Naar ik weet van mijn toen mijn kleine baby was mag dit niet meer gegeven worden! Het beste is Infalcol, Iets met Dolphin in de naam (zelf nooit gebruikt) en Sab Simplex (te koop op internet) Dit werkte bij onze kleine echt super! Wat ook helpt is een Dr. Brown fles en speen krijgen ze minder lucht binnen waardoor de darmen weer gaan borrelen en ipv de fles te schudden met een lepel te roeren (komen er minder belletjes vrij) Ook een warme doek op de buik, buik op buik leggen en fietsbewegingen maken met de benen van de kleine helpen erg goed. heel veel succes dit is 1 van de eerste zware periodes als ouder en helemaal niet leuk Sterkte!
Wat voor voeding geef je? Hoeveel? Darmkrampjes is heel normaal bij jonge babietjes he.. Wat hier vooral hielp was een warm badje, fietsen met de beentjes, op de rug wrijven, naar beneden, een warme hand op het buikje en er zijn mensen die zweren bij bronwater... Ik heb sowieso gezuiverd water altijd gebruikt dus ik ken het verschil niet... Als je kindje erg moeizame ontlasting heeft en hier kramp van krijgt dan kun je overwegen omneo comfort te geven.. Let er ook op dat je de fles niet te veel schudt, maar het poeder los roert met een vork en laat je baby goed boere ...
oh onze huisarts heeft infalcol afgeraden!! weetje misschien ook waarom dat niet meer mag? bedankt voor de tips!
Onze dochter word woensdag een jaar en wij hebben in het begin gewoon venkel water gegeven. In combinatie met de difrax s fles werkte erg goed.
Ik heb in het begin bv gegeven en moest ze dus vitamine drupjes van onze kraamhulp spuitje gekregen. Daarna idd in de voeding gegeven deed het niet in elke voeding vaak de laatste zat het hier niet in en kreeg ze krampjes draaide we gewoon de speen van de fles venkel water er in en die leeg laten sabbelen. Succes hoop dat je er iets aan hebt. En je kleintje ook.
Bekijk eerst de voeding en manier van voeden. Bij te veel voeding per voedingsmoment kunnen kindjes krampen krijgen, vaker kleine flesjes is beter dan weinig grote flessen. Fles nooit schudden, maar de voeding rustig roeren met een vork. Geef je baby in een soort 'zithouding' de fles, dus niet in lighouding. Hou de fles zo horizontaal mogelijk, maar er mag geen lucht in de speen komen. De speen hoort zo ver mogelijk in de mond te zitten, zodat de lipjes tegen de harde rand komen. De fles mag geen vacuum zuigen en als de melk tijdens het drinken uit de mond loopt gaat de fles te snel/komt er teveel melk uit per slok. De voeding hoort minimaal 15, maar veel liever 20 minuten te duren. Het liefst met een kleine boer-pauze tussen door. Zorg dat je kindje goed boert. Als de voeding te snel komt per slok, ga naar een speen met een kleiner gaatje. Gaat de totale voeding te snel, stap over naar een speen met kleiner gaatje. Eerder is de tip over de dr browns fles al gegeveb, deze werkte hier ook heel goed. Vacuum zuigen is onmogelijk en ook zorgt het ventielsysteem ervoor dat er geen teveel aan lucht mee naar binnen gaat. Zorg eerst dat bovenstaande klopt. Sab-simplex/infacol zijn vrijwel gelijk en het enige wat dit doet is zorgen dat het teveel aan lucht gebonden wordt en makkelijker er uit komt met boeren. Dus mocht dit helpen gaat de manier van voeden niet goed. (En een simpele aanpassing kan de dus veel geld schelen) Venkelthee is een afrader voor baby's. Het is nooit aangetoond dat het werkt en in venkel (en anijs) zit estragol, deze stof is schadelijk bij dieren. (Zulke onderzoeken worden niet gedaan bij baby's, maar omdat het bij dieren schadelijk is gebleken geeft men aan dat het onverstandig is).
Ik geef bv en heb zelf venkelthee gedronken. Hielp super goed tegen krampjes. Als je niet teveel geeft kan je je kindje dat ook geven hoor. Kon nergens vinden waarom t niet mocht. Ik drink het dan wel zelf maar toch.
Venkelthee was vroeger 'de tip' tegen darmkrampen, dit is erg achterhaalt. En over 'nergens vinden waarom' zie onderstaand. Allylalkoxybenzenen | Voedingscentrum Krampjes; darmkrampjes bij babys | Mens en Gezondheid: Aandoeningen Borstvoeding: wat is waar? | GezondheidsNet Gebeurd is gebeurd, maar met deze informatie zou ik het niet adviseren aan anderen of zelf aan mijn eigen kindje geven.
als venkelthee zo schadelijk is waarom raad de huisarts dit aan? en infalcol af? hmmm. ik kan op internet ook nergens vinden waarom het zo schadelijk zou zijn.
Ik ben ook groot geworden met venkelthee. en ik gaf het mn meisje ook. 2 eetlepels door haar (avond)fles.. Hier was dat ook echt het enige wat hielp. Infacol hielp alleen bij acute krampen, venkelthee bleef werken.
Ik heb een poosje de flessen aangemaakt met rooibosthee. Dan niet die van pickwick, maar heb bij de kruidvat gehaald van Annique. Dit werkte erg goed!
Huisartsen kunnen helaas ook niet van alles op de hoogte zijn. Infacol en andere middeltjes met simeticon/dimeticon, zoals Sab Simplex en Aeropax, hebben geen bewezen werking tegen kramp. Het schijnt vooral tussen de oren van de ouders te werken. De grootste winst bij kramp haal je vaak door op een andere manier te voeden. Iets andere houding, kleinere fles, vaker een fles, zo klein mogelijke speen, zorgen dat kind minder lucht meedrinkt, halverwege de fles boeren. Maar helemaal voorkomen van kramp gaat helaas niet.
rooibos thee! bij ons oudste meis maakte we de voeding aan met rooibos thee en met de borstvoeding drink ik het zelf
En nog zie ik in deze links niks duidelijk beschreven staan. In de ene link staat dat normaal gebruik neit schadelijk is, de 2e link staat dat er proeven zijn gedaan op dieren maar er staat neit bij wat er dan is uitgekomen. de 3e link staat dat het mogelijk schadelijk kan zijn als zwangere vrouwen het drinken. Dus wat mij betreft nog steeds geen reden om geen venkelthee te drinken. Ik zie er geen duidelijk onderzoek naar. Enja als het helpt tegen krampjes drink ik liever een kop venkelthee dan dat ik er allerlei medicatie in ga gooien. Wat voor schadelijke stoffen zitten daar wel neit in?
In de eerste link wordt aangegeven dat estragol hallucinerend kan werken, bij regelmatig gebruik in hoge dosis leverschade oplevert en mogelijk kankerverwekkend is. In een pure vorm is erstragol genotoxisch en dat betekend dat het erfelijk materiaal (dna) kan wijzigen. Voor 1 mens is een kopje thee, circa 200ml misschien niet veel. Maar voor een baby die 4 kg weegt en circa 600ml drinkt (en verder niets eet, zoals een volwassene) is die 200ml wel al 1/3 van zijn totale inname. Ik geef ook aan dat je juist geen infacol etc 'moet' gebruiken en kwa medicatie, ach zo kunnen we ook gebruik van alcohol en andere soorten drugs erbij halen waarom dat niet gebruikt moet worden.
Als je bv geeft, kun je zelf wel 1 kopje per dag drinken. Teveel werkt weer averechts. Overigens helpt t goed om met bv de leegste borst aan te bieden.