Gisteren ben ik toch boos geworden zeg! Mijn schoonmoeder let 2 dagen op Charlotte (mijn eigen moeder krijgt nieuwe heup dus zij doet tijdelijk een dagje extra). Waren we daar gisteren op bezoek, schoonouders hebben een open haard, wij ook. Charlotte kruipt naar de bak met hout, trekt zich op en gaat aan dat hout staan friemelen. Dus ik zeg nee, mag niet, sta op en pak haar weg en zet haar terug aan het tafeltje waar ze eerder stond. Zegt mijn schoonmoeder: doe je dat thuis ook? Dan snapt ze het nooit, je moet haar gewoon even op haar vingers tikken, doet ze het nooit meer!! Dus ik zeg: WAT?! Doet u dat ook bij ons thuis als ik er niet ben?!?! Dat wil ik ECHT niet he, laat ik het nooit zien!! Ze schrok nogal van mijn reactie maar ik werd echt meteen boos, vind het echt niet kunnen! Vanochtend zei ze, sorry van gisteren, vind je dat nou echt erg wat ik zei? Ik zeg ja, ik vind het echt erg en nog erger dat u het nog meent ook. Ze snapt(e) er niks van... Ben ik nou gek of wat? Hoe gaat dat bij jullie wanneer oma's oppassen?
ik vind dat je gelijk hebt. en al had ik dat niet gevonden, jij bent de opvoeder en moet aan mogen geven hoe jij wilt dat er met je kind omgegaan wordt. ik laat het mijn moeder ook altijd weten hoe ik het wil en zie terug dat het ook zo gedaan wordt! mijn schoonmoeder vindt dat ik dingen niet goed doe en laat dat ook altijd horen, maar daar luister ik niet naar, ik doe het op mijn manier en als ze daar een probleem mee hebben hebben ze pech! lekker je ding doen!
met oppassen is het altijd wel moeilijk inderdaad want ze kunnen niet helemaal aanvoelen hoe jij het wilt, wel vind ik dat het met zoiets als op de handen tikken EERST overlegd moet worden en niet zomaar doen! ik begrijp je reactie volkomen en ik vind het ook goed dat je het gelijk hebt geuit!
nee ik vind het ook niet nodig. geloof ook niet dat mijn moeder dat ooit zou doen. weet het eigenlijk wel zeker voor 99,99 procent. zou het er absoluut niet mee een zijn iig. goed dat je het hebt aangegeven hoor
Goed dat je er wat van gezegd hebt. Dat is het lastige met oppas van oma's en opa's. Dat soort dingen gebeuren dan en daar moet je ze idd op aanspreken. Vervelend. Wel goed dat ze je serieus nam.
Ja, dat is inderdaad het linke van oppas in de familiesfeer. Dan nog zijn jullie de bepalende factor. Heel goed dat je hebt gezegd wat je er van vindt en inderdaad, wel fijn dat ze er nog even op teruggekomen is. Jullie komen er vast wel uit! Elmo
Wat een fijne reacties. Ik vind het ook erg rot dat ik meteen zo boos werd, zo was ik voorheen ook helemaal niet, maar wil uiteraard gewoon het beste voor ons kind en ben wat dat betreft een stuk feller geworden. Maar het is moeilijk om te zeggen wat je wel en niet wilt, zeker omdat ze heel erg flexibel is wat oppassen betreft en niets is haar teveel. Maar dit ging me even te ver en ik wil het ook echt niet. In ieder geval erg bedankt voor de reacties!
Ik ben soms ook wel eens bang dat voor mijn moeder dingen gaat doen zoals ze hetzelf vroeger deed, en niet de dingen doet zoals ik het wil. Heb haar er al eens op aangesproken dat ze de kinderen van mijn zus niet hoefde te heropvoeden toen ze te logeren waren. Ze probeerde hun schema aan te passen aan zoals ze hetzelf wilde en ze was mijns inziens veel te streng (of ik ben een softie, dat kan ook nog).
Je hebt volgens mij ook gelijk Wup, hier dezelfde discussies gehad met mijn eigen moeder. Die begreep gelukkig wel heel snel dat WIJ de ouders zijn en bepalen hoe wij het willen en niet andersom. Schoonmoeder ligt toch beetje anders...
