Danoontjes ?

Discussie in 'Voeding' gestart door nancy1981, 13 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nancy1981

nancy1981 Fanatiek lid

22 mrt 2007
    1.823
    0
    0
    helmond
    Ons zoontje word over 2 weken 6 maanden
    en ik heb hem deze week vor het eerst een danoontje ( mijn 1e danoontje vanaf 4 maanden ) met opvolgmelk gegeven zijn er nog meer moeders die hun kids deze danoontjes geven ? want ik lees hier steeds dat het zo slecht is

2. ilonaw

ilonaw Actief lid

6 jul 2007
    153
    0
    0
    winkelmedewerkster
    utrecht
    kaitlyn krijgt ook baby danoontjes en ze vind ze heerlijk.

slecht wat is slecht je moet doen wat je zelf wilt hoor.

3. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Het blijft gewoon je eigen keuze. Op zich zitten er geen ongezonde stoffen in een Danoontje. Het is alleen heel erg zoet. Er zit net zoveel fruitsuiker in 1 Danoontje als ik een stuk of 6 dingen fruit. Dat hebben sommige mensen erop tegen.

Ik doe het zelf ook niet. Jarissa geniet heerlijk van haar yoghurt. Dat eet ze of zo of met een klein scheutje diksap. En ze smult er van.

4. nancy1981

nancy1981 Fanatiek lid

22 mrt 2007
    1.823
    0
    0
    helmond
    Hoi hoi, en geef je dit elke dag?

Groetjes Nancy

Edit moderator: wil je erop letten dat je je antwoord niet alleen in hoofdletters typt ;)? Dit komt een beetje schreeuwerig over. Alvast bedankt!

5. ilonaw

ilonaw Actief lid

6 jul 2007
    153
    0
    0
    winkelmedewerkster
    utrecht
    Nee niet elke dag om de dag eigenlijk.Meestal na de groente hap als ze er nog zin in heeft.

Soms krijgt ze wel twee dagen achter elkaar hoor.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ach slecht...'t is erg zoet en heeft erg veel smaak.

Gewone yoghurt heeft dat nadeel niet en is daarom beter. 't Maakt danoontjes niet slecht, maar mijn keuze zijn ze niet.

7. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ik geef ze niet, omdat ik het niet nodig vind.

maar even een vraagje: je zegt dat ze vanaf 4 maanden zijn? Maar er zit opvolgmelk in, dat is toch vanaf 6 maanden?
    (Ben hier niet zo in thuis... :p )

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Daar heb ik me ook vaak over verbaasd.
    Op een gegeven moment heb ik gewoon Danone gebeld, want ik wilde het TOCH weten. Antwoord: het is vanaf 4 maanden, omdat in België de opvolgmelk ook vanaf 4 maanden is.
    En hoe dat nou weer zit...ben er nog niet uit of Belgische darmstelsels misschien anders zijn als in de rest van de wereld.
    (net zoals Noorse borsten ook heel anders schijnen te zijn als Nederlandse...sorry, andere discussie).

Heb toen ook meteen gevraagd hoe ze dat nou deden, danoontjes maken van opvolgmelk. Ik had hele visioenen van meneren die dan blikken opvolgpoeder openmaakten en stonden te mengen en van die megaflessen die ze dan gingen schudden enzo. Maar helaas, die droom kwam niet uit. Ze gebruiken gewone koemelk, maar mogen geen mededelingen doen over de bereidingswijze.

Is best leuk hoor, af en toe een infonummer bellen als je iets wilt weten. Voorkomt ook dat je maar een beetje gaat speculeren.

9. ilonaw

ilonaw Actief lid

6 jul 2007
    153
    0
    0
    winkelmedewerkster
    utrecht
    Ik heb het ook pas vanaf 6 maanden gegeven.

De ene keer vind zr het heerlijk en de andere keer houd ze haar mond stijf dicht en dan eet ik het zelf op.

