Ik merk toch dat er nog veel vragen zijn en heel toevallig krijg ik net deze site doorgemaild en het is echt handig! Mamshoekje.nl - Wist je dat'je: Zwangerschap en voeding Lijst met voedingsmiddelen die wel of juist niet gebruikt mogen worden; Kaas: Hollandse kaas (uit winkel) WEL Hollandse kaas van de boer (rauwe melk) NIET Brie (van gepasteuriseerde melk) WEL Camembert (idem als brie) WEL Feta WEL Roomkaas WEL Schimmelkaas WEL Kaas met vermelding Au lait cru NIET Vleeswaren: Filet Americain NIET Leverkaas max 1 boterham pd Berliner max 1 boterham pd Lever NIET Bloedworst NIET Rookworst WEL (pas op met zout ) Fricandeau wel Rosbief NIET Vis: Gerookte zalm NIET Zalm uit blik WEL Verse zalm WEL Garnalen WEL Krab WEL Kreeft WEL Schol WEL Makreel WEL Haring WEL Kabeljauw WEL Tonijn WEL Schelvis WEL Vlees: Al het vlees mag gegeten worden, mits het goed doorbakken is. De voorkeur gaat uit naar magere vleessoorten omdat vet veelal klachten geeft als maagzuur. Let vooral tijdens de barbecue goed op dat je vlees goed doorbakken is. Dik vlees kun je heel smakelijk eerst koken in de marinade waar je het vlees in hebt liggen, voordat het op de barbecue gelegd wordt. De enige vleessoort die je niet mag eten is lever. Kip: Mag gewoon gegeten worden, alleen heel goed op hygiëne letten. Dus nooit etenswaren op een zelfde plank of bord leggen waar eerder rauwe kip gelegen heeft en kip moet (net als vlees) heel goed doorbakken zijn. Eieren: Alleen als ze gekookt of gebakken zijn, het eiwit en de dooier moeten gestold zijn. Dus geen rauwe eieren gebruiken, zoals bijvoorbeeld in sommige nagerechten (bavarois) zit. Groenten en fruit: Alle groenten mogen gegeten worden. Rauwe groenten moeten wel extra goed gewassen worden. Ga je uit eten, eet dan geen rauwe groenten omdat die in een restaurant meestal niet goed gewassen worden. Fruit liefst dun schillen, als je ongeschild eet eerst heel goed wassen. Zoetstoffen: Er doen veel fabeltjes de ronde dat je geen zoetstoffen zou mogen gebruiken, dit is absoluut niet waar. Tijdens de zwangerschap gelden dezelfde aanbevelingen als voor niet-zwangeren. Zoetstoffen zijn in het algemeen niet schadelijk, mits de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) niet overschreven wordt. Aspartaam is de meest voorkomende zoetstof en mag gebruikt worden mits de ADI niet overschreven wordt. Cyclamaat vraagt extra aandacht omdat de ADI hiervan gemakkelijk overschreven wordt: maximaal 5 glazen frisdrank met cyclamaat per dag (waarnaast geen andere producten met cyclamaat gebruikt mogen worden) of maximaal 11 zoetjes met 40 mg cyclamaat en 4 mg sacharine per tablet. Alcohol: Inmiddels is bewezen dat alcohol tijdens zwangerschap in welke hoeveelheid dan ook schadelijk kan zijn voor het ongeboren kind.
harde rauwmelks kazen mogen weer wel en ik vind voedingscentrum betrouwbaarder eerlijk gezegd Niet doen tijdens zwangerschap | Voedingscentrum, eerlijk over eten verse tonijn mag weer niet tonijn uit blik weer wel
Het is nl wettelijk verplicht om au lait cru op rauwmelkse kaas te zetten. Als er dus niets op staat (op de kaas dan) dan is het gepasteuriseerd. OVer eieren: mijn vk zei toen dat een zacht gekookt ei wel mocht. Vreemd dat dat weer overal anders is.
Trouwens dat baverois gemaakt is van rauwe eieren is niet altijd waar op school maakten wij het nooit met eieren. Veel toetjes waar ei voor gebruikt is in de supermarkt is gebruik van gepasturiseerde eieren. En als je kip koopt dan moet het zo snel mogelijk in de koelkast (daarom eet ik nu geen kip)
Haring (hollandse nieuwe) van de visboer (vers) mag wel Haring (hollandse nieuwe) voorverpakt (zoals vlees, niet vacuum) Niet
Wat rauwe (zacht gekookte) eieren betreft: hoewel je er zoals het voedingscentrum al zegt een salmonellabesmetting van kunt oplopen (dit geldt voor iedereen) en je dus behoorlijk ziek kunt worden, is dit niet schadelijk voor je ongeboren baby (anders dan de listeria besmetting).
Ik voel me sinds een uur ongeveer een beetje ziekjes, beetje diarree en raar misselijk gevoel, last van mn darmen. Ik heb vanmiddag een banaan en een meloen gegeten, die smaakten allebei een beetje raar.. Kan het hierdoor komen en zou het kwaad kunnen?
Je kan gewoon misselijk zijn door je zwangerschap hoeft echt niet elke keer door je eten te komen... Volgens mij kun jij echt nergens van genieten meer echt vervelend probeer het van je af te zetten