...zoals teveel melk, lekkende borsten, borstonstekingen, pijnlijke borsten en als dat allemaal over is en de hoeveelheid melk eindelijk een beetje normaal is, krijg ik jeukende tepels. Ze zijn helemaal rood en wat opgezet en wat bleek? Juist SPRUW! :x:x Nu een één of ander zalfje tegen schimmelinfecties voor op mijn tepels. Bij mijn meisje hoef ik voor alsnog niet te smeren omdat de arts geen witte dingetjes in haar mondjes kon vinden. Maar jemig hé! Wordt er zo moe van! Aan de ene kant ben ik zo blij dat ik tenminste bv KAN geven, maar aan de andere kant wordt ook moe van al die ongemakken... Ik wou even mijn hart luchten! Lisszy
Het je duidelijk niet mee he ! Maar wat een doorzettingsvermogen. Mag ik je er wel even op wijzen dat ook je dochtertje behandeld moet worden ? Ook als er bij haar niets te zien is ? Heeft je huisarts ook verteld dat je het middel bij elke voeding moet gebruiken ? En heeft je huisarts ook verteld van de hygiene maatregelen die je moet toepassen bij spruw ? Alles kun je uitgebreid hier: http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/Upload/Bestanden/427606_deel_2_IB_1.pdf nalezen. Kun je tevens uitprinten en aan je ha geven om zo te onderbouwen dat ook je dochtertje behandeld dient te worden.
hey meid hier Precies het zelfde als jou! wat een gedoe he!! ook mijn meisje word neit behandeld tegen de spruw, maar ik kolf de b.v. af en geef het haar in een flesje, omdat aan de borst drinken ook niet echt wil lukken (vlakke tepels en heel gedoe allemaal) ik d8 ook dat mn meisje zowiso wel wt moest krijgen maar mijn huisarts zei ook dat dat niet nodig was...:S maar hier ook mega lekkende boobs, en ook mijn borsten regelen het niet helemaal goed, omdat kleintje niet uit de borst drinkt dus Blijf ik te veel melk hebben, en dus heel veel lekken. maar hier dus ook borstontsteking gehad en nu spruw... maar goed doe het allemaal met liefde voor dat heerlijke kleine moppie hoor maar snap goed wat je bedoelt, en ik zit dn ook nog es de helft vd tijd met dat kolf aparaat aan mn boobs haha! nou groetjes
NOu, nu heb ik toch nog eens even goed gekeken in het mondje van mn kleine meid, en zie toch wel een wittige aanslag op haar tongetje zitten.. denktdus toch dat zei ook spruw heeft.. en nu lees ik dus ook, dat afgekolfde ingevroren melk misschien wel niet slim is om te geven, omdat de spruw ook in die melk zit, en niet dood gaat door het invriezen, en dan zou ze dus weer spruw opnieuw kunnen krijgen door het drinken van die melk! en dan blijven we natuurlijk bezig...:S wat een gedoe. .morgen de h.a. maar weer eens bellen
Huisartsen hebben over het algemeen weinig kennis in huis van schimmels. Helaas, want het zijn veel voorkomende klachten. Je moet je kindje echt behandelen hoor, ook al is er niets te zien. En als je denkt dat het over is, nog een paar dagen doorbehandelen. Hier was ook niets te zien in het mondje, maar hij dronk een stuk slechter. Ik ben niet eens langs de huisarts geweest, gewoon opgebeld en om Daktarin gevraagd.
