Kloet dag op werk

Discussie in 'De lounge' gestart door Smoeltje, 25 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Smoeltje

Smoeltje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.069
    0
    0
    manager
    Sunhine city
    Pfff...een dag als vandaag mag ik volgende keer wel overslaan.

het begon met een gesprek met een medewerkster van mij.Die had zich gisteren ziek gemeld en als leidinggevende vraag ik altijd door over de reden van ziekmelding.

Dit viel zowieso niet in goede aarde, maar volgens haar moet ik aan de stem kunnen horen dat zij ziek is.

Onzin, want een stem kan je vervormen is dus geen objectieve maatstaf.

Anyway, vandaag gesprekje en ze ging enorm tekeer...ik was geshockeerd.

1 ding is zeker, die kan me de komende tijden niet luchten

Vervolgens belde ik een bedrijf waar ik al dagen op aan het wachten ben om te vragen waarom er geen enkele reactie kwam.
    Het ging om de vraag over een offerte.
    Die was naar mijn idee niet volledig, enkele essentiele zaken ontbraken en het was erg vreemd wat zij als offerte beschouwden...namelijk een mailtje bestaande uit 2 regels met daarin het bedrag genoemd en wat gebrabbel over dat kwaliteit erg hoog bij hen in het vaandel staat.

Ze waren not amused met mijn vraag, het was toch al telefonisch toegelicht en ach die algemene leverings voorwaarden....waar maakte ik mij druk om.

Ik was het hier niet mee eens en kreeg als antwoord: tuut...tuut...tuut...

Pfffffff...de rest van de dag zal ik jullie besparen...

een advies: als ze je ooit aanbieden om leidinggevende te worden: don't accept it!

2. Female

Female Niet meer actief

Kan me voorstellen, is niet leuk zulke dagen. tuurlijk is je functie wel leuk! ;) Alleen op zulke dagen wat minder... trouwens wel onbeschoft van dat bedrijf...

en wat betreft je zieke collega/ medewerker... daar zou ik me niet druk om maken. tenslotte vervul jij die functie en je hoeft geen vriendjes te maken toch... zolang je zakelijk en ook zeker correct bent, is het ok.

groetjes!

3. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Hmm ik geef je collega aan de ene kant wel gelijk. Je hoort niet door te vragen of het ziek zijn. Ziek = ziek punt. Net als vrij vragen, gaan ze vragen waarvoor.... wat maakt dát nu uit, ik wil gewoon een dagje vrij.. En als t uit interesse wordt gevraagd, ok wil ik wel uitleg geven maar dat is t meestal niet. Dus Smoeltje sorry maar vind t ongepast dat je doorvraagt daarover.

4. Smoeltje

Smoeltje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.069
    0
    0
    manager
    Sunhine city
    Hey female,

Ik ben vergeten de smileys en knipoogjes erbij te zetten want:

Ik houd onzettend van mijn baan en normaal zijn mijn mensen blij met mij.
    Allleen ja, nu niet want ik trapte op wat teentjes.

En dat bedrijf...ach...ik keek eerst stomverbaasd naar die hoorn en lag toen dubbel van het lachen.Vond het wel komisch eigenlijk en erg dom van dat bedrijf want ze zijn een zeer lucratieve klant misgelopen.

Maar na een flink aantal klappen te hebben opgevangen vandaag was ik wel erg leeg.

Maar hey, gelukkig morgen vrij :whistle:

5. Female

Female Niet meer actief

@ patroeschka het is smoeltje.... smoekie is onschuldig hihi ;)

6. Smoeltje

Smoeltje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.069
    0
    0
    manager
    Sunhine city
    Nee hoor Patroeschka...hihihih...deze discussie had ik net met manlief ook...

Als leidinggevende is het de bedoeling dat je probeert te achterhalen of er een werkgerelateerde oorzaak is.Niet dat je diegene niet gelooft.
    Maar iemand die heel vaak ziek is, dat betekent meer werkbelasting voor de andere collegae en dus meer zieken.

Bovendien had mijn doorvragen een reden, dag daarvoor was haar zoon ziek.
    En daar gelden weer andere regels voor namelijk.

