@Miffy77 Dat is een goeie, van die gebruiksaanwijzing. Herken je woorden helemaal, inclusief prakkezeren want ik kom ook uit Maastricht haha. Ik zou het ook liever terugschroeven, maar het is zo dat Charlotte eerst ook nog een dag naar het kdv ging maar omdat ze al 2 maanden lang elk weekend ziek was als ze daar was geweest, zijn we daar tijdelijk mee gestopt. Dus om nu halsoverkop op zoek te gaan naar een gastouder vind ik ook weer overdreven. Ik ga een gebruiksaanwijzing maken, gewoon een leuk schriftje of zo, dan komt het niet al te boos over. Bedankt voor de tip!
Miffy, is nog geen slecht idee, een soort "plan". Ik wil graag dat de structuur thuis hetzelfde is als bij opa en oma. Natuurlijk mag hij daar ook lekker verwend worden maar de "standaard" (staat er zo een beetje krom, maar hoop dat je snapt wat ik bedoel) moet wel overal hetzelfde zijn. Anders is het straks verwarrend ben ik bang. Ik ben wat Jacob betreft ook nogal van de structuur.
Ha Chantal, Haha, en dan te bedenken dat ik niet eens uit Maastricht kom, ik ben een import-limbo uit Brabant, maar daar kennen ze het woord prakkezeren dus ook ! Ben je wel van plan om Charlotte straks weer naar het KDV te laten gaan? Wij hebben de "handleiding Pollewop" zoals wij die hier noemen, ook leuk opgeschreven. Het hoeft niet vervelend over te komen namelijk... Ik citeer even een stukje uit het hoofdstukje "slapen". Heeft mijn man geschreven, ik smolt helemaal toen ik dit van hem las! Met dit stukje probeerden wij dus duidelijk te maken dat schoonmama Julie niet iedere keer gelijk uit haar bedje moest pakken als ze een snufje gaf... Buikje wrijven totdat ze in slaap valt. Blijft ze jengelen, dan haar slaapspeen gebruiken. Niet tegen haar praten en niet te lang op haar kamertje blijven. Ze mag best zachtjes huilen of mopperen. Vaak valt ze dan vanzelf in slaap. Bij het weggaan, kun je eventueel nog het muziekje van de sterrenprojector aanzetten. Als ze erg overstuur is, eerst weer speen en buikje wrijven en pas als dat echt niet helpt of bij heel erg hoesten, even op de schouder leggen en rugje kloppen. s Middags slaapt ze vaak maar een uurtje ofzo, dus als ze echt met de oogjes open in bed ligt, mag ze best op het speelkleed of in de box. Soms heeft ze dan een half uurtje later toch weer slaap. Dan kun je haar weer terug in bedje leggen.
@Chantal74 ik denk dat ,als je gewoon uitlegt waarom je het niet nodig vindt, ze je mening wel respecteert. Als je bijv. zegt dat je dat niet het goede voorbeeld vindt.....Dadelijk gaat Charlotte het normaal vinden om zelf te meppen. Ofzoiets.... Kritiek en complimenten komen het beste over als je ze onderbouwt.
Als eerst, ik vind dat je groot gelijk hebt dat je boos geworden bent! Dus nee vind niet dat je gek bent, je wil niet dat je kindje geslagen word, heel begijpelijk! Ik geloof dat de boodschap wel duidelijk is gezien de reactie die jij meteen gegeven hebt. Maar idd, de vraag is, kun jij haar vertrouwen dat ze het dan dus ook echt niet doet? Ik weet dat niet, jullie kennen de mensen het beste om zo een inschatting te maken. Maar hoe het bij ons gaat, hier is het eigenlijk heel gemakkelijk. Onze ouders hebben ons ook nooit geslagen, dus voor hun heel gemakkelijk dit nu ook niet te doen bij hun kleinkinderen. Stel dat hun het wel heel gewoon hadden gevonden om te slaan, denk ik dat we hier zeker heel wat gesprekken over hadden moeten hebben. Maar aan de andere kant denk ik, ze zien ook als ze bij jullie zijn hoe jullie omgang met de kinderen is, en dat ze dat heel snel oppikken en het ook zo doen. Tenminste dat is hier dus met andere dingen wel gebeurd, ik heb ze nooit uit hoeven te leggen waarom wij onze kindjes absoluut nooit hebben laten huilen, maar altijd bij ons genomen hebben en getroost hebben, toen ze op gingen passen was dat inmiddels voor hun ook zo normaal dat ze dat dus gewoon overgenomen hebben, wat ik echt heel fijn vind! En ik vind persoonlijk dat je het heel goed opgelost hebt met dat hout, even vertellen dat het niet mag en dan ergens terug zetten waar ze vandaan kwam en dingen liggen waar ze wel mee mag spelen. Prima opgelost, zo doen wij het ook en werkt nog altijd prima (behalve die keren dat ze het natuurlijk super grappig vinden om het toch nog even een keer te doen, maar na 2 of 3 keer hetzelfde antwoord te krijgen is de lol er al gauw af hier). Enne offtopic hier laag in het midden van het land en prakkezeren is hier ook een heel normaal woord ! Haha!
