Hoi, Mijn meisje van 7 maanden eet het volgende: 7.00 fles 200cc 10.00 fruit, soms met halve liga erdoorheen 12.00 fles 16.00 groente: vandaag een half danoontje gegeven( een halve van al die hele kleine bakjes) 18.30 fles Nu vraag ik me af of dit wel ok is? En of ik haar al een toetje mag/kan geven. Ze vond het erg lekker maar ik wil haar niet volstoppen met extraatjes die ze niet nodig heeft. Als tussendoortjes houd ik het nu bij soepstengel en stukje brood. Wanneer beginnen jullie echt met een boterham bij de lunch? En wat als beleg en valt dan de fles helemaal weg? Ze is erg tevreden qua voeding: wel een hongerlapje. Maar soms lijkt de tijd tussen fles van middag en groente wat lang. Ze wil geen water/thee/diksap/nepfles (heeft ze meteen door 8)) Kan ik ook voor de groente als tussendoortje danoontje geven? Thanx
Als toetje kun je beter volle yoghurt of kwark geven. Danoontjes bevatten onwijs veel suiker. En zeker niet als tussendoortje, al die suiker zorg voor een verzadigd gevoel waardoor de groente misschien niet meer wordt gegeten. Brood mag na 7 maanden dus je zou ermee kunnen beginnen. Hier doen we het nog niet (7,5 maand) omdat ze nog niks in de mond stopt zelf en als ze dat wel zelf doen is de kans op verslikken kleiner. Wij deden pas na een jaar beleg op het brood bij de oudste. Ze vond het heerlijk zonder beleg alleen boter erop. Maar als je beleg wilt doen...jam, smeerworst, smeerkaas (maar is wel erg zout), tartex (reform winkel),. Een van de flessen vervalt dan lang zaam. Wij voedden altijd op verzoek en ineens was er een fles die ze niet meer wilde. Bij het brood deden we dan altijd een klein flesje 90/3. Het probleem van niks anders willen drinken als melk hebben we hier ook bij de jongste. Komt vanzelf. Blijven aanbieden en dan ineens.....drinken ze zomaar een beetje. Je kunt ook thee proberen met een schepje melk erdoor...misschien gaat het dan wel goed.
wij zijn wel danoontjesgaan geven, en hij krijgt het nog steeds, hij kreeg wel elke dag danoontje op basis van opvolgmelk, dit met de wijkverpleegkundige en de kinderarts besproken en het was helemaal prima, als zoonlief het daar goed op deed was er niets aan de hand, als hij savonds zijn yogurt er maar niet voor aan de kant ging zetten, zolang hij na het avond eten zijn yogurt nog at.... kon hij overdag gewoon zijn danoontje krijgen.
Bedankt voor de reacties. Ik ga komende tijd i.p.v. middagfles een boterham geven met beetje boter en daarna een half flesje. geven jullie dan ook korstjes of alleen maar het zachte in kleine stukjes? En na de groente ga ik haar een beetje yoghurt geven, is idd beter dan danoontje. Dit kan ze altijd nog krijgen, wil dat ze ook wens aan pure smaken. Ze heeft tot nu toe geen behoefte aan tussendoortjes en ook niet aan extra drinken. Gr.
Wij gaven gelijk de boterham, kleine blokjes inclusief korst. Ging gelijk goed maar dit hangt af van je kindje. Bruin brood wat 1-2 dagen oud is werkt vaak het beste. Als het niet zo lekker wil lopen, kun je het brood in een beetje melk dopen. Maar probeer het eerst zo maar eens. (en zelf ontspannen.. ze kunnen meer dan je denkt!)
Als je kind 6 maanden geweest is en geen verhoogd allergierisico loopt kun je een deel van de zuivelbehoefte van je kind ook in de vorm van aangezuurde zuivel, zoals yoghurt en kwark geven. Je kind moet met 7 maanden minimaal 475cc zuivel hebben, en daarbij tel je dus alle zuivel, opvolgmelk, yoghurt, kwark etc bij elkaar op. Je zou dus ook een fles kunnen vervangen door een bakje yoghurt of kwark als je kindje dat lekker vindt. Gewoon volle zuivel, puur, zonder smaakje is het beste trouwens.