Wiens kind ook motorisch trage ontwikkeling?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Toke, 24 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Toke

Toke Fanatiek lid

9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    Mijn zoon van 11 maanden loopt een flink stuk achter in zijn motorische ontwikkeling. Hij staat onder controle en behandeling van een fysiotherapeut. Ik heb best vertrouwen dat het weer bijtrekt, maar het houdt me toch wel behoorlijk bezig. Wie heeft dat ook met zijn kindje en vindt het fijn zijn zorgen te delen. Dan ben je van harte welkom...

2. pinguin

pinguin Bekend lid

8 apr 2011
    974
    1
    0
    somewhere
    ik klets met je mee!
    mijn dochter heeft een achterstand
    heeft al vele uurtjes bij de fysio doorgebracht maar ze haat de fysio..
    had niet heel veel zin dus!
    we kregen oefeningen mee naar huis en daar lukte het ongeveer..

waar loopt je zoon precies mee achter?

3. Toke

Toke Fanatiek lid

9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    Herkenbaar! Mijn zoon is een allemansvriend. Tegen iedereen een gulle lach....maar niet tegen de fysiotherapeut! Ze doet nog niet eens iets met hem of hij kijkt mij al ongelukkig aan. Het is toch zijn zwakke kant en dus niet leuk! Wel logisch ook.

Mijn zoon is snel benauwd en snel uitgeput. Daarnaast is het een flinke bink, dus hij heeft veel te sjouwen. Hij tijgert alleen nog maar met 11 maanden. Omrollen ook wel en van zit naar tijgeren kan hij ook. Langs de rand van de tafel loopt hij nog niet. Hij begrijpt het principe niet van de ene voet naar de ander.

Wat speelt er bij jouw dochter?

4. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    hoeveel motorische achterstand heeft hij dan als ik vragen mag?

Je zegt dat hij tijgerd, wat kan hij nog meer? (of juist niet wat je wel verwacht)

Mijn ventje begint pas sinds kort te staan en stapjes zetten, dus echt laat is jouw ventje daar nog niet mee hoor ;) Ons ventje rolde ook niet tot vorige maand en kruipen doet hij nog steeds niet :p Hij schuift..op zijn kont...

5. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Mijn zoontje schijnt motorisch ook achter te lopen. Maar met deze leeftijd zijn dat nog geen écht opvallende dingen. We hebben al een tijdje fysio, maar dat wordt waarschijnlijk op een laag pitje gezet door een spreidbroek.
    Hij is trouwens wel een stuk vooruit gegaan de laatste maand! Van de 0-lijn naar de 25-lijn.

Zijn er bij jullie oorzaken bekend voor de achterstand? Q heeft cysten in het motorische deel van zijn hersenen. Vandaar ook dat we nu al fysio hebben. Verwachtingen bij deze oorzaak zijn niet hoog, maar hij doet het veel beter dan verwacht!

6. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    O, dan loopt mijn zoontje ook achter. Hij is vandaag precies 11 maanden en hij tijgert niet, kruipt niet, gaat niet van lig naar zit, trekt zich niet op en loopt niet langs de tafel.

Wat hij wel doet is, heel goed zelfstandig zitten, hele kleine dingetjes (broodkruimels) vastpakken tussen 2 vingers, op zijn buik vliegtuigje spelen, op zijn buik om zijn as draaien, zich achteruit duwen en heerlijk de hele dag kletsen en brabbelen.

Ik maak me nog geen zorgen. Zal het aanstaande woensdag eens op het cb overleggen.

7. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Onze baby wordt donderdag 1 en tijgert. Kan van zit naar liggen, maar niet van liggen naar zit. Kruipt niet, loopt niet, staat niet, trekt haarzelf niet op. Als ik haar op haar benen neerzet op de commode ofzo, wiebelt ze nog erg veel. Omrollen kan ze prima. Net als 360 graden draaien op haar buik.
    Maar ze zit goed in haar vel. Is vrolijk en tevreden. Het CB vindt het allemaal prima en ik ben nog nooit bij een fysio geweest. Waarom lopen jullie bij de fysio?

Ik merk dat ik me niet zoveel zorgen maak dus. Dat komt waarschijnlijk omdat onze oudste ook de vlotste niet was en zij liep toch los met bijna 16 maanden.

8. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    dit had ik ook geschreven kunnen hebben :D
    hier doet L. dit ook.
    wil je eens laten weten wat ze op het CB zeggen?

9. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.186
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Precies hetzelfde als onze kleine meid (nu 10,5 mnd). Ieder kindje zijn echt tempo inderdaad

10. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Wij hebben fysio door die cysten, dat moet gewoon in de gaten worden gehouden. Maar bij extreem prematuren doen ze in ons zkh standaard fysio testen en daaruit bleek Q achter lopen (met 36 weken dus al ;)). Maar wij merken er niet veel van hoor.. Hij is eigenlijk net 2 maanden, hij hoeft nog niets te kunnen. Vind ik dan. We zien vanzelf wel hoe hij zich ontwikkelt, tot nu toe valt het allemaal mee!

11. pinguin

pinguin Bekend lid

8 apr 2011
    974
    1
    0
    somewhere
    mijn dochter is bijna 2 nu
    even in het kort;
    ze heeft al vrij vlot fysio gehad omdat ze haar hoofdje niet goed optilde, dus daarvoor een paar maanden bij de fysio gelopen (weet ff niet hoe oud ze was)
    daarna poosje geen fysio en toen kwam het cb ermee dat ze nu toch echt moest gaan optrekken/ kruipen
    ook bij huisarts nagevraagd en hij vond het niet nodig, hij zei dat het een fabel is dat kinderen rond 1 jaar moeten lopen
    werd in onze omgeving veeeel gevraagd; oh, loopt ze nog niet? ze was toen 13 maand..
    C was heel laat met van lig naar zit gaan, ook fysio voor gehad, ze had dat trucje met ong 16 maand onder de knie
    toen ging ze even heel vlug door te leren optrekken (ook daankzij oefeningen) en langs de tafel lopen!
    en nu loopt ze nog steeds langs de tafel en is af en toe zelf aan het "oefenen" met los staan
    kruipen heeft ze nooit gedaan, het is een billenschuiver!

12. Toke

Toke Fanatiek lid

9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    In vergelijking met de verhalen hier wijkt mn zoon dus niet echt af. Dat gevoel had ik ook niet heel erg hoor, maar het raakte me toch, die constatering van de fysio. Ze heeft zijn ontwikkeling geschaald en dan krijg je zo'n grafiek te zien. Ten opzichte van het gemiddelde zit hij er gewoon een flink stuk onder.

Maar cystes in de hersenen als oorzaak van de achterstand. Wat erg acuzena! Dat klinkt erg zorgelijk. Kunnen er nog cystes bij komen of kan het weer verdwijnen?

F kan niet van buik naar rug rollen (vooral snachts weleens lastig met de slaapzak aan). Hij kan niet gaan zitten vanuit buiklig. Lopen langs de rand doet hij ook niet. De kwartjes lijken niet zo snel te vallen, dus doe ik het steeds samen met hem.
    Wij zijn met drie maanden met fysio gestart omdat F een voorkeurshouding en afplatting had. Dat speelt nu niet meer.

13. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

23 dec 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hier ook een langzaam kindje waar heel veel commentaar op is... Hij kon zitten met 8 maanden, tijgeren met 10, optrekken tot staan met 13. Hij is nu bijna 15 maanden en begint nu een beetje te snappen dat hij beentjes heeft, en wat je daar eventueel mee zou kunnen. Maar lopen is echt nog mijlenver weg! Hij kruipt sinds een week op handen en knieën maar tijgert ook nog veel. Van het CB mogen we het nog tot de zomer aanzien. De kleine is namelijk veel ziek geweest, en elke keer stond zijn ontwikkeling dan weer twee weken stil. De hoop is dat hij van de zomer minder ziek zal zijn en daardoor wat zal inhalen.

Maar ik moet zeggen dat ik, hoewel ik het niet leuk vind (kinderen van vriendinnen die jonger zijn rennen hem letterlijk voorbij) , me eigenlijk geen zorgen maak. M'n zoon is vrolijk en blij, en hij gaat wel steeds iets vooruit, zij het langzaam. Zelf was ik als kind ook bepaald niet de vlotste, dus het zal voor hem wel normaal zijn.

14. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Hier een zoon die motorisch achterloopt, maar dat komt door zijn hersenafwijking. Dat gedeelte zorgt voor de ontwikkeling.
    Maar dochter loopt ook wat achter maar heeft gelukkig niet de hersenafwijking.
    Niet elke kind ontwikkeld zich volgens het boekje.
    Het enige wat je kunt doen is wat extra stimuleren met therapie.

15. Toke

Toke Fanatiek lid

9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    Ik vind het ook niet leuk.... Maar er staat tegenover dat hij heel goed contact maakt en erg gericht is op mensen. dat vind ik weer zo'n mooie eigenschap waar we erg van genieten. Niemand is overal sterk in, je hebt altijd wel wat zwakkere punten. We kijken vooral naar wat hij wel kan (en oefenen tussen neus en lippen door aan zijn zwakkere kant), ik denk dat je je kind daar het meest recht mee doet.

16. Toke

Toke Fanatiek lid

9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    Wat erg Caruli! Weten ze of het hem uiteindelijk allemaal gaat lukken of is het afwachten?

17. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Toen ryan 11 maand en 2 weken was kreeg ik een doorverwijzing omdat hij....1 niet van buik naar rug rolde....2 niet ging zitten vanuit buikligging....3 niet liep langs randjes.....4 niet zelf ging staan....5 niet op zijn buik probeerte te kruipen....

Die kreeg ik net voor kerst dus (hij is de 21 jarig geweest) ik had geen zin om te bellen..dacht doe ik wel na de feestdagen...en voila...tussen kerst en oud op nieuw...

Ging hij zelf staan aan iets...ging hij vanuit buikligging zelf zitten...ging hij aan de hand kleine stapjes zetten....ging hij op zijn buik op zijn knieeen in kruiphouden zitten (hij is daar nu nog mee bezig, maar het schijnt dat kont schuivers gewoon late lopers zijn.....en soms helemaal niet kruipen..is trouwens ook geen vereiste!!)

En eerlijk ik snap neit wat je fysio dan heeft bekeken hoor..want naar mijn mening is het normaal wat hij doet...let maar op, komt vanzelf hoor...als ze met 2 nog niet lopen dan pas zorgen gaan maken...

Buik naar zit is moeilijk!! kan je wel in stimuleren, dus misschien kan je fysio je daar tips in geven ipv je de kast op te jagen met hij loopt zo ver achter.....;)

18. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Oh en hier trouwens een dochter die motorisch erg achter ligt... Maar tot de 2 jaar liep het redelijk gelijk op, wel ietsjes later iedere keer..maar redelijk goed. Met 2 jaar werd pas echt goed verschil duidelijk....

19. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Toke, de cysten verdwijnen weer, maar laten dan oneffenheden achter in de banen van de hersenen. Dus de impuls om bijvoorbeeld een arm te bewegen, kan dan verstoort worden. Dat kan zich uiten in spasticiteit oid.
    Maar vooralsnog lijkt alles mee te vallen. Hoewel het vaak met pieken en dalen gaat qua ontwikkeling volgens de fysio. Morgen mogen we er weer heen. Ben benieuwd wat zij zegt! Ook over zijn heupen die niet goed zijn.

Nu merken we vooral dat hij eenzijdige bewegingen maakt en veel z'n benen strekt. Wel rolt hij sporadisch van buik naar rug, maar wel met valsspelen (armen onder buik ipv bij hoofd).

Ik vind het wel fijn en interessant om hier verhalen van anderen te lezen. Erg veel informatie is er namelijk niet te vinden.

20. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Azucena: waar heeft hij de cyste zitten?
    Ps hij is nog zo jong.. Hij hoeft nog niet echt iets te kunnen met deze leeftijd.

Hier heeft mijn zoontje ook een cyste in zijn hersenen, maar daarbij ook afwijking eraan en die veroorzaakt de achterstand.
    Hoe kunnen ze zeggen dat de cyste weggaat?
    Hier in ieder geval niet.
    Hij word wel geregeld gecontroleerd dmv een mri.

Hoop dat het allemaal meevalt en het goed komt met je mannetje.

Deel Deze Pagina