Jah bijna 10 maand,, neej heb geen ouder kind,, Het is hier een paar keer goed fout gegaan waardoor L.iam gewond is geraakt dus nu geef ik hem een tik over de vingers omdat hij anders weer gewond raakt,,
Heb dit zo ook bij mijn familie gedaan en mijn nichtjes zijn ook best opgegroeid met tikken en laatst zag ik mijn nichtje van 9 dit bijna bij mijn dochter doen toen mijn dochter haar mobieltje in de handen had, ik flipte van binnen maar heb der netjes uitgelegd dat dit niet kan en hoe ze het beste kan handelen en natuurlijk altijd even naar mij of iemand anders gaan. Heb mijn kind Goddank nog nooit een tik gegeven en vind het echt onnodig. Gevaarlijke dingen haal je dan maar aan de kant omdat je kindje op ontdekkinsreis is in huis en nog moet leren wat gevaarlijk is en niet maar dat hoeft een kindje van zo jong nu nog niet te leren. Hier is dochterlief 15 maanden en komt niet eens aan de kopjes die op de salontafel staan, leeg of niet ze mag er niet aankomen en hoe heb ik bereikt dat ze er niet aan komt, door geduldig te zijn, haar aan de kant te zetten, uitleggen wat het is en dat het gevaarlijk is. Natuurlijk zal ik niet onbeheerd een kopje hete koffie op tafel laten want het blijft een kleintje.
ik zou dat ook absoluut niet willen hebben!! wij doen dat zelf niet dus een ander zou zoiets helemaal niet hoeven flikken.. gelukkig doet mijn schoonmoeder dat niet... dus nee vindt het helemaal geen rare reactie van jou hoor... maarja de iets oudere generatie is waarschijnlijk zo groot gebracht... mijn moeder kreeg ook gerust een tik op dr vingers van mijn oma toen ze klein was en iets deed wat niet mocht... maarja we leven in 2010 nu....
Trouwens....... Mensen die zeggen van, ik kreeg zelf ook een tik op de vingers en heb der niets aan overgehouden slaan de plank totaal mis. Een tik is onnodig want er zijn genoeg andere methodes en een tik betekent kant en klare onmacht. Ok ik race hier weg uit dit topic hahaha, kan me echt ergeren hieraan. Als iemand ziet dat een hond buiten op straat een tik krijgt is het zielig maar een klein hummeltje mag wel een tik?
Het wordt bijna saai, maar ook ik ben het met je eens. Los van het feit of je zelf wel of niet je kinderen een tik geeft, als oppasser moet je dat eerst overleggen! Dit geeft voor mij alleen maar meer aan dat ik mijn ouders en schoonouders nooit vast laat oppassen. Ik heb helemaal geen zin in dit soort moeilijke gesprekken, ik laat ze liever gewoon af en toe oppassen en mijn zoontje lekker verwennen. Nog even off-topic: ook in midden zuid-holland kennen we prakkiseren hoor, betekent gewoon nadenken of peinzen.
Mijn zoontje is 11 maanden en hij krijgt van ons wel eens een tik over zijn vingers als hij ergens af moet blijven en hij niet wil luisteren. Ik vind dit eigenlijk helemaal niet raar, maar uit dit topic maak ik op dat de meesten een tik over de vingers echt 'not done' vinden, daar sta ik van te kijken. Zijn er tegenwoordig dan echt maar zo weinig mensen die weleens een 'corrigerende tik' toepassen?
Blijkbaar! En ik moet zeggen, ik ben er heel blij om! Ik vind gewoon dat je niet slaat, je slaat geen grote mensen en je slaat geen kleine mensen. Stel je voor, mijn schoonmoeder komt hier in huis, pakt een schilderijtje, maar ik heb liever dat ze dat laat staan en dat ik haar dan eens even op haar hand kom slaan. Nee te gek voor woorden vind ik. Daarbij vind ik dus ook dat je er totaal niets mee opschiet. Sorry Humbly dat ik jouw verhaaltje erbij neem, maar de kleine pakt dus vandaag iets van de tafel dat niet mag, vandaag slaan ze hem daarom. Morgen pakt hij gewoon weer hetzelfde, dus zou je hem weer moeten slaan. Wat schiet je er dan mee op? Volgens mij heeft zoiets totaal geen toegevoegde waarde. En duid het meer op onmacht.
Owja en das dus wat ik vind. Dat iemand zijn kind slaat vind ik dus niet kunnen. Maar doet iemand dat wel, dan is dat zijn/haar keuze en prima als ze er zelf achterstaan.