Maar zo zoet vind ik ze niet hoor de normale danoontjes vind ik veel zoeter

10. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Er zijn wel meerdere Belgische stelsels anders dan Nederlandse. sorry,andere discussie :D

11. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    kids hebben ze hier vaak genoeg gekregen en ach wat is slecht? de 1 vindt het geven van een lange vinger of gewone liga al slecht, tis maar net hoe jezelf bent opgevoed, en hoe je zelf tegenover "zoete" dingen staat..zo zullen er genoeg ouders zijn die hun kinderen enkel maar een rijstewafel, een crackertje of meer van dat soort dingen en de kinderen zoetigheid onthouden omdat ze het niet nodig vinden...

ik zie er geen probleem in hoor om mijn kinderen af en toe gewoon wat "lekkers" te geven want vaststaat dat het gewoon lekker is dat "zoete'" ... ;)

dus of het slecht is, is geheel aan jouzelf om dat te bepalen...kijk naar jezelf zou ik zeggen... :D

wbt dat ze gemaakt zijn van opvolgmelk en dat de richtlijnen zijn om kinderen pas vanaf 6 mnd opvolgmelk te geven is een heel verschil of je een kind met 4 mnd flessen gaat geven van opvolgmelk (die ze dan in principe nog niet nodig hebben) of een toetje geheel aangepast aan de leeftijd (4 mnd) bereid met opvolgmelk...

opvolgmelk in de zin van flessen geven is idd vanaf 6 mnd omdat de voedingswaarde in opvolgmelk hoger is, en ze die ook vanaf 6 mnd nodig hebben en in principe niet eerder....maar ook voor hongerige kindjes of kindjes die niet goed (genoeg) groeien wordt vaak genoeg geadviseerd om alvast over te stappen op opvolgmelk vanwege de grote voedingswaarde die erin verwerkt zit...

het bereiden van toetjes e.d. met opvolgmelk daarentegen is natuurlijk heel iets anders ...de (1e) toetjes zijn speciaal gemaakt voor kinderen vanaf 4 mnd is verder glutenvrij...zijn gemaakt van natuurlijke produkten dus ze voegen er verder geen kunstmatige kleur of zoetstoffen e.d....en je geeft je kindje natuurlijk niet de hele dag door toetjes...

dus tja gewoon lekker als "toetje" na de maaltijd zoals wij vla e.d. lekker vinden vinden kleine kinderen danoontjes gewoon lekker... ;)

opvolgmelk wordt ook in België geadviseerd vanaf 6 mnd, dus waarom de consulente je dat antwoord schijnt te hebben gegeven mag joost weten...

en schijnbaar zijn ze daar iets "makkelijker" wbt het beginnen van bijvoeding want in Belgïe wordt vanaf 4 mnd fruit geadviseerd als bijvoeding, en vanaf 5 mnd groente...maar daarbij vermeld dat met volledige bv of zuigelingenvoeding de baby genoeg voedingstoffen binnen krijgen om goed te groeien

wbt die Noorse borsten tegenover de Nederlandse borsten, ach die opmerking is een beetje kinderachtig en totaal niet nodig, daarbij hebben ze in Noorwegen e.d. ook weinig keuze omdat het aanbod van zuigelingenvoeding daar lang niet zo is, zoals het hier is, wij hebben wbt keuze in voeding het grootste aanbod ter wereld...dus dat kun je ook niet tegenover elkaar vergelijken...tis appels met peren vergelijken...vroeger kon je niet anders dan bv geven omdat er gewoon geen keuze (aanbod) was en zat je vaak hele dagen met huilende kinderen die op ongewone wijze "stil" werden gehouden...

in Noorwegen zou het ongetwijfeld ook anders zijn wanneer zij een net zo "groot" assortiment zouden hebben als wat wij hebben...

kortom een reactie die niks toevoegd

hoe dan ook die toetjes zijn speciaal ontwikkeld voor kinderen vanaf 4 mnd de eisen die daaraan gesteld worden zijn echt wel dusdanig hoog dat je je echt niet hoeft af te vragen of je die toetjes wel "mag" geven omdat ze gemaakt zijn van opvolgmelk...

dus het blijft de keuze van jou meid of je wel of niet je kleine "zoete toetjes" geeft...maak je in ieder geval niet ongerust over dat ze gemaakt zijn van opvolgmelk omdat er wordt geadviseerd vanaf 6 mnd over te stappen op opvolgmelk dat is puur omdat ze dan gewoon ook meer voedingstoffen nodig hebben om te groeien....

gr.smoekie

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    In Nederland een groot assortiment???
    Wel eens in Frankrijk geweest?

En in Noorwegen heeft het weinig met aanbod te maken maar alles met de publieke opinie over wat je een kind geeft. Cultuur dus.

13. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    qua keuze van verschillende soorten voedingen al dan niet van 1 en hetzelfde merk hebben wij als klein landje werkelijk waar de meeste keuze daar is pasgeleden een onderzoek naar geweest, en Nederland stond op nummero uno...we versloegen met vlag en wimpel landen als Frankrijk - America etc etc...

