Darmkrampjes?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Minnie85, 23 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minnie85

Minnie85 Actief lid

29 aug 2010
    494
    0
    0
    Kantoormiepje.
    Breda
    Hoi,

Ik weet niet of ik het hier kwijt kan, maar ik doe het maar gewoon.

M'n zoon is morgen vier maanden oud, en kan soms ontzettende krampjes hebben. Is dat normaal voor z'n leeftijd?

Ontlasting heeft hij iedere dag een goeie volle luier, op gezette tijden ook nog eens ;). De kleur is mja.. ehm.. gelig. Gewoon. Wat ik van hem gewend ben.

Hij laat ook ontzettend veel scheten de laatste tijd. Het enige wat ik kan bedenken dat invloed zou kunnen hebben, is de voeding die hij krijgt (Friso Standaard). Sinds een paar weken krijgt hij 180/6, op advies van het cb teruggegoten naar eerst 180 cc per fles, dan 190 en dan straks naar 200cc. Maar kan het ook aan de fles liggen? We gebruiken Difrax S-flessen, met een Small kers speen. We hebben ook een tijd Avent gebruikt, maar daar knoeide hij behoorlijk mee. Knoeien is voorbij, maar de Avent-fles kon ik altijd horen. Zo'n krakend lucht-geluidje zegmaar.. die van Difrax hebben dat ook een tijdje gedaan, maar de laatste weken niet meer. Hoe vaak ik ook aan dat stomme luchtventieltje zit te frutten, dat lijkt niet te werken? Difrax heb ik daar al over benaderd, maar die hebben geen antwoord op m'n vraag. :( Het is toch wel de bedoeling dat flessen 'kraken' van de luchtverplaatsing? Anders stap ik net zo lief weer over naar Avent namelijk.

Hij laat ook af en toe eten staan, wisselt per dag welke fles dat is. Eerst was het structureel zo'n 50 cc per dag (toen er nog 180 in de fles zat), nu is het ongeveer 60 per dag (en zit er 190cc in).

Mja.. Help?! :(

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo!
    Het lijkt er in ieder geval op dat meer voeding voor hem nog niet aan de orde is. 5x 165ml is ook gewoon goed hoor. Als hij zoveel laat staan is het ook best een opgave elke keer. Jammer dat Difrax niet verder kan helpen. Je zou de dop met speen heel los kunnen draaien zodat hij net niet lekt. Als het goed is zie je dan wel bubbeltjes (luchtverplaatsing). Evt al nieuwe spenen geprobeerd? Belangrijk is dat hij zo tussen de 15 en 20 minuten drinkt, liever niet sneller en langer is ook niet echt nodig. Het kan best zo zijn dat de laatste rijping van de darmen plaats vindt. Meestal is dit rond deze leeftijd en zijn ze er tussen de 5 en 6 maanden vanaf. Succes, hopelijk gaat het snel beter.
    groeten Femke

Deel Deze Pagina