Uhmmmm tja, daar vraag je me wat. Ik kan maar 1 ding doen en dat is erop vertrouwen dat ze het NIET doet. Zal haar, zodra het even kan, toch nog eens heel netjes duidelijk maken dat ik dat echt niet wil. Ik heb weinig keus, of ik moet op zoek naar een andere oppas en dan denk ik: bij een gastouder zie ik het ook niet, die ken ik helemaal niet en controleren kan ik het al helemaal niet. Ik vertrouw er dus zoals ik zei maar op dat ze het niet (meer) doet.
Oma volgt hier precies onze principes en opvoedings methode. Dat hebben we heel duidelijk afgesproken van te voren
Hoe heb je dat precies aangepakt? Ik had eerlijk gezegd nooit gedacht dat ze dit zou zeggen/doen namelijk dus we hebben het er vooraf ook niet over gehad. Stom, ik weet het.
Gewoon vooraf besproken hoe wij denken over opvoeden en heel duidelijk daarin geweest. En ook duidelijk gemaakt dat als het niet zo gaat zoals wij willen is het oppassen over. Moet wel zeggen dat ik een hele goede band heb met mijnmoeder en alles makkelijk tegen haar zeg. En zij vind ook dat wij de ouders en dus de baas zijn
Ok, dank je. Ik heb ook een goede band met mijn schoonmoeder maar ze heeft soms erg ouderwetse opvattingen, zoals deze dus. Ik zal het gesprek met haar aangaan, het probleem is alleen dat ze zich meteen aangevallen en erg rot voelt en niet weet wat ze daarmee aan moet. Beetje van de oude stempel zeg maar, horen zien en zwijgen, zoiets... Daarom is het des te moeilijker deze dingen te bespreken.
Dit is precies DE reden waarom we schoonouders niet standaard willen laten oppassen (liever KDV). Op verjaardagen hebben ze er ook een handje van om de regie over te nemen en daar hoort volgens hun ook de corrigerende tik bij. Nou wij zijn de echte volhouders en ik zeg liever 20x nee dan een tik over de vingers, maar op de één of andere manier snappen ze dat niet want vroeger... (zucht).
Zo gaat dat hier ook met schoonouders. Die hebben een hele andere manier van opvoeden. Het vroeger verhaaltje ken ik ook maar al te goed.
absoluut gelijk in! ten eerste het kind is nog geen jaar dus van n tik snapt ze nix! en ten tweede de laatste die dat behoort te doen is de oppas wat in dit geval dan je schoonmoeder is! ik zeg niet dat n tik nooit helpt want jayla krijgt ook weleens n tik als ik al 12 keer gezegd heb dat iets niet mag maar ik ben er ook al heel snel achtergekomen dat het haar echt niet boeit als ik n tik op haar handje geef en dat het beter werkt als ik haar ergens neerzet en haar negeer
Goed van je dat je er gelijk wat van hebt gezegd tegen je schoonmoeder! Het is jouw (jullie) kind, en als zij wil oppassen, moet dat op jullie manier en niet anders. Ik zou ook freaken hoor, als mijn schoonmoeder dat zou doen! Als je toch bang bent dat ze het nog een keer gaat doen, zou ik eens structureel met je man en je schoonouders om de tafel gaan zitten om uit te leggen wat jullie opvoedmethoden zijn en wat jullie daarin van hen verwachten. Duidelijke afspraken maken! En over een tijdje "evalueren"; waar loopt zij tegenaan, waarin heeft ze nog vragen aan jullie hoe jullie willen dat ze het aanpakt? Mijn schoonouders passen ook 1 dag in de week op (recent teruggedraaid naar een halve dag in de week). Schoonmoeder voelt zich ook gauw aangesproken en gaat dan ook in zichzelf zitten prakkezeren. Wij merkten ook dat zij dingen anders deed als wij wilden, bijvoorbeeld bij het minste kikje uit haar bedje pakken en steeds tegen zich aan houden. Dus wij hebben dingen opgeschreven in "Julie's gebruiksaanwijzing" ! Daar staan onze methoden in beschreven waar ze een richtlijn aan heeft. Hoeft echt niet op de letter nageleefd te worden, maar ik vind het wel fijn dat er afspraken zijn. Straks als onze pollewop wat groter wordt en het meer echt op opvoeden aankomt, willen we die dingen ook allemaal erin zetten. Voor ons werkt dit. Hopelijk kom je eruit met haar!