Ben mama van een dochter van 12 dagen. Vorige week vrijdag bevallen. Alles gaat eigenlijk heel erg goed. Esmee doet het goed en is een prachtig mooi meisje. Ik wilde borstvoeding geven, en heb haar ook tot dinsdag aan de borst gehad. Maar ze zoog mijn tepels helemaal kapot. Het aanleggen deed verschrikkelijk veel pijn en ik had er totaal geen plezier meer in. Tegen elke voeding zag ik verschrikkelijk op. Daarom besloot ik te kolven. Ik kolf nu en geef haar de melk gewoon in een fles. Die accepteert ze goed en het gaat super. Alleen als ik kolf, mag ik soms blij zijn dat ik 50 ml kolf ( ben er net mee begonnen hoor ). De ene keer meer dan de ander. Ik vind het moeilijk in te schatten hoeveel Esmee wil drinken. Ik probeer nu ieder uur even te kolven om een voorraadje te hebben. Voor de nacht voed ik haar met hypo allergeen poedermelk omdat ze in de nachten soms erg veel honger heeft en ik dus wel moet bijvoeden tot ik voldoende kolf. Ik merk aan Esmee dat ze veel hapt, als ze huilt wil ik haar zo graag troosten door haar aan de borst te leggen maar die pijn, voor mij is het geen plezier. Voel me soms zo machteloos en voel me dan zo'n slechte moeder als ik haar niet meteen kan troosten. Vanavond was ze helemaal over haar toeren. Ik heb mijn kleine meid daarom 17.00 gevoed met de poedermelk, de gekolfte melk was op, en om 19.00 was mevrouw nog in de weer, veel happen en zoeken, dus nogmaals een fles gegeven, maar ook na die fles niet tevreden. Had al Cinababy gegeven, misschien krampjes, en een schone luier, dus wist het gewoon niet meer. Vervolgens heb ik haar lekker gewassen en een schone pyjama aan gedaan. Heb een lekkere volle fles moedermelk warm gemaakt die ze ook haast leeg dronk en vervolgens viel ze in mijn armen in slaap. Als mijn kleine meid zo verdrietig is voel ik me zo..... vreselijk. Ben meteen bang dingen niet goed te doen, al weet ik dat ik het allemaal goed de hoor, maar bah, je kan soms zo onzeker zijn. wie geeft nog meer borstvoeding? Vind het moeilijk te pijlen hoeveel ze wil drinken. Hoeveel drinkt jullie kindje? Morgen komen ze van het consultatie bureau dus kan de vragen dan ook stellen Mama zijn is heerlijk, maar soms ook erg ingewikkeld. Pffffff, het lijkt zo makkelijk en leuk allemaal. Maar erg vermoeiend hoor ahahahahahaha!!! Groetjes
Hoi! Hier hetzelfde hoor... Mijn zoontje Jaycen is nu 5 en halve week. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu pas een beetje ritme begin te krijgen in het leven weer en in de dagelijks gang van zaken zeg maar. Ook leer ik nu pas echt al zn huiltjes herkennen en weet ik een beetje wat ie wil. Maar zeker in het begin voelde ik me ook zo vreselijk, wat je zegt. Ook hier hetzelfde verhaal, de borstvoeding liep voor geen meter waardoor ik nu kolf en hij het in een fles krijgt. Soms is het inderdaad gewoon op en heeft ie een fles KV nodig en dan voelde ik me zooo schuldig dat ik het hem niet kon geven. Ook had hij erg veel zuigbehoefte, misschien Esmee dat