Kan best "cultuur" zijn dat is iets wat in het midden gelaten kan worden, het is nou eenmaal een gegeven dat er in Noorwegen weinig te kiezen valt, en als je al voor fv kiest je daar een "vreemde eend" in de bijt bent...

de keuze is er nooit geweest dus ja dan wordt je op die manier groot gebracht dat bv geven "standaard" bij de bevolkingsgroep hoort...

doordat we in Nederland keuzes te over hebben is de overstap naar of begin veel makkelijker, en het zou hier ook heel anders zijn geweest als we die keuze niet zouden hebben gehad...

maar feit blijft van alle vrouwen die bv geven, "haken" er vele na of voor de 3 mdn al weer af om verschillende soorten reden en reden nr 1 is vaak dat men weer moet werken...en ook dat is weer een heel verschil met Noorwegen....

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nou, dan hebben ze in dat onderzoek duidelijk niet in een Franse hypermarché gekeken, en ook niet in een Indonesische supermarkt. Daar word je helemaal niet goed van de soorten opvolgmelk, die gaan daar door met kleuteropvolgmelk, lagereschoolkindopvolgmelk, tieneropvolgmelk, zwangerevrouwenopvolgmelk. Met als klap op de vuurpijl: opvolgmelk voor zogende moeders (tja als we ze het niet aan kunnen smeren voor hun baby, dan maken we ze gewoon wijs dat ze zonder onze melkpoeder zelf geen goede melk kunnen maken). Ja joh, je ziet nog eens leuke dingen in landen waar de wetgeving nog losser is dan in Nederland...

15. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    tja en zo kun je bij alle soorten onderzoeken wel je vraagtekens zetten he… ;)

hoe het ook zij ik ben er idd wel van overtuigd dat wij als klein landje de grootste zijn wbt assortiment…

ik weet het van mijn schoonmoeder wiens familie in Florida en Atlanta wonen dat zij het nog steeds onvoorstelbaar vinden dat zij als zo’n groot land in vergelijking met een klein stipje als Nederland zo “weinig” hebben…

Frankrijk idem dito…vrouw van mijn man’s werkgever woont sinds kort in Nederland (is 37 en geboren en getogen in Frankrijk en niet onbemiddeld) maar nog steeds kijkt ze haar ogen uit wat ons hier allemaal wordt aangeboden, dus er zal toch echt wel een heel grote kern van waarheid inzitten…

Of ze Indonesië hebben overgeslagen? Ik zou het niet weten, misschien dat je het ook “verhoudingsgewijs” moet zien? Wij zijn maar een stipje in vergelijking met dat soort landen….

Denk niet dat de wetgeving nou zo “losser” is dan in Nederland maar dat het “keurmerk” dat ze in verschillende landen anders gehanteerd wordt….

Gr.smoekie

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nou reken maar dat de wetgeving in een aantal landen losser is hoor! Hier zal het je niet overkomen dat je in een reclametekst leest dat je alleen een goede moeder bent als je merk X in een fles stopt. Of dat er een mevrouw in een verpleegsterspakje in dienst van een melkfabriek je in de kraamkliniek alvast het product komt aansmeren.

17. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    ja maar dat heeft alleen maar te maken dat de reclame code in andere landen anders wordt gehandhaafd, net zoals dat is met straffen die in andere landen weer hoger zijn dan in ons land....

elk land hanteert zijn eigen “regels” zo schrijven onze regels voor dat er geen reclame mag worden gemaakt voor zuigelingenvoeding daar waar het in andere landen weer “normaal” is…

zo zie je hier wel eens pikanten “reclames” voorbij komen waarin er bijna niets te wensen over laat wbt naakt en zul je dat in andere landen weer niet zien…dus tja zo kun je appels eigenlijk wel met peren gaan vergelijken….

Elke land zijn eigen kant
    ;)

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    maar als het om babyvoeding gaat hebben de fabrikanten ZELF een code opgesteld die wereldwijd geldt...die ze vervolgens zelf waar het lukt weer gaan overtreden.

Een beetje zoals kinderen die je beloven niets uit de snoeptrommel te halen als je niet kijkt, maar het vervolgens toch doen als je boodschappen aan het doen bent...

19. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    en het is dan aan de overheid van het betreffende land om het toe te staan of in te grijpen heel simpel is dat...
    ;)

20. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Nou, zo simpel is het eigenlijk niet.
    Er zijn enorme economische belangen gemoeid, helaas is de lobby van voedingsfabrikanten enorm.
    En daar zijn heel wat beleidsmakers gevoelig voor.
    Iets wat beter is, wordt niet altijd gepropageerd, zoals je wellicht weet.

Deel Deze Pagina