uitgebreide uitleg wat wel en niet eten

Discussie in 'Gezondheid' gestart door sandranuijs, 15 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

29 apr 2010
    713
    1
    16
    Ik merk toch dat er nog veel vragen zijn en heel toevallig krijg ik net deze site doorgemaild en het is echt handig!

Mamshoekje.nl - Wist je dat'je: Zwangerschap en voeding

Lijst met voedingsmiddelen die wel of juist niet gebruikt mogen worden;

Kaas:
    Hollandse kaas (uit winkel) WEL
    Hollandse kaas van de boer (rauwe melk) NIET
    Brie (van gepasteuriseerde melk) WEL
    Camembert (idem als brie) WEL
    Feta WEL
    Roomkaas WEL
    Schimmelkaas WEL
    Kaas met vermelding “Au lait cru” NIET

Vleeswaren:
    Filet Americain NIET
    Leverkaas max 1 boterham pd
    Berliner max 1 boterham pd
    Lever NIET
    Bloedworst NIET
    Rookworst WEL (pas op met zout )
    Fricandeau wel
    Rosbief NIET

Vis:
    Gerookte zalm NIET
    Zalm uit blik WEL
    Verse zalm WEL
    Garnalen WEL
    Krab WEL
    Kreeft WEL
    Schol WEL
    Makreel WEL
    Haring WEL
    Kabeljauw WEL
    Tonijn WEL
    Schelvis WEL

Vlees:
    Al het vlees mag gegeten worden, mits het goed doorbakken is. De voorkeur gaat uit naar magere vleessoorten omdat vet veelal klachten geeft als maagzuur. Let vooral tijdens de barbecue goed op dat je vlees goed doorbakken is. Dik vlees kun je heel smakelijk eerst koken in de marinade waar je het vlees in hebt liggen, voordat het op de barbecue gelegd wordt.
    De enige vleessoort die je niet mag eten is lever.
    Kip:
    Mag gewoon gegeten worden, alleen heel goed op hygiëne letten. Dus nooit etenswaren op een zelfde plank of bord leggen waar eerder rauwe kip gelegen heeft en kip moet (net als vlees) heel goed doorbakken zijn.
    Eieren:
    Alleen als ze gekookt of gebakken zijn, het eiwit en de dooier moeten gestold zijn. Dus geen rauwe eieren gebruiken, zoals bijvoorbeeld in sommige nagerechten (bavarois) zit.
    Groenten en fruit:
    Alle groenten mogen gegeten worden. Rauwe groenten moeten wel extra goed gewassen worden. Ga je uit eten, eet dan geen rauwe groenten omdat die in een restaurant meestal niet goed gewassen worden. Fruit liefst dun schillen, als je ongeschild eet eerst heel goed wassen.
    Zoetstoffen:
    Er doen veel fabeltjes de ronde dat je geen zoetstoffen zou mogen gebruiken, dit is absoluut niet waar. Tijdens de zwangerschap gelden dezelfde aanbevelingen als voor niet-zwangeren. Zoetstoffen zijn in het algemeen niet schadelijk, mits de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) niet overschreven wordt.
    Aspartaam is de meest voorkomende zoetstof en mag gebruikt worden mits de ADI niet overschreven wordt. Cyclamaat vraagt extra aandacht omdat de ADI hiervan gemakkelijk overschreven wordt: maximaal 5 glazen frisdrank met cyclamaat per dag (waarnaast geen andere producten met cyclamaat gebruikt mogen worden) of maximaal 11 zoetjes met 40 mg cyclamaat en 4 mg sacharine per tablet.
    Alcohol:
    Inmiddels is bewezen dat alcohol tijdens zwangerschap in welke hoeveelheid dan ook schadelijk kan zijn voor het ongeboren kind.

2. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Zeer handig zo'n site.. Maar als er dan niks op de verpakking staat, mag je die dan ook eten??

3. limegreen

limegreen Bekend lid

6 mei 2008
    892
    0
    0
    zou het dan niet eten...
    Je weet maar nooit

4. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
  5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Het is nl wettelijk verplicht om au lait cru op rauwmelkse kaas te zetten. Als er dus niets op staat (op de kaas dan) dan is het gepasteuriseerd.
    OVer eieren: mijn vk zei toen dat een zacht gekookt ei wel mocht. Vreemd dat dat weer overal anders is.

6. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    Trouwens dat baverois gemaakt is van rauwe eieren is niet altijd waar op school maakten wij het nooit met eieren.
    Veel toetjes waar ei voor gebruikt is in de supermarkt is gebruik van gepasturiseerde eieren.
    En als je kip koopt dan moet het zo snel mogelijk in de koelkast (daarom eet ik nu geen kip)

7. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Haring (hollandse nieuwe) van de visboer (vers) mag wel
    Haring (hollandse nieuwe) voorverpakt (zoals vlees, niet vacuum) Niet

8. Jetje76

Jetje76 Bekend lid

15 feb 2009
    617
    0
    0
    Wat rauwe (zacht gekookte) eieren betreft: hoewel je er zoals het voedingscentrum al zegt een salmonellabesmetting van kunt oplopen (dit geldt voor iedereen) en je dus behoorlijk ziek kunt worden, is dit niet schadelijk voor je ongeboren baby (anders dan de listeria besmetting).

9. FashiOn

FashiOn Niet meer actief

Ik voel me sinds een uur ongeveer een beetje ziekjes, beetje diarree en raar misselijk gevoel, last van mn darmen.
    Ik heb vanmiddag een banaan en een meloen gegeten, die smaakten allebei een beetje raar.. Kan het hierdoor komen en zou het kwaad kunnen?

10. zustertje

zustertje Niet meer actief

Je kan gewoon misselijk zijn door je zwangerschap hoeft echt niet elke keer door je eten te komen...
    Volgens mij kun jij echt nergens van genieten meer echt vervelend probeer het van je af te zetten ;)

11. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    De zoute haring uit de supermarkt eet ik wel gewoon hoor.

Deel Deze Pagina