ook? Ik dacht steeds dat ie nog meer en meer en meer honger had, omdat ie zo aan het happen en zoeken was, maar na de fles had hij gewoon nog erg de behoefte om even door te zuigen. Ik wilde eerst niet aan een speen geloven, maar er ging echt een wereld voor ons open toen we het toch gedaan hadden... Hij is nu veel meer tevreden als ie nog even lekker op zn speen kan zuigen, ook wel voor het drinken, als ik nog niet klaar ben met kolven werkt het perfect. Maar wat je zegt herken ik echt, ik voelde me zoooo'n slechte moeder af en toe, ik begreep ook helemaal niet wat hij nou wilde. Hij bleef maar huilen, na de fles, schone luier, afleiding, rust, alles geprobeert. Na een paar dagen kreeg ik de tip van een speen en nu is het zo'n rustig en tevreden mannetje, gelukkig maar... Jaycen is nu trouwens 5 en halve week en drinkt nu gemiddelt zo'n 125cc per keer, hij krijgt 6 a 7 keer per 24 uur. Toen ie zo oud was als Esmee dronk ie ongeveer 80cc per keer, 7 flessen per 24 uur. Het mama zijn is zeker leuk, maar soms pin je je teveel vast op dingen die je hoort of leest, dat heb ik aan mezelf tenminste wel erg gemerkt. Dat je meteen een "oergevoel" hebt zodra je kind op de borst ligt na de bevalling en dat je gevoel je meteen wel in zal geven wat je baby bedoelt met ieder huiltje, alles schijnt vanzelf te gaan. Helaas zijn dat alle roze-wolk-verhalen en gaat het helemaal niet echt zo. Bij mij liet de placenta na de bevalling niet los en verloor ik 3 en halve liter bloed, daardoor was ik aardig versuft toen ik m op mn borst kreeg, niks geen oergevoel dus. Ik was dus heel bang de eerste dagen dat ik geen band zou krijgen met mn baby of dat ik niet genoeg van m zou houden, enz, enz... Bijna een depressie van gekregen, maar na alle medicatie en gewoon weer lekker rustig thuis in eigen omgeving kon ik pas echt gaan genieten en m leren kennen, dat had ik allemaal misgelopen. Ook het meteen herkennen van huiltjes enzo kwam niet, waardoor ik me ook weer een slechte moeder voelde. Zo vergat ik een keer een luier te verschonen voor een voeding waardoor hij de volgende ronde aan zn billen "geplakt" zat omdat ie plakpoep had. Man man wat voelde ik me slecht en beroerd, tranen met tuiten heb ik gehuild. Zo lag ie na 2 dagen ineens overdwars in zn bed te brullen als een idioot, ik lag zo ver weg in dromenland dat ik m echt niet gehoord had, steenkoud was ie. Noooou, ook niet bepaald bevoorderlijk voor je moedergevoel kan ik je zeggen hahaha, nu kan ik er om lachen, maar toen... weer tranen met tuiten natuurlijk, want welke moeder hoort zn kind nou niet huilen?? Het is alleen zo jammer dat bijna niemand er voor uit durft te komen en dat je meestal alleen maar de roze-wolk-verhalen hoort, daardoor durf je er niet echt met iemand over te praten, omdat je denkt dat je een uitzondering bent en het allemaal niet zo hoort zeg maar. Hahahahahaha wat een verhaal is het geworden, ik heb ook meteen "mn ei gelegd" in je topic, sorry hoor! Groetjes Priscilla.
