Onzeker over schema/opvoeding baby 7,5 maand (tandjes)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door sundance11, 4 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sundance11

sundance11 Actief lid

24 jul 2011
    328
    0
    16
    Zoals de titel al zegt ik ben een beetje onzeker.

Ze heeft sinds een week 2 ondertandjes die aan het doorkomen zijn en ze is de afgelopen dagen ziek geweest (keelinfectie).
    Dat is over, maar de tandjes zijn nog niet door.

Ze drinkt de flessen 7.30-12.30 en 19.00 niet meer leeg, ze laat per fles wel 50-100 cc staan.
    Fruit gaat er wel goed in en warm eten eet ze met gemak 250 gr en nog 75 gr yoghurt, dat vind ze ook erg lekker.

Over de volgende dingen ben ik erg onzeker:

Om 12.00 eet ze brood, ze eet nu een halve tot 3/4 boterham met beleg. Dit voer ik haar in kleinde stukjes. Ik ben aan het proberen of ze zelf wil eten maar ze vermaalt het brood in haar vuistje. wel probeert ze het naar haar mond te brengen, maar er komt niks in. Ik heb al grote en kleine stukken geprobeerd. Verwacht ik teveel van haar. ( ik lees op internet overal dat baby's van die leeftijd al zelf hun brood eten..)

Ik ben begonnen ander drinken uit een difrax oefenbeker te geven, tuitbeker snapt ze niet. Dit gaat op zich best goed, de laatste dagen zelfs bijna zonder te knoeien. Mijn ouders/schoonouders verklaren mij min of meer voor gek dat ik daar nu al mee bezig ben. Hun gaven alles nog uit een fles/tuit.

Kan ze doordat de tandjes doorkomen nu zo slecht drinken, zal ze dan pijn hebben? tijdens de fles begint ze enthousiast te drinken, maar stopt al gauw haalt de fles eruit, bestudeerd hem aandachtig, drinkt wel weer even verder, maar het wordt al gauw jengelen/huilen. Ik wordt hier zo onzeker van, is het pijn, zit ze vol?
    Zo komt ze nooit aan die 500 cc melk wat ze per dag moet hebben.

ik heb soms het gevoel dat er zoveel druk op die kleintjes wordt gelegd, ze moeten zelf eten, drinken uit beker. ( als ze het kunnen is daar niks mis mee). Ik snap ook wel dat het zelf uitproberen van eten goed voor hun motoriek is, maar hier krijgt ze echt niks binnen.

Wie kan mij een opbeurend advies geven?

2. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    Ik zou zeggen laat het los. Waarschijnlijk zit ze even wat minder in haar velletje en wil ze daarom minder drinken. Zolang ze geen zieke, futloze baby oogt is er niks aan de hand en zou ik haar zelf laten bepalen hoeveel ze wil drinken. Soms hielp het hier om de fles die ze vene daarvoor liet staan een half uurtje nog eens aan te bieden. Hier dronk ze dan toch weer zo`n 20 ml van.

Over wat ze allemaal wel niet moeten doen op een bepaalde leeftijd ook dat moet je proberen los te laten. Laat haar lekker op haar eigen tempo zichzelf ontwikkeling. Op een gegeven moment zul je zien dat ze er aan toe zijn en dan kun je het aanbieden. Mijn dochter is nu 11 mnd en ook zij stopt haar eten nog niet zelf in haar mond. Ja ze haalt het weer zelf uit haar mond om het vervolgens op de grond te mikken, te verkruimelen in haar vuistje of heel af en toe weer terug in haar mond te stoppen:D.
    Wat je doet met die beker is goed voor de mondmotoriek, dus lekker zo doorgaan, vooral omdat je merkt dat het steeds beter gaat.

Qua wat je leest op internet is vaak geen goede graadmeter. Ieder kind ontwikkeld zich op zijn eigen tempo, misschien dat jouw kindje sociaal gezien wel heel snel gaat en motorisch gezien misschien even wat minder snel. Ze kunnen namelijk niet op alle gebieden tegelijk even snel groeien.

3. annette08

annette08 Bekend lid

23 nov 2009
    558
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn meisje is ook 7,5 maand, eet 's ochtends en 's middags een boterhammetje, maar wel gevoerd door mama! Anders ligt er overal brood op de grond of maalt ze de boterhammetjes idd fijn in haar knuistjes... Ik laat het haar wel eens proberen, maar ze moet ook daadwerkelijk iets binnenkrijgen natuurlijk.
    Drinken doet ze lekker uit een fles, tuitbeker of oefenbeker daar is nog genoeg tijd voor, ze is al zoveel andere dingen aan het uitproberen (kruipen, optrekken, staan) en dan óók nog uit een tuitbeker leren drinken, dat vind ik een beetje heftig! Er zijn dingen die ze uit zichzelf wil gaan leren (ook brood eten, dat graaide ze gewoon bij haar broertje van zijn bordje af ;) ), dus die laat ik haar ook eerst maar eens aanpakken.