En dat ziek=ziek verhaal is echt al lang achterhaald.
    Daar komt een medewerker tegenwoordig niet meer zo makkelijk mee weg.
    Vervelend voor betreffende persoon, maar wel binnen de wetten en regels.
    Ik ga in principe niet zover, maar er zijn zelfs leidinggevende die lang gaan bij betreffende zieke werknemer.

7. Smoeltje

Smoeltje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.069
    0
    0
    manager
    Sunhine city
    Ik dacht al: huh? smoekieee?

8. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ja, had je naam ff veranderd. :oops: hihi. Maar.. ik vind het gewoon niet horen. Ik heb n k*t leidinggevende gehad en op slot dúrf je je niet eens meer ziek te melden, zo bot was ie. Dus liep ik daar met keelangina en koorts, te belachelijk voor woorden maar mocht van hem niet naar huis. Ben toen boos geworden (was nog in mn proeftijd) en gíng gewoon. Ik vind dus ziek = ziek. En er zijn altijd mensen die er een slaatje uit willen slaan daarom denk ik dat ze oa ook doorvragen. Het is géén persoonlijke aanval naar jou toe, maar t rakelt wel weer ff wat op zeg maar ;) .

9. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Als ik mij ziekmeld 's ochtends dan klink ik idd ook erg beroerd, maar dat is elke dag zo.. ziek of niet ziek. Heb een keer gehad, ja ik meld me ziek (had migraine) o ja ik hoor het kreeg ik als antwoord, ik zat echt naar mijn hoorn te kijken van "hoe hoor je aan de telefoon dat ik migraine heb, als ik het nog niet verteld heb?"

En ja het is vervelend als je baas/manager je belt om te vragen wat je nou eigenlijk hebt. Maar bedenk je eigen wel even in, dat je werkgever of je volledig betaald, of een dure verzekering voor je betaald zodat je met een "gerust hart" ziek kan zijn. OOk ik vind het niet leuk, maar ik vind het wel realistisch dat ze het doen, en wat heb je te verbergen als je echt ziek bent?

En helaas ik ben dus zo iemand die een stuk vaker ziek is dan een ander, ik heb migraine, waardoor ik normaal (voor zwangerschap) wel 1x per maand ziek was/ben (Minimaal), en tijdens mijn zwangerschap ben ik vreeeselijk veel ziek geweest. En ik voel de me daar gewoon vreselijk schuldig over. Maar ik kies hier echt niet voor!

En een offerte daar horen toch wel meer dingen in, als zij geen leveringsvoorwaarden toesturen, dan kan je jullie eigen voorwaarden bepalen, altijd handig (voor jullie dan he). En het hoort toch wel een fatsoenlijk documentje te zijn, met uitgebreide omschrijving en een samenvatting voor als je ff snel wilt doorlezen. Een prijs in een mailtje.. dat is een prijsopgave en geen offerte! Ook ik zou dan al snel kiezen voor een andere leverancier die wel wilt verkopen. (O ja.. mailtje naar de directeur van dat bedrijf sturen waarom je niet voor ze kiest hihihihi, ff beetje peper strooien, misschien leren ze er iets van)

Groetjes Daphne

10. Smoeltje

Smoeltje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.069
    0
    0
    manager
    Sunhine city
    Nee zo ver ga ik niet dat ik mensen dwing om ziek aan het werk te gaan.

Maar ik neem geen genoegen met: hallo ik meld me ziek en ja voel me gewoon niet zo lekker....punt.

Het heeft namelijk gevolgen zeker als het vaak gebeurt.
    Wij voeren ook ziekteverzuim gesprekken als iemand 2 X ziek geweest is binnen een jaar.
    Om te voorkomen dat mensen zich onterecht gaan ziekmelden terwijl ze het misschien niet meer leuk vinden op het werk.
    Daar hebben we dan weer andere oplossingen voor.

Ik vat het niet persoonlijk op joh hihihihi...ik weet dat het een heel gevoelig punt is.
    En ik merk ook dat men ( mijn medewerkers dus) liever heeft dat ik laconiek reageer.
    Maar zo simpel is het helaas niet.

