Thuisbevalling v.s. Ziekenhuisbevalling

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Joli86, 14 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

13 feb 2013
    2.070
    97
    48
    Hoi dames,

Inmiddels bijna 24 weken zwanger en ik twijfel heel erg tussen een thuisbevalling of een ziekenhuisbevalling. Ik heb altijd gedacht zkh, maar nu de laatste maanden ben ik erg aan het twijfelen.
    Afgelopen week een rondleiding gehad op de afdeling Verloskunde, ik dacht dat dat de beslissing makkelijker zou maken, maar helaas..

Ik weet dat ik naar mijn gevoel moet luisteren maar deze slingert me heen en weer tussen beide opties. Wie kan me helpen met een keuze te maken?

Nog meer twijfelaars?
    Waarop heb jij je keuze gebaseerd?

2. lies276

lies276 Niet meer actief

Op zich hoef je die keus pas te maken als je echt aan het bevallen bént.
    Goed dat je vast naar een info avond bent geweest. Nu weet je tenminste waar je terecht gaat komen als je in het zh belandt en hoe het er daar aan toe gaat.
    Als er straks als je gaat bevallen nog steeds geen medische reden is om in het zh te bevallen, kun je gewoon op dat moment kijken hoe je je thuis voelt.
    Ben je goed op je gemak blijf je lekker thuis, maar is dat niet het geval, kun je altijd nog naar het zh.:)

3. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Ik heb gekozen voor een thuisbevalling. Waarom? Daar voel ik me het fijnst. Kan ik me het beste ontspannen. Lekker in mijn eigen bed / bad en douche. En ontspannen is het belangrijkste wat je doen moet wanneer je bevalt.

Mocht er toch iets zijn, dan ben je in no-time in het ziekenhuis. En verloskundigen hebben ook ene heel arsenaal aan (medische) hulpmiddelen voor het geval dat.

4. Snokkie

Snokkie Lid

2 sep 2013
    73
    0
    0
    Noord-Holland
    Wat Lies zegt. Ik heb er ook veel over nagedacht en dacht ook dat de rondleiding de doorslag wel zou geven. Maar niet dus. Heb me er nu helemaal bij neergelegd en wacht gewoon af tot de bevalling begint. Ik ga er vanuit dat ik dan weet wat te doen! Het is ook ons eerste kundje dus ik kan me er toch geen voorstelling van maken hoe het zal zijn.

5. Mammamuis

Mammamuis Fanatiek lid

8 feb 2013
    1.031
    339
    83
    NULL
    NULL
    Ik wilde eigenlijk een ziekenhuisbevalling, maar aangezien ik de daarvoor benodigde 300 euro niet heb wordt het een thuisbevalling. Ik moet zeggen dat ik me daar nu wel beter bij voel; ik zie het ergens echt niet zitten om een uur na de bevalling met verse hechtingen over verkeersdrempels te moeten rijden en zo. Als alles goed gaat ben ik nu meteen in mijn eigen bedje na de bevalling en kunnen we lekker knuffelen met de baby zonder dat daar allerhande logistieke rompslomp bij komt kijken. En ik denk ook dat ik me thuis wat beter kan ontspannen tijdens de weeen.

6. steenbokje

steenbokje Fanatiek lid

24 sep 2012
    2.256
    261
    83
    apothekersassistent
    limburg
    Dit dus, gewoon lekker in mijn eigen omgeving

7. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0
    Ik heb zoveel respect voor alle vrouwen die thuis bevallen. Ik vind het idee en beeld bij een thuisbevalling zoveel rustiger en mooier dan in het ziekenhuis.
    Ik ken mezelf en helaas past het niet bij mij als persoon. Ik kies om mezelf gerust te stellen op voorhand voor een ziekenhuisbevalling.

8. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ik wil in het ziekenhuis bevallen, mijn gevoel zegt dat dat veiliger is. Stom eigenlijk, want ze laten je echt niet enorm veel risico lopen thuis, lijkt me.. :)

9. wiedeltje

wiedeltje Fanatiek lid

2 apr 2012
    1.498
    1.851
    113
    Doe mij maar weer een thuisbevalling. Als je alles achter de rug hebt in je eigen douche douchen, en lekker in je eigen schone bed duiken met je kersverse kindje naast je in de wieg en manlief gewoon lekker naast je..

Ik moet er niet aan denken naar het ziekenhuis te gaan. Alleen al de weeen op te moeten vangen in de auto (het is bij ons ook ruim 20 minuten naar het ziekenhuis) en na de bevalling weer naar de auto te moeten lopen/in een rolstoel en met een beurse onderkant weeer die rit terug. Of als je een nacht moet blijven, moet je in zo'n herrie ziekenhuis slapen, met vreemde geluiden etc. Brr. Fijn dat het ziekenhuis er is in tijden van nood, maar als het niet nodig is, liever niet!

10. Nathaliiej

Nathaliiej Fanatiek lid

20 nov 2012
    1.206
    1
    0
    NULL
    Utrechtse Heuvelrug
    Ook hier nog steeds twijfels, dus voor nu hou ik het op thuis. Mocht ik op dat moment toch echt naar het ziekenhuis willen zie ik het dan wel.

11. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

13 feb 2013
    2.070
    97
    48
    Bedankt alvast voor alle reacties.

Zoals snokkie zegt, pas beslissen als het zover is vind ik zelf echt niks. Ben zo'n stresskip die graag van te voren weet waar ik aan toe ben.
    Maar mij lijkt thuis bevallen ook gewoon fijn. Lekker in je eigen omgeving, en meteen nadat de baby er is in je eigen bed van de kleine genieten.
    Wat mij nu tegen houd om daar echt voor te kiezen is dat ik bang ben dat ik halverwege nog naar het zkh moet omdat er iets niet goed blijkt te gaan/zijn. Het zkh geeft wel weer een gerustellende gedachten dat, mocht er iets zijn je meteen ter plekke geholpen kan worden. Waar dan weer tegenover staat dat als de verloskundige het niet vertrouwd je toch op tijd naar het zkh gebracht wordt.

Lastig lastig!
    Maar meer reacties, voor en nadelen, zijn altijd welkom!

12. MamavanM1

MamavanM1 Fanatiek lid

23 jan 2013
    1.347
    0
    0
    Overijssel
    Ik ben bij de 1e in het ziekenhuis bevallen.. eerst thuis gedaan, tot ik echt dacht dat ik het niet meer kon. Naar het ziekenhuis gegaan en daar bevallen.

En nu blijf ik lekker thuis !:) Heb er al helemaal zin aan.. lekker in mn eigen bed, eigen omgeving, ik kan gaan en staan waar ik wil. En als het niet goed gaat of ik wil alsnog, dan ga ik naar het ziekenhuis, daar ben je zo ! :)

13. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Ik heb vooraf al gekozen voor het ziekenhuis, omdat ik te veel vrouwen in mijn omgeving heb die op het laatste moment alsnog met de ambulance zijn afgevoerd. Dat risico wilde ik uitsluiten. Achteraf ook de juiste beslissing geweest, aangezien mijn zoontje uiteindelijk ivm wegvallen hartslag is geboren dmv vacuüm verlossing.

Los hiervan is het mij ook prima bevallen. We hadden een keurige kamer met douche en een keukentje, ik kon gaan en staan waar ik wilde tijdens de weeën, en het personeel was heel professioneel en vriendelijk. Het idee dat pijnstilling mogelijk zou zijn gaf mij ook rust, waardoor ik het niet nodig had. En niet onbelangrijk: toen het mis dreigde te gaan stond er binnen 3 minuten een gynaecoloog aan mijn bed. Voor mij persoonlijk geldt dat dat ik me thuis niet meer had ontspannen dan in het ziekenhuis. Tijdens het hoogtepunt van de weeën interesseerde het me echt geen biet waar ik was, ik zat gewoon in mijn eigen wereldje.

