Hoi! Deze vraag heb ik ook al bij de lactatiekundigen gesteld maar daar duurt het som even voor ere en antwoord is, dus ik hoop dat iemand van jullie het weet, want ik ben wel heel benieuwd. ------ In verband met werk ben ik deze week begonnen met 1 voeding te laten vallen en te vervangen door een flesje kunstvoeding. Tijdens werk kolf ik dan eenmaal beide borsten, tegelijkertijd. Wat ik me afvraag: is het nog belangrijk dat ik de eerste live borstvoeding na het kolven steeds dezelfde borst geef? Dus links danwel rechts. Als ik na thuiskomst steeds bijvoorbeeld de linkerborst aanbied (ik voed met 1 borst per voeding), weet mijn lichaam dan op een gegeven moment dat het op dat tijdstip voor de linkerborst melk moet hebben, en dat mijn rechterborst nog niet zo gevuld hoeft te zijn, omdat die 3 uur later pas weer aan de buurt is? Ik heb ook geprobeerd om de omliggende live voedingen (dus de laatste voor- en de eerste na- het flesje kunstvoeding) beide borsten aan te bieden, zodat er niet te lang tussen zit voor er van gedronken wordt, maar mijn dochter krijgt dan duidelijk te veel binnen en gaat spugen.. Alvast bedankt!
Als je maar 1 borst per keer geeft dan is het het beste om de langst alleen gelaten borst als eerste weer aan te bieden, ook als je tussendoor beide borsten kolft. Dus als je in de ochtend met links geëindigd bent, bied je daarna als eerste rechts aan. Als je productie zo hoog is dat je kind maar 1 borst per voeding wil, bouw dan heel rustig en langzaam af! Trek per voeding die je afbouwt 2 weken uit, en kolf tussentijds als je spanning voelt.
Duidelijk, bedankt dirksmama! Ik ga heeeeel langzaam afbouwen. Het plan is om over een dikke 3 maanden (als mijn kolfrecht afloopt) 2 à 3 voedingen te hebben vervangen voor de fles.
Oh, maar tegen de tijd dat je kolfrecht afloopt heeft je kind als je 's morgens, bij thuiskomst en 's avonds gewoon borst blijft geven overdag helemaal geen kv meer nodig! Dan kun je die tijd gewoon overbruggen met brood, groente, fruit en yoghurt.
Dat klinkt wel goed, hopen dat het zo uitpakt. We zitten nu - met 5,5 maand - nog steeds op 7 voedingen per dag Dan lijkt een hele 8-9 uur zonder melkvoeding nog heel ver weg! Van d'r broccoli krijgt ze nog niet echt iets binnen (rapley sinds 2 dagen). En omdat ik niet te haastig alles na elkaar wil introduceren, voelt het alsof het nog heel lang duurt voor ze overdag echt vast voedsel eet. Maar ja, 3maanden+ is eigenlijk ook nog wel een hele poos weg, dus we hebben vast nog genoeg tijd