Vind het goed dat je er wat van gezegt. Mijn ouders en schoonouders passen op zoals wij dat willen. Vooraf heel duidelijk aangegeven dat het onze kinderen zijn en wij de regels bepalen qua opvoeding. En natuurlijk hebben zij ook hun regels in hun huis en dat accepteer ik ook. Even als voorbeeld dat ze bijvoorbeeld bij mijn ouders niet met de afstandsbediening mogen spelen en bij ons wel. Dat soort dingen vind ik prima
Ik snap je wel, als mijn schoonmoeder dit zou doen, of mijn opuders zou ik ook niet blij zijn... maar ik moet wel zeggen dat ik hier ook corrigeer door haar een tik te geven. en hiermee zal ik wel een hoop over me heen krijgen, maar het is iets wat hier werkt en al het andere niet. En het is echt een deugniet die overal op klimt en overal aanzit, en om dan het risico op ernstige dingen te verkleinen moet ze leren dat iets niet mag. In de hoek zetten werkt niet negeren ook niet want dan wordt ze alleen maar baldadiger Afleiden hielp eerst nog wel maar inmiddels niet meer... Op ooghoogte toespreken kan ik wel doen maar maakt totaal geen indruk Dus als het echt iets is wat ze echt niet mag krijgt ze van mij een tik, en inmiddels weet ze van een aantal dingen die echt niet kunnen, dat ze daar af moet blijven En het ene kind is gewoon vasthoudender dan het andere de oudste heeft hier nog nooit een tik gehad, als daar tegen zei, dat mag niet, dan deed ze het ook niet meer... Maar de jongste is ietsiepietsie anders
Goed hoor dat je duidelijk aangeeft wat je wel en niet wilt hebben. Ik vind dat je gelijk hebt en dat tikken er niet bij horen. Ze leren er niets van behalve dat een groter iemand mag slaan... Maar realiseer je wel dat je schoonmoeder van een andere generatie is. In haar tijd was dit nog wel gewoon. Gewoon vertellen dat je het niet wilt hebben en dat is het dan. Volgens mij hoef je niet boos te worden (al begrijp ik je reactie heel goed hoor).
Ik vind het ook goed dat je er wat van gezegd hebt! Jullie zijn de ouders en jullie bepalen! Ook al vond je je reactie achteraf wat heftig: nou en! Gelijk duidelijk dat dit belangrijk is voor jullie. Ook al voelt ze zich wat vervelend: jij toch ook? Misschien naderhand nog eens op terug komen en zeggen dat je het echt heel belangrijk vind dat ze dat niet doet. Succes!
Ik zelf zou er niet boos om worden als ze zou zeggen dat je dat moet doen ik zou alleen zelf zeggen dat je dat je dat niet doet. Ze geeft je alleen maar en tip maar ik zou ook wel hebben gevraagd af dat ze de kleine had geslagen want ze mogn het van mij wel zeggen maar als ze het doen dan hebben we een ander verhaal.
Mijn moeder zou nooit een tik geven, mijn schoonvader zn vriendin wel, die vind mij ook een echte zeikerd omdat ik mijn dochter geen tik geef en ze geen snoepjes mag. (duh, ze is net 1) Dussss, mijn schoonvader en zijn vriendin mogen niet oppassen. Nooit. Gelukkig is mijn man daar nog feller in dan ik voor zover dat mogelijk is. Dus ik vind je een super moeder dat je dat meteen duidelijk hebt gemaakt!!
Oppas moet zich altijd houden aan wat jouw manier van opvoeden is, dat is duidelijk. Maar ik vind een corrigerend tikje op de vingers echt niet slecht hoor. Doe ik ook wel eens als ze ergens aan blijft zitten wat echt niet mag of iets doet wat heel vervelend of zelfs pijnlijk is.
heel goed dat je zo duidelijk bent geweest. Je schrok zelf natuurlijk van het feit dat je schoonmoeder het op die manier wil oplossen. ik denk dat je wel duidelijk bent geweest ne dat ze het niet (meer) zal doen. mijn moeder/schoonmoeder hebben nog niet opgepast maar hoop niet dat ik in zo'n situatie terechtkom. vind het wel goed om duidlelijke regels te treffen dat is fijn voor iedereen. Het is toch jouw kind en die wil je op een bepaalde manier opvoeden.
Goh wat een ontzettend lieve reacties allemaal, heel erg bedankt meiden! Vanmiddag toen ik thuis kwam hebben we het er nog even over gehad. Ze had er zelf ook nog over nagedacht en vindt nog steeds dat het moet kunnen omdat dat 'vroeger' heel normaal was. Ze respecteert wel onze mening dat wij het absoluut niet willen en heeft ook gezegd het niet te zullen doen. Dat geloof ik ook, ik ken haar al 13 jaar en ze is heel oprecht en eerlijk. Nogmaals bedankt voor de reacties!
Goed dat je het er nog even over hebt gehad. Dan hoeft dat ook niet langer tussen jullie in te staan.
Tja ik zou er niet boos om worden puur omdat wij Kyan ook wel eens een tik op de vingers of op zijn luier geven. Moet ook wel zeggen dat ik wel een erg zin doordrijverig zoontje heb Doet ze het terwijl ze WEET dat jullie het niet willen zou ik wel pissig zijn puur omdat ze dan jullie regels aan dr laars lapt
Ik geef L.iam ook een tik over de vingers als hij naar 3 keer waarschuwen niet wil luisteren,, hij doet het gelijk niet weer die dag,, de volgende begint het zow weer,, het is alleen maar als hij aan iets zit wat op tafel staat,, ergens anders haal ik hem er gewoon weg,, Het is niet hard gewoon een tik over de vingers,, doet hem geeneens pijn,, Maar zou het idd oowk niet willen als mijn oma of moeder het zou doen als hun oppassen,, niet zonder mijn toestemming,, Liefsz
Humbly89, je kleintje is nog maar 9 maanden toch? En geef je die al een tik over de vingers?? Of heb je nog een ouder kindje?