schema baby 4 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door Opening, 15 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Opening

Opening Niet meer actief

Goedemiddag allemaal.
    Daar ben ik weer met een vraagje. Mijn zoontje is vandaag precies 4 maanden oud en ik zou graag volgende week willen beginnen met bijvoeden. Ik hoef nog geen fles te laten vallen omdat het proberen is maar mag je gaan bijvoeden als je kind op 5 flessen zit?

Soms krijgt hij 4 flessen maar hier heeft hij niet genoeg aan want komt dan 's nachts gewoon weer. Dit is zijn schema met 5 flessen: 06:00/10:00/14:00/18:00/21:00
    Soms slaapt hij 's morgen door tot 8 uur en dan wordt dit zijn schema: 08:00/12:00/16:00/20:00 Maar dan slaapt hij niet tot de volgende ochtend maar komt 's nachts om vier uur. Op 1 of andere manier zit ik dan 2 dagen later wel weer op het eerste schema.

Kort komt het er dus op neer of je mag bijvoeden ook al krijgt je kind 5 voedingen? (180/6 krijgt hij)

2. rensje

rensje Fanatiek lid

30 nov 2008
    2.079
    1
    36
    nou ik lees ook even mee, want mijn zoontje zit op precies hetzelfde schema! dus ben benieuwd.
    groetjes rensje

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wanneer je 'mag' beginnen met bijvoeden is niet afhankelijk van het aantal melkvoedingen dat je kind drinkt, maar eerder gerelateerd aan de leeftijd.
    Je mag met elke hoeveelheid melkvoedingen die je kind graag drinkt beginnen met bijvoeden. Mijn kinderen zaten toen ze met bijvoeding begonnen nog op zeker 8 melkvoedingen per dag.
    Wij zijn overigens met 6 maanden met de introductie van bijvoeding begonnen, omdat je dan wat meer zekerheid hebt dat de rijping van de darmen zover is dat het bijvoeden minder kans geeft op problemen zoals buikpijn, kramp, verstopping, diarree of een allergische reactie. Tot 6 maanden is in principe de melkvoeding genoeg voor een kind.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik krijg uit je verhaal niet echt de indruk dat je kindje toe is aan bijvoeding maar misschien wel aan regelmaat. Misschien is het een idee om je kindje elke dag op dezelfde tijden te voeden en dan op die manier naar 4 voedingen te gaan. Met 5 voedingen ook nog gaan bijvoeden wordt - naar mijn idee - behoorlijk proppen (dan ben je zelf de hele dag bezig met eten :D)
    Maar of het mag? Ja, het mag wel al heeft een kind in principe wat betreft voedingstoffen tot 6 maanden genoeg aan z'n melkvoedingen.

Ik zat met 4 maanden op (oja, mijn zoontje kreeg wel voeding voor hongerige babies tot 6 maanden)
    8:00
    12:00
    15:00
    19:30
    En met 5 maanden ben ik toen gaan bijvoeden.

5. Opening

Opening Niet meer actief

meiden bedankt voor jullie antwoorden

In principe heeft mijn zoontje wel regelmaat maar soms wil ik hem om 6 uur niet wakker maken voor zijn eten dus dan komt ie pas om 8 uur. Maar misschien is het inderdaad makkelijker om hem gewoon om 6 uur wakker te maken zodat hij elke dag dezelde tijden hebt.

Voor hem is het niet echt proppen het is gewoon een kleine vreetzak die de hele dag door kan eten haha

Maar misschien dat ik dan een paar hapjes groente kan proberen bij de fles van 6 uur 's avonds.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het is op zich echt niet verkeerd om gewoon op verzoek te blijven voeden, tenminste als jij en je kind zich er goed bij voelen.

Qua tijdstip is het het handigste om bijvoeding aan te bieden halverwege 2 melkvoedingen, of om op z'n minst een uur pauze aan te houden tussen een fles en iets anders. Kunstvoeding bevat namelijk stoffen die de opname van voedingsstoffen uit bijvoeding belemmeren en de vertering wat moeilijker maken. Dat kan zich bij een kindje uiten in verstopping, diarree, buikpijn of kramp of een geringere groei. Met een pauze van 1 uur ertussen voorkom je dat. Je kind heeft er dan meteen meer aan, ook al zijn het maar 2 likjes bijvoeding.

Ook is het handig om een tijdstip te kiezen waarop je kind wakker maar niet te hongerig en vooral niet te moe is. Aan het einde van de dag is het al snel te veel voor een kind, vaak werkt het de eerste weken met bijvoeden het beste om de bijvoeding ergens halverwege of aan het einde van de ochtend aan te bieden.

Deel Deze Pagina