@sannehai Ja het is allemaal heel erg vervelend! Ik zie dat je kleine schat nu 3 weken is, dan zit je inderdaad midden in de periode dat je lichaam nog de juiste balans moet vinden. En als je dan veel melk hebt, loop je nu rond met lekkende meloenen! Je hebt waarschijnlijk ook als je aan het voeden/kolven bent, dat de andere borst net zo hard meeloopt. Dat heb ik nog steeds, zelf die lekschaaltjes die daarvoor zijn, zijn te klein... En kolven, ja dat deed ik ook in het begin! VOor elke voedingen om de ergste druk van mijn borst af te halen. Daar ben ik mee gestopt omdat mijn lichaam zoveel melk bleef aanmaken. Ik kan nog steeds niks zien in het mondje van Zoë. Ik was bij het CB geweest en de arts daar had in haar mondje gekeken. Ze drinkt ook niet slechter dan anders. Maar ik zal sowieso even bij de HA langs gaan, met dat stuk van Borstvoedingnatuurlijk van Nemo (bedankt daarvoor!). De crème die ik nu voor mijn tepels hebt helpt redelijk, het wordt er iets beter van. Ik voed Zoë nog wel gewoon via de borst. Inderdaad, wat een gedoe... Maar wee gaan gewoon door, het allerbeste voor onze lieverds! Ik ga morgen de HA ook bellen!
@lisszy ja ik heb ook nog eens bij onze kleine meid gekeken in dr mondje, zie wel wat aanslag op dr tongetje, maar verder niet aan dr wangetjes of wat dan ook, ik word als het goed is elk moment terug gebeld door de h.a. dus ben benieuwd. ik kolf gelukkkig dubbelzijdig, dus een lekkende boob tijdens het kolven heb ik niet haha. ook drinkt ze hier ook nie echt slechter soms wel wat onrustiger in het begin. nou ik moet weer kolven en meisje huilt groetjes!
Bij spruw moet je ALTIJD moeder en kind behandelen, ook al heeft maar 1 van de 2 klachten! Anders blijf je herbesmetten. En ook altijd 14 dagen DOORsmeren nadat de klachten weg zijn, anders steekt het zo de kop weer op. Melk uit de vriezer kun je wel geven als je geen andere melk voorhanden hebt. Je moet het dan wel even tot 60-70 graden verhitten en dan laten afkoelen. Dan is de schimmel dood.
Nou, ik heb gebeld met onze huisarts maar ik krijg niks voorgeschreven om Zoë te behnadelen. Pas als ik witte plekjes in haar mondje vind, schrijft ze iets voor. Ik snap er nu niks meer van... Overigens gaat het met mijn tepels wel een stuk beter!
Bel dan even met iemand van VBN en vraag of ze je de brochure over spruw voor zorgverleners kunnen geven voor je huisarts. Want zo te zien heeft je huisarts een of meer bijscholingen op dit punt echt gemist!
@liszzy wat stom zeg dat je niets krijgt, ik heb ok zelf weer moeten bellen voor onze meid omdat ik d8 dat ze misschien ook spruw had, heb ook gezegd dat ik d8 dat je moeder en kind altijd moest behandelen, de assistente zei toen ineens dat ik smiddags een crempje kon ophalen voor mn meisie, terwijl ik eerst eigenlijk zou moeten overleggen met de h.a. maar goed, ben allang blij dat ik nu wat voor mn moppie heb. owja, heb nog ff wat hoor : nu doet mijn rechter tepel supppper veel zeer ineens weer.. kan hem echt geen 10 minuten aan het kolf aparaat houden, en krijg er ook maar weinig melk uit. heb weer flink zitten masseren(doe ik eigenlijk altijd als ik kolf, mn borsten masseren) en nu voelde ik dus bij die rechter borst weer verstopte kliertjes, maar dan dus wel op een plek, waar ik niet kan masseren, tewijl dat ik kolf, want de plek zit te dicht bij mijn tepel, en dan gaat het vaccum van de kolf weer los! dus nu nog maar ff flink na het kolven gemasserd daar, weet niet of dat net zo goed helpt als tijdens het kolven maarja, kmoet toch wat... heb wel Echt het idee dat ik bezig blijf hoor met vanalles...
Print dan even bovenstaande linkje van mij en breng dat bij de ha. Of mail dat linkje van mij even naar je huisarts. Is een informatiefolder voor zorgverleners. Dat is die Dirksmama bedoelt.