Jah hij pakt elke dag het zelfde en ga het voor hem dus echt niet weg leggen,, hij moet maar leren dat hij daar niet aan hoeft te zitten met zijn handen,, alle "gevaarlijke" dingen zijn weg maar jah een paar dingen staan er nog gewoon,, en daar hoort hij af te blijven,, wil hij na 3x nee zeggen er nog niet afblijven krijgt hij een tik over de vingers en dan blijft hij eraf,, ik hoef nu nog maar nee te zeggen of hij weet dat hij het niet mag dus de tik is al minder aan het worden,, Op deze manier vind ik dat je best wel een tik mag geven,, je slaat hem tenslotte niet helemaal inelkaar wat mensen blijkbaar denken!!!!!!!!!!!!!!!! Liefsz
Dit vind ik een supergoed voorbeeld. Toen we nog geen kinderen hadden en we nog erg veel werkten, kwam mijn schoonmoeder weleens poetsen eens in de zoveel tijd, dingen doen waar ik zelf niet aan toe kwam. Ik was er blij mee, maar ik kon dan 's avonds wel de kandelaren, planten enz. terug verhuizen naar de plek waar het stond. Ik, als het nog eens ter sprake komt, dit als voorbeeld geven! (wat handig toch, zo'n topic!)
Jah hoor ik had het zow uit haar handen getrokken en weer terug gezet,, ze moet het eens wagen om straks in mijn huis wat ergens anders neer te zetten zonder toestemming,, Liefsz
snap goed dat je boos werd. Niemand tikt mijn kindje op de vingers behalve ik of mijn vriend.(als dat echt nodig mocht zijn) Ik doe dat bij niemands kinderen en niemand doet dat ook bij mijn kind. het is aan de ouders om dat te doen.
hahaha, ja hoor! Kan wel nog even duren, het moment moet natuurlijk ook wel goed zijn he! @ Humbley: ik zou het niet zomaar uit haar handen trekken, zo zit ik niet in elkaar. Maar goed, ieder zijn ding en karakter natuurlijk, maar dan gaan we offtopic.
Als jij dat vind mag jij jouw kind blijven slaan. Klaar. Ik zou het absoluut niet doen, en wij hebben dus ook echt niks uit huis weggezet (alleen een enkel ding dat dus gewoon echt niet kapot mag). Verder staat alles er gewoon en al moet ik 100x zeggen dat ze er niet aan mogen komen, ik vind het prima. Ik ben mama om ze die dingen te leren. Ik wil ze niet leren dat je mag slaan. Uit de handen pakken (trekken lijkt me totaal onnodig, bekijk het even als jouw moeder of je zusje ziende gezien je natuurlijk geen contact hebt met je schoonmoeder) is toch echt heel wat anders dan slaan? Ik zou het niet in mn hoofd halen om iemand te slaan, zeker geen ouders/schoonouders en ook al helemaal geen kinderen. Maar ach zo ieder zijn/haar ding. We doen allemaal wat we denken dat goed is natuurlijk!
Wat ik me trouwens dus wel afvraag he, mensen die hun kinderen dus slaan, hoe vinden die het als hun kind straks de ouders slaat? Dus je kindje is 2 en krijgt al anderhalf jaar ofzo altijd een 'pets' als iets niet mag of iets niet gebeurd zoals mama/papa het wil. Dus kind heeft geleerd dat slaan gewoon mag. Dus die gaat ook vrolijk papa en mama slaan. Mag dat dan ook? Jij mag immers ook slaan mag je kindje het dan ook?
Ik ben zelf tegen slaan en hier wordt dat dus ook niet gedaan. Op een latere leeftijd kan mijn zoonje (en straks ook dochtertje) een pak op z'n broek krijgen als hij het echt heel bont maakt maar dan hebben we het wel over een heel eind op de lagere school. Ik heb zelf 4 x in mijn leven (ergens tussen 8 - 14?) een pak op mijn broek gekregen. Alle keren kan ik me nog herinneren en geen van de keren heeft pijn gedaan maar ik ben me wel rotgeschrokken. Ik weet heel goed waarom ik 'm kreeg en ik heb het niet ervaren als slaan omdat de ander groot was en ik klein of om me pijn te doen. Ik wist dat ik fout zat en dat hakte er flink in. Ik hoop eigenlijk dat mijn kinderen nooit op dit punt zullen komen maar als ze het wel doen en ze zijn zo groot dan sluit ik niet uit dat ook zij een pak op hun broek krijgen. Ik vind wel dat er een verschil zit tussen een tik op de vingers en slaan, al vind ik beide nergens voor nodig.
Tja, ik vind het vreemd om een baby van 9 maanden een tik te geven. Ik moet wel zeggen dat ik vorige week voor het eerst Sterre bij haar arm heb gepakt toen ze voor de 3e keer mn laptop uitduwde terwijl ik net een lange mail had gemaakt. Maar tikken of slaan, het komt niet eens in me op, en het is ook echt niet nodig. Ik denk ook dat je dat later terug krijgt, net als schreeuwen. Kinderen van ouders die steeds schreeuwen gaan zelf ook vaak schreeuwen. Ik denk dat dat met slaan net zo werkt. Maar goed, ik heb misschien ook wel een makkelijk kind