Hey, beetje late reactie is het geworden. Ik herken zoveel wat ik lees in je reactie. ` Ik wilde heel graag moeder worden, in de zwangerschap weet je echt wel dat je leven gaat veranderen, en hoe het zal veranderen. Je weet ook dat alles zal draaien om de baby en daar bereid je je wel op voor. Maar als het eenmaal zover is en de kleine is er, komt er zoveel op je pad. Je denkt dat je alles weet en dat alles leuk is, maar helaas...! Je kunt niet alles weten bij een eerste, ook bij een tweede niet, en tuurlijk is een baby leuk. Maar het is niet altijd rozengeur en manenschijn helaas en ook dat weet je van te voren. Je schuldgevoel kan ik me indenken hoor. Ik twijfelde de eerste dagen ook echt of ik het wel goed deed en of ik een goede moeder was. Wilde mijn Esmee zo graag borstvoeding aan de borst geven, ze was de borst gewend. Maar de kloofjes, het was verschrikkelijk. Ben dus gaan kolven en geef dat in een fles. De fles accepteerd ze wel gelukkig, maar ik heb vnaf het begin van de zwangerschap gezegd borstvoeding te gaan geven. Voel me nu zo erg dat ik dat niet aan de borst doe. De kloofjes genezen gelukkig goed en deze week waren we even bij mijn ouders en mijn meisje had honger. Tsja, ik had niets mee verder, en de borst is dan wel makkelijk hoor. Heb het geprobeerd om te voeden aan de borst en dat ging eigenlijk meteen goed en deed geen pijn meer. Wilde het voor de nacht toen ook proberen, maar ze is niet snel vol en ik ben echt wel een uur aan het voeden dan, als ik haar vervolgens in bed terug leg is ze nog nioet voldaan en zijn de nachten dus lang. Nu ik kolf en dat in een fles geef is ze een stuk rustiger en weet ik ook dat ze genoeg krijgt, stelt mij ook weer gerust. Esmee is nu twee weken, merk dat het ritme er langzaam in komt. Je gaat steeds meer weer je eigen ding doen. Alleen in het verdomd weinig tijd voor mezelf hahaha. Omdat ik kolf en dan nog de fles geef ben je dubbel tijd kwijt, ben dus eigenlijk bijna de hele dag met haar bezig. Nu even de mail checken en forummen hier, wat heerlijk is dat dan hahaha. Maar je zoontje is ook nog erg jong dus. Ga je straks ook weer aan het werk? Ik wel weer, heb gelukkig nog 8 weken vrij, zal het erg moeilijk vinden als het zover is dat ik weer moet werken Maar goed!!!! Nu flink genieten nog hahaha. Groetjes
Heb je wel goede hulp gehad in het begin van je borstvoeding? Het is heel belangrijk dat je kindje goed aanhapt en niet loopt te lummelen met jou tepel. Verder na elke voeding insmeren met Bepanthen zalf helpt erg goed tegen kloofjes. En je tepels na het voeden even aan de lucht laten drogen en niet vochtig in je bh stoppen kan ook helpen.. Verder lees ik tussen je zinnen door, dat je gewoon het allerliefste gewoon bv geeft ipv afgekolfde melk uit een flesje. In dat geval zou ik zeker een lactatiekundige raadplegen! Zij helpen je met al je problemen waar je tegenaan loopt met borstvoeden. Mss kan zij je wel zover helpen, dat je gewoon elke voeding met de borst kan geven... Vergeet ook niet dat je tepels even moeten wennen aan het intensieve contact van je kindje. Goed verzorgen en je kind niet laten sabbelen op niks af werkte hier het beste...
Hahaha, ja, ik geef ook liever de borst denk ik. Ben eigenlijk nu alleen maar aan het kolven, waardoor ik veel tijd kwijt bent helaas. Ze heeft net een flesje BV gehad, en heb na de tijd de borst eens geprobeerd. Eerder van de week ook wel hoor, die neemt ze ook gewoon nog. Zopas ook de borst gegeven, en het was pijnloos en zelfs prettiger dan de kolf. Na het kolven toch ook wel wat gevoelige tepels. Wil nu proberen overdag de borst te geven en s'avonds wel gekolfde melk in de fles hoor. Nee, heb in het begin geen goede hulp gehad. Het ziekenhuis was er toch niet erg allert op en ook de kraamhulp niet zo. De laatste twee dagen had ik een andere kraamhulp, die heeft intensief geoefend met mij. Had geen leuke start....! Maar nu de kloofjes en wondjes helen merk ik dat borstvoeden echt pijnloos is. Dat is een heeeel stuk aangenamer.
