hoe voelt dat?? Lijkt mij wel zwaar hoor dat je gelijk full-time weer aan het werk moet. En wat een dametje al zeg!! Is het niet lastig voor je vriend om werk te zoeken voor 3 dagen?? Ik weet niet wat hij doet.....? Geef jij trouwens borstvoeding of flesvoeding?? @tavsan hoe gaat het met jou?? @plukkie wij ontkomen ook niet aan een gastouder/kdv. Uiteindelijk hebben wij ook een leuke gastouder gevonden. Afspraak voor het officieel maken was alleen de dinsdag na mijn bevalling, dat ging hem helaas niet worden. Moet er dus nog weer even achteraan. Hier gaat het verder goed. Laatst bij het CB geweest en de kleine vent is helemaal goedgekeurd De borstvoeding gaat nu ook steeds beter. Rechts drinkt hij al volledig zonder tepelhoedje, links vindt hij toch nog lastig op de een of andere manier, maar we blijven volhouden. Ik wil het sowieso proberen vol te houden tot 6 maanden, daarna zien we wel. Hoef pas in februari weer te beginnen met werk, heb in Januari nog mooi wat dagen op kunnen nemen. Dus dan is onze kleine vent alweer 4 maand voordat ik ga werken. Moet zeggen dat ik er nu al tegenop zie, kan hem nu nog echt niet ergens achter laten. Ik ga straks 3 a 4 dagen in de week werken. Beetje ingewikkeld maar ligt aan de oppas. Manlief heeft papa dag op maandag, op dinsdag en woensdag gaat hij naar een gastouder, op donderdag past mijn moeder 1x in de 2 weken op, de andere x ben ik vrij en op vrijdag past mijn schoonmoeder 1x in de 4 weken op en de andere 3 weken ben ik vrij. Lastige constructie, maar zo hoeft de kleine maar 2 dagen naar een gastouder ipv 3. Het is wel goed voor hun ontwikkeling, maar het is ook duur
@Brondy Ben gister weer begonnen met werk! Viel me reuze mee! Vind het wel weer lekker om weer aan het werk te zijn. En gelukkig is Nina gewoon thuis bij mijn vriend! Het is zeker moeilijk om voor 3dagen wat te vinden (maar dat is het voor 5 ook wel) Hij is koerier, maar wil ook best wat anders doen. Ik geef flesvoeding dus hoef niet te kolven ofzo!
Brondy, Fijn dat de borstvoeding goed gaat nu en dat alles in orde is met de kleine. Wat een constructie zeg! Ik hoop niet dat de opvang nog duurder wordt, met al die bezuinigingen op komst . Vrees dat we flink in onze buidel moeten gaan tasten in de toekomst. Bleh, wordt er niet heel vrolijk van moet ik zeggen. Sher, wat fijn dat het meeviel het werken. Of denk je nu anders zo aan het einde van de week? Hier alles goed, nog 1 week werken na morgen.. pff.. ben er aan toe. Vandaag sollicitatiegesprekken voor mijn vervanging, ben benieuwd!
@sher Nou mooi zo. Denk ook wel dat het minder lastig is omdat de kleine bij jouw vriend is en niet bij een gastouder/kdv. Hopelijk vindt je vriend snel een baan, lijkt me niet leuk om zo thuis te zitten. Wel even handig voor jullie maar verder. @plukkie Ja een hele constructie, maar het is even niet anders. Hoop dat de gastouder snel een plekje heeft op vrijdag dan kan ik de woensdag vrij nemen dat komt mij veel beter uit. We zullen zien of het duurder gaat worden, ben er bang voor Hoe gingen de sollicitaties?? Zaten er nog leuke geschikte mensen tussen?? Nog 1 weekje zeg, wat gaat dat hard.. Voor je het weet heb je de kleine in de armen, spannend.. Hier gaat het prima. Moet wel meer denken aan mijn rust heb ik in de gaten. Maar doe al zo weinig in huis denk ik dan. En de dagen gaan best snel heb ik het idee. Misschien komt dat ook wel omdat de kleine nu nog veel om voeding vraagt, ong om de 3 uur. Dus tja, ben je klaar met de ene voeding kun je 2 uurtjes wat voor jezelf doen of aan het huis en dan komt hij alweer voor de volgende voeding. Achja het hoort erbij en als het goed is wordt het vanzelf minder...toch???? Nou ik ga het bed maar eens opmaken, droger is klaar..
