darmkrampen

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by thuis, Feb 13, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. thuis

thuis Nieuw lid

Feb 13, 2009
    1
    0
    0
    Beste Ilse,
    ik zou zo graag een oplossing vinden voor de darmkrampen van mijn lief klein meisje van vijf weken oud.
    ik geef borstvoeding en technisch gezien lijkt dit heel goed te gaan.
    maar de krampen worden steeds erger en ook spuugt ze regelmatig en veel
    na de voeding duurt het vaak twee of meer uren voordat ze weer rust heeft. nu is dat ook snachts zo (in het begin niet). savonds is ze vaak nog langer ontroostbaar en gaat haar buikje te keer met rommelen en scheten...
    ik geef nu voor elke voeding cinadrupjes van vsm en soms een lepeltje venkelthee en drink zelf veel venkelthee..
    zou ik flesvoeding moeten proberen, of moeten we hier gewoon doorheen?
    verder groeit ze goed.
    wel haakt ze de laatste dagen vaak af met drinken om weer een krampje op te vangen.
    ik vind het vreselijk haar zo te moeten zien vechten. heeft u tips/oplossingen?
    vriendelijke groeten,
    yk

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om te zien dat je kindje last heeft van de krampjes. Ik kan je verzekeren dat het niet helpt om met flesvoeding verder te gaan.

Alle kindjes hebben in meer of mindere mate last van darmkrampjes. De darmen moeten hun ligging vinden en verder uitstulpen. Dan kan met krampen gepaard gaan.

Je geeft aan dat alles goed lijkt te gaan, dat ze ook goed groeit. Hoeveel komt ze per week aan? Is dat meer dan 100-200 gram per week dan kan het zijn dat je meer melk hebt. Meestal hebben moeders dan ook een sterk toeschietreflex. Tijdens het voeden komt dan meer lucht mee waardoor meer darmkrampjes ontstaan.

In dat geval kan je eerste de melkstroom op gang laten komen en daarna aanleggen. Er kan rustiger worden gedronken waardoor minder lucht.

Zlef ven ik niet zo'n voorstander van het geven van venkelthee en andere druppeltjes aan je kindje zelf. Dit verstoort de darmen. Juist de BV geeft een optimale coating.

Succes,

Ilse

Share This Page