hoi meiden, onzeker pppfff dat ben ik nu nog en mijn zoontje is nu 3 maanden. Ik wer ook heel onzeker van borstvoeding geven. Het lukt niet om hem aan te leggen snachts tja en dan ben je moe.... ik kreeg een afkeer van borstvoeding geven ben per direct gestopt ik wilde hem absoluut neit meer aan de borst hebben. ik ben toen helemaal overgestapt op de fles nouuuu een verademing!! heerlijk!! Voor mijn zoontje rick is het ook fijner geweest veel meer regelmaat voor hem (wta hij nodig lijkt te hebben) en het ging meteen super!! ik heb al met al een maand borstvoeding gegeven. ik vond het wel heel jammer want ik had super goede borstvoeding room zeiden ze bij het cb. maar ja hij heeft zijn stoffen binnen gekregen dat is eht belangrijste voor mij. en groeien doet ie toch wel hoor. zo een 500 gram in de week!!
Qua regelmaat ben ik het helemaal met je eens. Als ik Esmee aan de borst heb, vooral s'avonds en s'nachts is de regelmaat weg. Ze drinkt dan heel erg lang, is vervolgens niet verzadigd en moet huilen als ze weer in haar bedje ligt, huilen gaat over in krijsen, en we liggen vervolgens alledrie de hele nacht wakker. Mijn man was er helemaal klaar mee. Esmee was zo boos, aanleggen wilde helemaal niet meer. Toen ik begon te kolfven en dit in de fles gaf voelde dit stukken beter. Ik voed op verzoek, maar ze komt keurig om de drie uurtjes. In het begin voede ik voor de nacht bij omdat ze dan wat extra drinkt en ik nog niet altijd voldoende melk heb na het kolven. Maar het gaat steeds beter, en de regelmaat zit er beter in bij de fles. In die zin is het voor Esmee beter BV uit de fles te drinken. Voor ons beide was het aan de borst niet gezellig, en je krijgt meteen afkeer inderdaad. Maar voel me daar zelf zo akelig over. Maar goed, dit is een goede oplossing, en we zien wel of dit vol te houden is.
heb je al eens een tepelhoedje geprobeerd, hierdoor is het voor je dochter gemakkelijker om de tepel vast te houden en voor je tepel een stuk prettiger. Ik leef met je mee, ik heb 3,5 maanden fulltime gekolfd, en hem volledig met bv kunnen voeden.(8-10 keer kolven per dag!!) en daarna ben ik gaan afbouwen, na 4,5 maand ben ik helemaal gestopt met het geven van bv. Ik was echt helemaal gaar... zoveel energie dat het kost het kolven, voeden. Hier kwam hij ook uit zichzelf om de 3 uren, super. Na drie maanden sliep hij door en dat doet hij nu nogsteeds. Fijn dat je nu zeker weet dat je dochter voldoende binnen krijgt, vooral ook met dit warme weer. Als je dochter gezond is, dan moet je afwegen wat zwaarder telt, jouw energie stoppen in de bv of jouw energie in de vorm van aandacht en een fijne sfeer door rust. Ik moest echt kolven voor zijn gezondheid, als dit niet zo was geweest dan was ik toen al 1000 keer gestopt. Wat een doorzettingsvermogen van je dat je kolft, want het is echt heel zwaar. Compliment van deze kant!
