Wij hebben een ontzettend lieve poes maar tegen vreemden kan ze wat kattig zijn (mooie woordspeling, haha). Sinds mijn zwangerschap hebben we het idee dat ze meer stress heeft. Bij ons is ze nog gewoon lief maar ze schrikt wel sneller en vreemden/bezoek moet ze helemaal niet meer. Ze blaast en slaat veel sneller dan eerst. We denken dat het een mengeling is van meer stress omdat ze voelt dat ik zwanger ben (grote verandering) en omdat de kleine kinderen in de familie haar nooit met rust laten. Daar kan ze echt niet tegen. Misschien dat dit er door de stress meer uit komt. Ik zou hier graag ervaringen en adviezen over lezen. Verder willen we feliway proberen zodat ze rustiger wordt. Kan ik dit gewoon gebruiken tijdens mijn zwangerschap (de verdamper) en heeft iemand hier ervaring mee?
Ik denk idd eerder dat ze aanvoelt dat je zwanger bent en daar zo op reageert als bescherming naar jou toe. Ik zou de kinderen uit je omgeving toch echt verzoeken haar met rust te laten. Ik had dat ook met mijn eigen kindjes, de poezen (ik heb er 2) steeds achterna gaan, maar ze mogen bij ons de katten absoluut niet storen als ze slapen, ze moeten zelf naar ze toe komen, dan mogen ze spelen. Nu heb ik sowieso 1 poes die best bang is voor het drukke leven, dus zodra de kinderen op bed liggen, dan komt ze bij me zitten en kroelen.
Hoe woon je? Kan de kat naar buiten? Heb je zelf al kinderen of is het enkel de visite? Hier woon ik met 5 grote katten in een huisje van 80m2. Wanneer er visite is die hen niet aanstaat kunnen ze altijd naar boven rennen of ik zorg ervoor dat er plekjes zijn (dozen) waar ze zich in kunnen terug trekken. Mijn katten voelen het ook goed aan wanneer ik stress en zelf denk ik dat zij al veel eerder wisten dat ik zwanger was dan ik zelf. Heb ook een katje die op m'n buik komt liggen nét voordat er flink geschopt gaat worden. Ik heb ook weleens feliway gebruikt, maar merkte echt geen verschil. Ik zou gewoon zorgen voor vluchtroutes, verstoppplekken en zeker tegen de visite/ kinderen zeggen dat je kat het niet fijn vind wanneer ze hem achterna zitten.
Ik ben inderdaad wat strenger naar de kinderen toe, helaas zou het beter helpen als hun ouders er ook wat van zouden zeggen.😏 Nu laten we de poes meestal boven als ze komen maar dat vind ik eigenlijk zielig omdat de kinderen dan de kat verjagen. Ik hoop dat de poes niet zo op de baby reageert, al heb ik het gevoel dat dat wel goed komt. Alvast bedankt voor de tips, we zitten er best wel mee. Kattenvrouwtje: we wonen vrij ruim en de poes kan naar boven, is daar ook graag maar liever bij ons. Ze is alleen buiten als wij dat ook zijn dus ze is meer een binnenkat. Bedankt voor de tips!
Niet teveel zorgen over maken. Katten passen zich redelijk snel aan aan nieuwe situaties (wel met de nodige stress helaas). Wat hier al eerder gezegd is, een eigen plekje geven helpt echt. Een plek waar ze echt niet gestoord wordt, haar plekje. Hier ook een poes die heel erg naar mij alleen trekt, de rest moet ze ook niet veel van hebben. Als er visite komt trekt ze dr eigen terug op haar plekje. Na verloop van tijd komt ze vanzelf een keer om het hoekje koekeloeren en als ze het niets vind gaat ze weer lekker op d'r "schuil"plekje liggen Poes geeft ook duidelijk aan dat ze geen andere aandacht wilt als ik het zo lees (uithalen en blazen). Gun haar de ruimte die ze eigenlijk probeert te claimen en leg dit ook uit bij bezoek. Mijn ervaring is dat het dan op een gegeven moment steeds minder wordt (ze voelt dr eigen niet meer bedreigt). Wat betreft de verandering met kindje erbij, katten zijn van nature heel nieuwsgierig. Gewoon kennis laten maken als de kleine lekker slaapt, zodat er ook geen onverwachte bewegingen komen. Sowieso de poes niet op afstand houden zeg ik altijd, want dan komt er alleen maar jaloezie.
Ik zou inderdaad strenger zijn naar de kinderen die op bezoek komen. Dat de ouders er niets van zeggen moet niets uit maken, ze zijn in jouw huis dus moeten ze ook aan jouw regels houden. Ik heb ook kleine neefjes die het heel leuk vinden om achter onze poezen aan te rennen, maar vanaf het begin heel duidelijk gemaakt dat ze dat niet moeten doen. Dat scheelt al enorm in stress. Verder denk ik idd dat als je dr een eigen plekje geeft waar niemand d'r stoort, maar ze bijvoorbeeld wel in de buurt kan zijn, dat dat goed kan helpen. Feliway ben ik nooit zo'n fan van. De oorzaak wordt namelijk niet weg genomen, alleen de natuurlijke respons van het dier. Oh, en katten kunnen op de meest domme dingen met enorme stress reageren. Hebben jullie bijvoorbeeld nieuwe meubels in huis gehaald? Kinderkamer waar ie eerst wel mocht komen maar nu niet meer? Succes!
Er zit wel wat in, wat je zegt over Feliway. We zijn inderdaad al begonnen met de poes uit de kinderkamer te houden, ook al is daar nog weinig veranderd. Dan linkt ze dat dadelijk niet aan de baby en voorkomen we jaloezie, hopen we. We kijken het nog wel even aan tot na de feestdagen. Dan wordt het ook allemaal weer wat normaler.
Ik heb ook 2 Feliway verdamper in huis 1 kan slecht tegen stress en de andere maakte vaak stress haha sinds de verdamper rust in huis ben wel tevreden
Hier ook een bange kat in huis (in totaal zelfs 3 katten). Al mag ik echt alles met hem, voor mijn vriend rent hij meestal weg. Met Feliway heb ik geen ervaring. Wel hebben we zoveel mogelijk veranderingen in de loop van de zwangerschap doorgevoerd. Denk daarbij aan het niet meer mogen komen in de slaapkamer (+/- 20 weken zwanger) omdat daar het wiegje staat. Eerder ging de bange kat onder het bed liggen in paniek. Daar heeft hij nu andere plekken voor. Tevens hebben we de box al bij 28 weken neergezet (met ballonnen erin) en helaas voor de katten moest daarvoor een stoel weggedaan worden waar ze graag op lagen. Hoe het gaat als de baby geboren is, kan ik je binnenkort vertellen, maar de veranderingen in huis hebben ze in ieder geval geen last meer van. Ik denk dat het geleidelijk doorvoeren van de veranderingen daar zeker bij heeft bijgedragen. Succes met je kat.
Ik heb eigenlijk ook meer het idee dat je kat probeert jou te verdedigen. Ik zou zeker geen link leggen tussen het gedrag wat je nu ziet en wat ze zal doen als de baby er is. Volgens mij staat dat helemaal los van elkaar.