Na de bevalling heb ik nog zeker een uur met mijn zoontje rustig op mijn borst gelegen, daarna lekker douchen en in een fris bed samen genoten van de baby en beschuit met muisjes. Ik vond het een positieve ervaring.

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik zou dolgraag thuis willen bevallen maar door placenta previa is dat geen optie.... het is fijn om keizer vrijheid te hebben....

15. Sempje

Sempje Niet meer actief

Ik vind het idee van thuis bevallen wel prettig omdat je dan in je eigen omgeving bent. Dat lijkt me heerlijk. Maar ik zou het mijzelf nooit vergeven als er iets met mijn kind zou gebeuren wat voorkomen had kunnen worden of waarbij het beter was geweest als er direct ingegrepen had kunnen worden.

Nederland heeft een van de hoogste sterftecijfers van baby's tijdens de bevalling. De verklaring daarvan lijkt te liggen in de vertraging die wordt opgelopen bij overdracht van de eerste naar de tweede lijn. Nederland is natuurlijk een van de weinige landen die thuisbevallingen kent.

Begrijp me niet verkeerd, ik weet echt wel dat het ook heel vaak goed gaat. Maar ik wil/durf gewoon het risico niet te nemen.

16. Joosje

Joosje Actief lid

18 okt 2012
    111
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik ben 3 september bevallen van ons mooie dochtertje in het ziekenhuis. En daar ben ik erg blij mee geweest. Ze kwamen er met 9cm ontsluiting achter dat ze een sterrenkijkertje was. Ik had al pers weeën en kreeg dus een ruggenprik. Ze hadden geen seconde later in moeten grijpen anders was ons dochtertje er niet meer geweest.(haar hartslag was heel laag). Uiteindelijk moesten ze haar beademen en prikkelen voor ze echt reageerde. Wij zijn dus heeeeel blij dat we in het ziekenhuis zijn bevallen!!

17. liefenklein

liefenklein Niet meer actief

Dit is ons eerste kindje en vanaf dag 1 was ik er van overtuigd dat ik thuis wilde bevallen. Veel mensen hebben het geprobeerd uit mijn hoofd te praten, wat mij erg aan het twijfelen heeft gezet. Thuis voel ik mij zoveel meer op mijn gemak, met eigen spulletjes, slaap- en badkamer. Na overleg met verloskundige is er voor mij geen enkele reden meer om niet thuis te bevallen. Wij wonen heel dichtbij het ziekenhuis (met auto max. 5 minuten) dus mocht er echt is misgaan zijn we zo snel in het ziekenhuis dat ik nu toch voor een thuisbevalling probeer te gaan. Ik probeer mij er niet teveel op te focussen, mocht het tegen het einde niet mogelijk zijn om welke reden dan ook is de teleurstelling niet al te groot (hoop ik).

18. Dreamer08

Dreamer08 Fanatiek lid

24 mrt 2010
    1.786
    0
    0
    Ik was overtuigd van een thuisbevalling, helaas lukte het persen door te weinig pers weeën niet en moest ik alsnog met ambulance naar zkh. Maar ik ben nog steeds heeeeel blij dat ik eerst lekker thuis was dat was zo ontspannen!

Bij een evt tweede zou ik weer voor een thuisbevalling gaan.

19. mappel

mappel Niet meer actief

Ik ga ook voor thuis bevallen, we wonen dicht bij het zkh, dus mocht het nodig zijn..... Ikvoel me thuis gewoon prettiger..

20. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Als je poliklinisch bevalt dan zou er ook sprake zijn van overdracht van 1e naar 2e lijn. Dus geen direct verband met thuisbevallingen....

Deel Deze Pagina