Ik ben zelf astmatisch. Daarom wil ik heel graag BV geven en dit is me ook geadviseerd hoor. Wilde het de komende weken nog wel blijven doen, tot ik weer werk in elk geval. Ook daarna wilde gana kolven. Aangezien ik dat nu al doe..... zou ik dat blijven doen als het haalbaar voor mezelf is. Tepelhoedjes heb ik ook al geprobeerd. Echt geen sux6, dat wilde Esmee helemaal niet. Esmee is nu al 3 weken en 3 dagen volledig aan de BV. Moest haar de eerste week voor de nacht wat bijvoeden, maar heb nu voldoende melk. Het is best pittig jah. Ze komt steeds mooi op tijd, dus voor ze wakker is zorg ik dat er weer een flesje melk klaar staat. S'morgens veel melk, dus kolf ik een voorraad, mocht ze dan na de flesjes nog honger hebben kan ik altijd aanvullen. Maar goed, je bent dubbel tijd aan voeden kwijt, dat valt me wel zwaar. Heb haar een paar de borst wel weer aangeboden hoor maar het werkt ons beide alleen op de zenuwen. Misschien gaat het aanleggen ook wel niet goed. Al hebben ze daar in de kraamweek goed bij geholpen de laatste dagen. Ik weet hoe het moet, en zo doe ik het ook. Ik kan een deskundige laten komen, maar heb al zoveel tijd gestoken in die borsten en het aanleggen, heb er gewoon afkeer van gekregen. Ben er wel klaar mee. Zo lang ik kan kolven, en dit leuk blijf vinden ga ik door. Maar zwaarder zal het wel gaan worden, helemaal als je ook moet werken en voor extra voedingen moet zorgen. Leuk boekje onder het kolven verricht wonderen en de tijd gaat sneller .
Hai, Ik heb ook in het begin veel problemen gehad met het zelf geven van borstvoeding. Luca wilde niet goed happen en viel heel snel na het aanleggen in slaap aan de borst. Het gevolg was dat hij niet genoeg melk binnen kreeg. Als ik hem dan weel weg legde begon hij op zijn vuistje te sabbelen en te huilen. Dan pakte ik hem maar weer op en legde weer aan en weer viel hij heel snel in slaap. Ik had inmiddels grote tepelkloven en sliep en at niet meer van de stress. Na twee weken proberen brak ik en ben hem toen de fles gaan geven met afgekolfde melk want met kolven was ik eigenlijk al meteen na de geboorte begonnen. Ik heb Luca tot 5 maanden volledig gevoed met afgekolfde borstvoeding. Ik heb dit zo lang vol kunnen houden vanwege het feit dat er in mijn familie maar ook in die van vriend allergieen en eczeem voorkomt. Luca heeft ondanks de borstvoeding toch eczeem gekregen maar dat is gelukkig nu onder controle. Ik gebruikte een dubbele elektrische kolf en was met 15 minuten per keer klaar. Ik kolfde 5 of 4 keer dag. In het begin heb ik een flinke voorraad kunnen aanleggen in de vriezer omdat hij toen nog niet zo veel dronk. Op een gegeven moment kon ik het niet meer bijhouden want hij dronk met 4 maanden bijna een liter per dag. Ik kolfde altijd boven op de slaapkamer met de tv aan en dan gaat de tijd heel snel. Als ik afspraken buiten de deur had dan kolfde ik soms want eerder of later als ik maar die 5 of 4 keer per dag haalde. Ik vond het soms ook erg moeilijk om vol te houden maar dat was meestal maar een dagje en daarna ging het eigenlijk wel weer. Ben blij dat ik het gedaan heb en kijk er goed op terug. Als ik jou was dan zou ik doorgaan totdat het nog goed gaat en voor jezelf nog prettig voelt dan weet je zeker dat je er alles aan gedaan hebt. Succes en zet hem op!!!!! Veel liefs Nataly
als ik je een tip mag geven, hier ook totaal afgekloven tepels en bloeden ook autsj wild eook graag BV geven, de kraamhulp heeft met tepelhoedje daar een druppeltje cinababy op gedaan en hij pakte het toen wel, dat de eerste keren gedaan totdta hij gewend was. hier ook het advies voor BV, ben overgegaan naar KV HA, zat te janken bij elke voeding en zag er gewoon tegenop. Heb er lang mee gezeten en al sik een video zie van de bv kan ik nog janken maar daarentegen merkte ik wel dat hij meteen tevreden was en voor zn zuigbehoefte gaf ik een speentje, die combi speen die je kunt gebruiken als je BV geeft. ik hoop dat je een oplossing vind waarbij je tevreden bent en ook kunt uitrusten! succes!