Wat stom, berlinerworst gegeten.

Discussie in 'Gezondheid' gestart door butterfly24, 15 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    :( Ik baal een beetje boel.
    Vanmorgen lekker een boterham gesmeerd en er berlinerworst op gedaan. Helemaal niet bij nagedacht natuurlijk. Was zo lekker, en vanmiddag dus weer op brood gedaan.
    Zitten we vanavond te eten, vertel ik dat aan mijn mannetje.
    En die was zo helder: "mag je dat wel eten dan" "het is lever, en lever is orgaan, volgens mij mag je dat niet hebben".
    Ik kijk hem verbaasd aan en bedenk me ineens: "Shit, nee, dat had ik niet mogen hebben". Laat smeerworst altijd keurig staan, maar nu echt niet nagedacht.

:x maar goed, het is al op en smaakte goed!
    Is niet terug te draaien meer. Dus ja, druk maken heeft weinig zin.

Hebben jullie dat ook wel eens?

2. valhalla

valhalla Niet meer actief

Joh, dat kan geen kwaad. Je moet het alleen niet overdrijven. Al eet je het een paar keer per week dan is het nog geen probleem. Je moet er alleen geen bakken van opeten elke dag.

Als er wordt gezegd dat je het met mate moet eten, niet dat het verboden is om te eten!

Stressen is ook niet goed. Gewoon lekker binnenkort weer een boterham mee smeren hoor. Kan echt geen kwaad.

3. mamarenata

17 sep 2008
    72
    0
    0
    Ik heb al een paar keer 1 boterham per dag gegeten met kalfsmeerleverworst heerlijk.(bewust omdat het zo lekker is)
    En je mag best een boterham per dag.
    Ik heb de eerste 4 mnd zonder nadenken sap gedronken met vitamine A erin moest me er niet druk om maken volgens de vk.
    Een keer is geen ramp als je maar geen kilo's ervan eet. Zo afentoe kan best.

4. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Okeeeej, dan eet ik het vaker :p .
    Denk altijd wel om wat ik eet hoor.
    Dacht ook niet dat het erg veel kwaad kon, maar heb er wel 5 boterhammen mee gegeten. Dus zelf vond ik de hoeveelheid veel.
    Maar goed, het was erg lekker ;) :p .

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Waar zit het in?

Vitamine A zit in vlees en vleeswaren, zuivelproducten, vis en eidooier. Van nature zit vitamine A alleen in dit soort producten van dierlijke oorsprong Daarnaast zit het als toevoeging in margarine, halvarine en bak‑ en braad­producten. In lever zit heel veel vitamine A.
    Zogenaamde ‘’Provitamine A carotenoïden’’ zoals betacaroteen zit in groenten zoals:worteltjes, koolsoorten, donkergroene bladgroente zoals andijvie en geel of oranje gekleurde vruchten. Lever bevat zoveel vitamine A dat het advies geldt om het niet vaker dan eenmaal per twee weken te eten. Tijdens de zwangerschap moet deze vleessoort helemaal niet worden gegeten.

Oppassen bij de zwangerschap
    Te veel vitamine A kan bij zwangere vrouwen leiden tot schade aan het ongeboren kind. Zwangeren mogen daarom niet meer dan 3000 mcg vitamine per dag binnen krijgen. Hierbij telt provitamine A, dus bijvoorbeeld de caroteen in wortels, niet mee. Het gaat dus alleen om vitamine A in producten van dierlijke oorsprong en Vitamine A supplementen. Omdat in lever heel veel vitamine A zit, is het beter dit tijdens de zwangerschapniet te eten. Eén boterham belegd met 15-20 gram van een product dat lever bevat, zoals paté, leverworst of Hausmacher, kan geen kwaad.

Bron: voedingscentrum

Dus:

Niet meer dan 1 boterham per dag met een leverproduct.

Sap van wortels of oranje vruchten bevat provitamine A en dat kan je onbeperkt drinken!

6. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    O dat ken ik hoor! Ik heb in het begin van mijn zwangerschap heerlijk zitten genieten van een bord Carpaccio! Was echt heerlijk.....maarja zo snugger als ik dus niet ben....wist niet dat dit rauw vlees was ;) :oops:

Deel Deze Pagina