11. Smoeltje

Smoeltje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.069
    0
    0
    manager
    Sunhine city

Hihihi daphne78, dat bedoelde ik ook toen ik vond dat je het niet aan de stem kon horen.Ze was zeer verbolgen over het feit dat ik gezegd heb dat; als ik wil kan ik mijn stem ook ziek laten klinken ( maw, daar kan ik niet alleen op afgaan)
    Ik vond het wel jammer, vond het altijd een positieve meid en merk dat ik mijn best moet doen om objectief te blijven hierin.
    Vooral door haar houding naar mij toe, die was ronduit vijandig en aanvallend te noemen.

Veel mensen beseffen zich niet dat het idd de werkgever is die uiteindelijk de kosten draagt.
    Kijk, als je ziek bent dan is het gewoon zo.
    ik zal nooit iemand dwingen op het werk te komen als diegene ziek is.
    Maar ik ben zelf een periode door heel veel nare omstandigheden ingestort.
    Liep dagelijks met helse maagpijn rond.Maar ik wilde niet thuis zitten.
    Heb toen open kaart met mijn leidinggevende gespeeld en toen afgesproken dat ik halve dagen zou gaan werken.
    Dit heb ik een paar maanden gedaan en vervolgens weer opgebouwd en sneller dan afgesproken ben ik volledig aan het werk gegaan.

En mijn leidinggevende heeft mij ook vaak gevraagd wat ik mankeerde en wanneer ik denk weer volledig aan het werk te gaan en wat de mogelijke oorzaak is van mijn ziek-zijn.
    Dit heb ik nooit als controlerend ervaren, hoogstens ongemakkelijk.

Wat dat bedrijf betreft, ik vind het niet meer de moeite waard om daar ook maar enige tijd in te stoppen.
    Het was overigens de eigenares die ik aan de lijn had hihihihi.....

12. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Je moet als leidinggevende wel doorvragen naar ziekte, ook om de eventuele duur in te schatten (moet er tijdelijk en uitzendkracht bij of duurt het slechts een paar dagen?) ook ivm Wet Poortwachter moet je doorvragen. Als de medewerker dan niet wilt meewerken vind ik een beetje vreemd, maar verplicht iets te vertellen ben je als medewerker geloof ik niet.

13. lieke

lieke VIP lid

7 sep 2005
    6.291
    263
    83

hihi dat zijn inderdaad leuke baantjes leidinggevende ik ben er na 2 jaar mee gekapt...verschrikkelijk.
    succes verder. liek

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    Ik denk dat je er geschikt voor moet zijn.

Als je je werk niet leuk vindt, zoek dan wat anders. Dan maak je weer ruimte voor mensen die het wel leuk vinden.

:p

Ik ben ook leidinggevende geweest( ben nu weer gaan studeren), maar dat ligt me enorm. Ik zou niet graag geen leidinggevende willen zijn. ( moet straks denk ik toch weer onderaan beginnen, :( )

15. Smoeltje

Smoeltje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.069
    0
    0
    manager
    Sunhine city
    Oh, maar ik hou ook van mijn werk hoor.
    Maar ja klote dagen horen ook bij leuke banen.
    En balen van dit soort dingen ook

Dus deze dame blijft op haar plaats zitten ;) :D

16. Smoeltje

Smoeltje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.069
    0
    0
    manager
    Sunhine city
    Klopt, je bent niet verplicht alles te vertellen.
    Sommige dingen houd je nu eenmaal voor jezelf.

Maar een werkgever moet bij eventuele ziektewet aan kunnen tonen dat er van alles is gedaan om het ziek zijn van die persoon te voorkomen.
    Zoniet, dan hang je als werkgever.

Er moet inval geregeld worden voor haar.
    En haar directe collega heeft al eerder aangegeven dat ze er genoeg van heeft dat ze constant ziek is.
    Vond ik wel weer een beetje cru, maar het heeft natuurlijk wel gevolgen voor haar.

17. Smoeltje

Smoeltje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.069
    0
    0
    manager
    Sunhine city
    Ik vind het wel leuk hoor...maar gisteren was ik een zelfspottende bui :p
    Het is tot nu toe de leukste baan die ik had.

Natuurlijk krijg je alle shit over je heen als het een keer niet goed gaat.
    Maar er zitten gelukkig meer leukere kanten aan dan minder leuke.

Waar gaf jij leiding als ik vragen mag?
    Branche bedoel ik dus.

Deel Deze Pagina