Ik denk dat het belangrijk is dat je bekijkt hoe je kindje zich onwikkelt, vind ze die nieuwe dingen leuk, of doe je haar er geen plezier mee? En wil je dat ze alles zelf doet, of misschien vind ze het fijn dat je een handje helpt? Ik vind dat daar iig niks mis mee is! En wat je overal ook leest op internet, alle kindjes ontwikkelen zich op hun eigen tempo, laat je niks aanpraten! Succes!

4. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Gewoon naar je meisje kijken hoor!
    Mijn knul wordt ook geholpen met z'n brood, doe ik dit niet dan is de hond heel blij en dik want hij gooit,plet en verkruimeld het. En dat met stroop bah.. Daarna op de grond waar de hond ermee vandoor gaat. Hier drinkt hij in de middag uit de tuitbeker van Dirar zijn thee of sap. Dit snapte hij toevallig vanaf dag 1 maar hij gaat er net zo lief op zitten bijten als hij geen dorst heeft. En ook hier houd ik de beker en fles nog vast voor hem, want anders hoopt ook op de grond!
    Mijn zoon is nu ook anders in z'n ritme als normaal en ook hier flinke bobbels in z'n onderkaakje. Het zal er wel bijhoren!
    Ze moeten en willen nu ineens zo veel, gewoon kijken naar wat ze wel en niet leuk vind. Iets dat leuk gevonden wordt leert ze veel sneller. En ik heb nog nooit in groep 8 een kind gezien dat door de moeder brood gevoerd wordt dus t loopt wel los ;)

5. sundance11

sundance11 Actief lid

24 jul 2011
    328
    0
    16
    Dank voor jullie adviezen!
    Ik weet ook wel dat ik het los moet laten en ze zal zich idd wel niet lekker voelen door de tandjes.
    Ze is verder tijdens het spelen lekker vrolijk, dus dat zit wel goed.

6. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Mijn manneke is bijna 8 maanden en wordt ook nog steeds gevoerd door mama, anders valt er meer op de grond dan dat er in de mond komt.
    Hij drinkt sap uit een antilekbeker en ook daarmee moet ik 'm meestal nog helpen. Laat het hem ook zelf allemaal proberen natuurlijk maar help 'm graag.

Hij zit nog niet zelfstandig, kruipt ook nog niet maar is druk aan het oefenen.

Hij had al wel vroeg z'n eerste twee tandjes, de volgende zijn nu onderweg...hij is wat onrustiger, heeft schrale billetjes, dunne poep.

Lees ook wel dat kinderen van 8 maanden alles al zelf doen en ook al lopen, nou dat zijn de uitzonderingen of kinderen met moeders die graag overdrijven...

Volgens het cb gaat ie precies volgens heb boekie en daar doe ik het voor, uiteindelijk zullen ze allemaal gaan lopen en zelf gaan eten ;)

7. anoeska

anoeska Lid

20 jul 2011
    51
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze moeten helemaal niets op deze leeftijd. Tot 1 jaar is borst-/flesvoeding de hoofdvoeding en al het andere is BIJvoeding.

Mijn dochter is 7 maanden en wij geven bijvoeding volgens het schema van Stefan Kleintjes. Wij helpen haar nergens mee, ze "eet" zelf. En inderdaad; het meeste wordt fijngeknepen of beland op de grond, maar dat mag gewoon. We zijn begonnen met 6 maanden en ik heb ook wel eens gedacht dat het niet goed zou komen, maar nu beland er steeds meer in haar mond en ze doet het veder prima. Groeit goed, is vrolijk en alert en het eten is een feest voor haar en geen moeten.

Overigens drinkt ze nog niet uit een beker. Ze is vrij druk en zelf gaan staan is haar favoriete bezigheid. Ik vind het met het bijvoeden erbij teveel om nu ook nog te gaan oefenen met een beker. Komt vanzelf, ieder kind ontwikkeld zich in een eigen tempo.

Probeer het echt los te laten en gewoon je eigen gevoel te volgen. Ook jij hebt een uitstekend moedergevoel, je moet alleen even de rust nemen om het te ontdekken.

8. Mamatss

Mamatss Actief lid

23 jan 2012
    421
    0
    0
    Wat betreft het brood eten: na 7 weken knoeien met korstjes ging mijn meisje ineens haar boterham zelf eten (in stukjes). Kortom het kan even duren. Verder krijgt ze alles nog gevoerd. Af en toe eet ze tegenwoordig zelf een stuk banaan of een stuk gekookte zachte peer.

9. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ik voer ook nog steeds, stukjes brood worden hier ook fijngemalen en op de grond gekwakt of vind ze tussen haar huidplooien hihi..

Ik vind dat jou kindje knap eet! Als ze verder vrolijk is goed groeit etc. Prima toch..

Deel Deze Pagina