Carriereswitch: waar beginnen?

Discussie in 'De lounge' gestart door ikkie97, 12 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Ik werk nu zo'n 15 jaar in het onderwijs en ik denk steeds vaker na over een carriereswitch. Maar wat kun je nu met een Pabo diploma? Uiteraard heb ik na de Pabo nog wel andere aanvullende cursussen en opleidingen gedaan (oa master) en zo meer kennis en vaardigheden opgedaan. Reden dat ik twijfel over een carriereswitch is dat ik het gewoon een beetje gehad heb met het onderwijs. Wat ik wel zou willen? Geen idee.... ik ben niet heel ambitieus maar ik wil wel werk op HBO niveau. Ik ben sterk in schriftelijk werk, ben analytisch en sterk in plannen en organiseren.

Ik zou graag eens met iemand willen doorpraten over wat ik nou eigenlijk zou willen en tegelijkertijd de mogelijkheden bespreken die er zijn (dus met iemand die daarvan op de hoogte is). Bestaan zulke mensen waar je zo aan kunt kloppen? Zijn daar kosten aan verbonden?
    Iemand ervaring met een dergelijke carriereswitch? Waar moet ik beginnen?

2. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Is er niet iets als een loopbaancoach bij jullie?
    Wij hebben een loopbaancentrum waar je met iemand of dit soort zaken kunt praten. Zij kunnen je ook goed op weg helpen.

3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Ik denk het wel, maar ik zou juist willen praten met iemand van buiten het onderwijs....
    en liever niet iemand van mijn eigen organisatie.

4. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Je kunt ook zelf een loopbaancoach zoeken. Deze moet je dan denk ik wel zelf betalen.

5. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Een vriendin van mij heeft hetzelfde gehad en heeft via haar school een loopbaancoach aangewezen gekregen en dat is heel goed bevallen. Ze begrepen heel goed dat ze na 15 jaar iets anders wilde en gaven haar daar goede support in. Ze heeft nu een heel leuke baan gevonden die heel goed bij haar past. De loopbaancoach heeft daar zeker een grote bijdrage in gehad.

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Mijn moeder heeft ooit een switch gemaakt van sportlerares naar medewerker bij de gemeente.
    Dat was niet gelijk op niveau maar nu wel.

Zij kwam er terecht door het vrijwilligerswerk dat ze deed bij een overheidsorgaan. Naast haar werk dus als sportlerares.

Doordat ze dus vrijwillig al werkzaam was bij de overheid kon ze ook meedoen met interne sollicitaties ( toen...weet niet hoe dat nu is... 25 jaar geleden inmiddels)

7. Tuttebelleke

Tuttebelleke Fanatiek lid

19 mei 2017
    3.603
    4.018
    113
    Vrouw
    En een lerarenopleiding? Nog steeds het onderwijs, maar zeker werken in het mbo is echt een weeeeereld van verschil met het werken op een basisschool.

Ik heb na de pabo en een aantal jaar als juf gekeken of ik iets aanvullends kon studeren. Voor alle hbo-opleidingen zou ik het instellingscollegegeld moeten betalen (een aanzienlijk hoger bedrag dan het landelijke collegegeld), maar bij een lerarenopleiding betaalde je de eerste 2 jaar het lage bedrag, vanwege het tekort aan leraren. Met een pabo-diploma en werkervaring kon ik ook een aantal vrijstellingen krijgen en heb ik de lerarenopleiding in 3 jaar kunnen doen.

8. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Ik wil wel echt iets anders, een administratieve functie ofzo ..
    Of makelaar lijkt me ook zo leuk

9. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Kun je niet bij een lokale makelaar vragen of je een paar dagen mee mag lopen? Om te kijken of je het echt leuk vindt?

Deel Deze Pagina