Hoe rust en regelmaat toepassen bij reflux?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door ch28, 13 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ch28

ch28 Actief lid

23 sep 2008
    494
    0
    0
    Sinds vorige week weten we dat ons dochtertje reflux heeft (geen verborgen), ze heeft daarvoor vorige week 3 nachten in het ziekenhuis gelegen. Voordat ze opgenomen werd waren wij al weken met haar in de weer, ze wilde niet echt slapen en sliep vaak bij ons op de arm. In het ziekenhuis hebben ze haar ingebakerd en heeft ze in haar eigen bedje geslapen. Nu is ze weer 3 dagen thuis en zijn we vanaf dat moment begonnen om rust en regelmaat toe te passen en haar wakker in haar eigen bedje te leggen. Overdag gaat dat best aardig maar na de fles van 19 uur is het een drama. We laten haar dan volgens het boek van Ria Blom een half uurtje huilen, maar als ik haar dan daarna oppak om te troosten spuugt ze met een enorme boog alles onder. Vervolgens heeft ze dan zo'n last van haar eten dat ze eigenlijk niet in slaap valt. Nu wil ik graag doorzetten met het laten wennen om in haar eigen bedje te slapen zonder haar in slaap te wiegen, maar 's avonds lukt dat eigenlijk niet. Nu vraag ik me dan ook af hoe andere ouders dat met een babytje met reflux doen? En of er iemand nog tips heeft?

2. linnie83

linnie83 VIP lid

20 dec 2007
    5.436
    0
    0
    sociaalpedagigisch werker
    staat het bedje al schuin? Dat hielp hier wel goed

3. ch28

ch28 Actief lid

23 sep 2008
    494
    0
    0
    Ja, het bedje staat al sinds haar geboorte schuin, dus dat is het niet denk ik.

4. linnie83

linnie83 VIP lid

20 dec 2007
    5.436
    0
    0
    sociaalpedagigisch werker
    heb er zelf ook een met reflux alleen dan verborgen. Kwamen er dan ook pas met 9 maanden achter door veel fouten van het ziekenhuis.

Hier ging het slapen gelukkig wel goed alleen weigerde hij eten. Nu heeft hij nog steeds medicijnen en is nu 14 maanden.

Laat je ze ook een half uur recht op zitten na de fles.
    Kan ook nog een huil uurtje zijn s'avonds daar schijnen ze vaak rond die tijd last van te hebben. Hier was dat altijd rond etens tijd

5. Anasthesie

Anasthesie Actief lid

17 jul 2009
    239
    0
    0
    Brabant
    Het staat in de boek dat rust en regelmaat voor gezonde kinderen is, daarom is het geen garantie dat het op dit moment bij jullie lukt. Ik bleef het vanaf het geboorte proberen maar totdat ze zelf aan toe was (rond 3,5 - 4 maanden) wilde het niet lukken. Ik heb op bepaalde moment tegen mezelf gezegd dat ik mijn kind niet met deze R&R verder ga "verkrachten" en liet het gewoon gaan. Trouwens alleen overdag; 's avonds sliep ze perfect in. Daarom ik zou zeggen: kijk naar je kind. Als ze last heeft, kan je haar niet dwingen.

6. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Moelijk hoor! Ik denk dat het toch ook weer met elk babietje anders is...
    Finn heeft verborgen reflux en koemelkallergie...en hier was het lang ver te zoeken met een ritme/regelmaat...nu soms nog!
    Ik probeer juist te kijken naar wat hij wil...vandaag heeft hij bijvoorbeeld veel korte slaapjes gehad (ook omdat we geprobeerd hebben minder nutriton te geven denk ik...dat hij meer last had) Maar ik laat hem echt niet langer dan een paar minuten huilen!
    Soms is het gewoon dat hij echt wakker is....en als ik hem dan laat liggen wordt hij hysterisch...dan helpt het hier beter om hem er uit te halen even te spelen (of in de box of het wipstoeltje) en dan weer naar bed na zn voeding of als hij het aangeeft moe te zijn.

Nu hebben we alweer een poos dit ritme (ongeveer dan heh...er zit speling in van een half uur voor en na)'

9.00 wakker en gelijk eten...dan even spelen (meestal een uutje wakker) en weer naar bed rond 10.00/10.30
    13.00 wakker en eten...spelen tot ongeveer 15.00 dan naar bed en slapen
    17.00 wakker en eten..spelen tot 18.30/19.00 en dan naar bed
    20.30 wakker maken en in bad...dan om 21.00 eten en naar bed.

Nou is hij de laatste tijd langer wakker...hij heeft namelijk sinds 2,5 week voeding voor KMA en hij heeft gewoon minder slaap nodig...ik denk dat hij minder energie nodig heeft nu hij minder last van KMA heeft.
    Nu wordt hij dus vaak een half uureen uur voor zn voeding wakker....maar hij heeft dan nog geen honger en wil gewoon wakker zijn...
    Hij ligt ook wel eens lekker rustig wakker in zn bedje...

Ik ben dus met Finn niet zo van het vaste...ook omdat we hem van het CB perse om 7.00 wakker moesten maken...nou ik heb dat een week gedaan en een week lang was het brullen en schreeuwen! De KA zei toen dat we hem lekke rmoesten laten liggen en moesten kijken wat hij zelf wilde...Zij zei ook gelijk dat Finn het zelf allemaal wel aangeeft en hij niet goed reageert op hele vaste tijden enzo...

7. sitara

sitara Bekend lid

16 jan 2009
    528
    1
    0
    hai

idd moeilijk, kennen het probleem
    wat wij doen is na de laatste fles; hem een kwartier rechthouden (dwz al 'zittend) op onze schoot
    dan zien, is hij moe = ja = naar bed
    zo niet even op de speelmat en bij moe = bed
    maar meestal isie wel moe en gaat dan naar bed
    soms isie ng wel even wakker
    maar we hebben al sinds week 2 een slaapritueel en dat gaat heel goed
    dus: in bed leggen (met het licht al uit, knuffel aansteken (zo'n knuffel die de geluiden van de baarmoeder nabootst) en tutter in de mond
    een zoentje, en weggaan
    meestal slapt ie onmiddelijk in
    maar als dat nt zo is (bv moeilijke dag gehad) dan laten we hem 10 min huilen
    en gaan dan es kijken alsie nog weent, soms heeft hij gewoon nodig om te huilen

xxx

8. Lara11

Lara11 Niet meer actief

helemaal mee eens. Ik heb bij mijn dochtertje Ria Blom toegepast (aangepast aan mijn kind overigens) en dat ging supergoed. Dat wilde ik ook voor ons tweede kindje maar hij bleek ernstige reflux te hebben. Ik moest echt het idee loslaten dat ik het ´op dezelfde manier´ kon aanpakken. Wij moesten leren wat hij nodig had (en dat was dus echt: in slaap wiegen) en dat hebben we hem ook gegeven. Ik worstel nu met het feit dat hij eraan gewend is en het niet meer anders kan, maar eerlijk is eerlijk: hij heeft 5 maanden lang gehuild, gekronkeld, pijn en ongemak gehad.. Geen haar aan mijn hoofd die er toen aan dacht om hem te laten huilen, dat ging gewoon niet.

sterkte, ik weet hoe ongelooflijk zwaar het is als je kindje reflux heeft. laat het boekje lekker los en volg je moederhart.
    Amber

Deel Deze Pagina