De sollicitaties waren goed, maar slopend. Heb er nog de hele nacht van wakker gelegen. Vond het best moeilijk over iemand zijn toekomst te beslissen, want dat doe je toch wel een beetje. helemaal in deze tijden is het in mijn werk heeeel moeilijk aan de bak te komen en het viel me zwaar 3 man te moeten afwijzen. Maar nu ben ik er alweer overheen . Morgen loopt ze mee dus ben benieuwd! Vandaag al wat groepen afgesloten en dat beviel goed. Merk dat ik echt aan het loslaten ben en werk minder belangrijk vind dan voorheen. Nou de buurvrouw is zaterdag bevallen, ik denk met een keizersnee want ze is nog niet thuis. Hoop dat alles goed is, hoe lang moet je dan eigenlijk in het ziekenhuis blijven? Merk dat ik nu wel wat jaloers/ongeduldig ben, wil mijn kleintje ook wel eens zien. Zeker nu die steeds duidelijker aanwezig is in mijn buik . Ach ja, komt vanzelf. Hoe gaat het nu met de kleine Brondy? Met drinken enzo? Voel je niet schuldig, zo kan manlief ook wat voor jou en de kleine betekenen. Rust is voor jullie beiden goed. Al weer de 2e week werken Sher. Hoe is het bevallen die eerste week? Hoe gaat het met tavsan? Alles goed met jou en de kleine?
@ plukkie Dit was jouw laatste week of niet?? Hoe is het gegaan met de nieuwe dame?? Goede keuze gemaakt?? Geen idee hoelang het duurt met een keizersnede voordat je naar huis mag. Denk dat je wel een paar dagen moet blijven. Is de buurvrouw inmiddels weer thuis? Kan mij voorstellen dat je nu wel jaloers begint te worden, hahah. Nog even geduld, dan hebben jullie de kleine meid ook in de armen. Is nog niet verstandig als ze nu komt, dan moet ze in de couveuse en dat wil je liever niet, kun je haar nog niet knuffelen. Het gaat hier goed hoor de borstvoeding loopt helemaal op rolletjes. Hij drinkt erg goed uit beide borsten. Ze zeggen dat je altijd beide aan moet bieden, maar als hij de ene leeg heeft valt hij meestal in slaap (overdags), dus dan geef ik de andere pas bij de volgende voeding. Ik kolf overdags niet meer, daar ben ik nu echt wel klaar mee. Ik kolf alleen nog voordat ik ga slapen, dan zijn ze niet zo gespannen. Wanneer Senna komt in de nacht, krijgt hij eerst een flesje bv, als hij niet genoeg gehad heeft leg ik hem nog even aan en dan valt hij heerlijk in slaap. Zo weten wij zeker dat hij genoeg heeft gehad voor 3 a 4 uurtjes Hij slaapt langer/beter op flesvoeding, maar omdat hij begin deze week zo'n ontzettende uitslag kreeg zijn we daar per direct mee gestopt. Ben donderdag bij de huisarts geweest en die denkt dat het gewoon eczeem is, dus smeren met vaseline en meer is niet nodig. Als dit echt over is, proberen we het gewoon nog een x om uit te sluiten of het aan de flesvoeding ligt of niet. Pak is nu toch al open, zonde om zo weg te moeten gooien. Oja Plukkie (en Tavsan), voordat ik het vergeet. Omdat borstvoeding niet altijd per direct lukt is het handig om een klein pakketje flesvoeding in huis te hebben. Je kunt Nutrilon HA kopen per zakjes van 5 (is er volgens mij ook van de kruidvat). Hoef je niet in je ziekenhuis tas te stoppen, maar gewoon in huis hebben. Want stel je bevalt op zaterdagavond of zondag, dan zijn er vaak geen winkels open. Zo heb je altijd iets in huis. En om nou gelijk een groete verpakking aan te schaffen is zonde. Toen bij ons de zakjes bijna opwaren, kocht manlief een groete verpakking en je raad het al, de volgende dag had ik enorme stuwing, dus zonde van het pak nutrilon (behoorlijk duur die HA). Hebben het pak wel opgemaakt hoor al bijvoeding. Want vonden het zonde om dat weg te moeten gooien. Is na opening maar 4 weken houdbaar. En de afgekolfde moedermelk kun je invriezen, dus dat hebben we maar gedaan. (tip: koop daarvoor ijsblokjes zakjes en vries per 100 of 120 ml in. Is zo'n 3 maand houdbaar)
Ik hoorde laatst ook (van een collega) dat ze maar 5 min per borst moest geven en de rest toetje is. Hoe lang geef jij per borst Brondy? ach ja, als het voeden zo goed gaat, lekker doen zoals je het zelf fijn vind. Krijg je geen last van je ene borst als die niet wordt leeggedronken voor langere tijd? Bedankt voor de tip, ik zal het in huis halen die flesvoeding. en ijsklontjeszakjes. Hier verder alles goed, ben erg moe en val steeds in slaap. Zal wel alle stress en drukte van de afgelopen weken zijn, met het afsluiten op het werk en alles. Doe gewoon rustig aan deze week, ik heb nog wel een paar weken om alles klaar te krijgen.