Merk zelf ook dat door rentestijgingen lasten ineens omhoog schieten (zelf afgelopen jaar verhuisd). Mijn moeder is bijvoorbeeld ook op zoek naar een andere (huur)woning. Ze liet me foto's zien en ik schrok me kapot toen ik zag wat je voor de gevraagde prijs krijgt. Ik heb een poll gestart, want ik kan me voorstellen dat mensen liever niet hun exacte lasten noemen. Ik bedoel wel echt puur huur of hypotheek, dus zonder verdere lasten.
Het was 640 bij mij, heb nu huurverlaging gekregen naar 570. Maar uiteindelijk merk ik daar heel weinig van want dat is ook gewoon minder toeslagen de ik krijg. Heb toen ik nog met mijn ex samenwoonde een koophuis gehad waar we 400 euro per maand aan hypotheek betaalden, dat huis was veel groter en in veel betere staat dan waar ik nu woon. Maarje..
Voor juli betaalden wij meer dan 600€ aan huur maar wij behoorden tot de groep mensen met laag inkomen waar ze de huren voor verlaagd hebben (geen idee of ze dan as juli dubbel zo hard gaan stijgen…) Nu betalen we 592,33 en n dat is Incl €15 voor de 8 zonnepanelen die we via de woningbouwvereniging kregen. We krijgen 128€ huursubsidie, dus netto betalen we 464,33 voor een tussenwoning van 65m2 uit 1949 met 3 slaapkamers
Netto ruim 1300 euro. Ik weet niet beter, vind dat niet schokkend veel vandaag de dag. Mijn eerste huis in een veel betere tijd gekocht (ik was 22 jaar, nu 14 jaar geleden) en ook toen was de hypotheek al hoog, uit m'n hoofd iets van 1100 euro.
Koophuis 704 euro ' zonder rente teruggave' met rente terug gaven dus nog een stuk minder. Een van de redenen dat wij niet verhuizen. Heerlijk goedkoop zo. ' eengezinswoning 4 slaapkamers 117 woonoppervlakte en een ruime voor en achtertuin.
Hypotheek 858 euro. krijgen nog wel wat hypotheekrente aftrek maar dat doen we 1x per jaar. Onze rente is heel laag dus is ook niet veel om van de belasting terug te krijgen.
Zo! Behoorlijk voor 14 jaar geleden. Ik weet natuurlijk niet om wat voor huis het gaat, maar voor die tijden vind ik dat toch echt wel veel geld!
Dat was een gewone tussenwoning, ik denk 120m2. Niets geks, ook niet in een heel goede wijk oid. Ik denk wel dat dat bruto geweest is, want anders is het verschil inderdaad wel iets te klein voor 14 jaar verschil.
Nee, we betaalden eerst meer dan 600€, zo uit m’n hoofd €625 ongeveer. En daar kwamen die €15 voor de zonnepanelen nog boven op. Nu is het dus 577 ongeveer en dan die €15 er weer boven op. Maar die zonnepanelen hebben ons al veel meer opgeleverd dan die €15 extra huur
Wij huren (vrije sector) een normaal rijtjeshuis in de randstad met 2 tuinen en betalen hiervoor 865 euro per maand.
Ik ben altijd wel echt jaloers op de bedragen die hier genoemd worden van tijd tot tijd. Ik zou ook wel zo'n lage hypotheek willen
wij hebben onze hypotheek een paar jaar geleden kunnen oversluiten en daarmee verlagen doordat de rente veel lager werd. 10-14 jaar geleden waren de rentes net als nu best hoog waardoor je ook meer betaald. En natuurlijk is het afhankelijk van je hypotheek bedrag. Wij hebben 300.000 euro hypotheek, andere misschien wel 600.000 euro. De een lost veel af, wij kunnen nog een groot deel aflossingsvrij lenen. Omdat wij al sinds 2007 een hypotheek hebben. Zo zijn er veel meer verschillen.
Voor ons koophuis dat we in 2008 kochten betaalden we toen ook iets van 1100€ aan hypotheek. Wel met 5,5% rente dus ook best wat hypotheekrenteaftrek. Maar dat is al zo’n tijd geleden dat weet ik niet meer precies
Ik heb ook huurverlaging gekregen. Betaalde 624 en nu 584 per maand. Maar krijg ook huurtoeslag 307 euro, dus ik betaal maar 277 huur per maand. Kleine tussenwoning van 73m3 met 3 slaapkamers en grote tuin.
Vorig jaar deze tijd zo’n €500. Dat was voor een rijtjeswoning van 130m2 die we in 2015 gekocht hebben én later de hypotheek nog van overgesloten hebben met een rente van maar ietsie boven 1% In april dit jaar zijn we verhuisd en zitten sindsdien op een ruim 3x zo hoog bedrag. Daarentegen hebben we nu wel een vrijstaande woning met een behoorlijk oppervlakte én is het volledig energieneutraal. Daarnaast hebben we met een deel van de overwaarde bij de verkoop van onze vorige woning onze studieschulden afbetaald waar we in de vorige woning behoorlijk wat aan kwijt waren elke maand Onderaan de streep zijn we helemaal niet enorm veel meer kwijt dan in de oude situatie. Dus net als in elk topic waar het over geldbedragen, uitkomsten, uitgaven, etc gaat zeg ik: het zegt allemaal niet zoveel…
Ik vraag me even oprecht af wat nou het nut is van zo'n topic. Het zegt toch helemaal niks als je de verdere omstandigheden erachter niet weet.
€668 voor een tussenwoning.. we wonen buiten de randstad. Huis gekocht in 2015 voor een goede prijs en hebben een annuïteitenhypotheek.