Hallo allemaal, 28 april heb ik een darmonderzoek, om te kijken of ik geen ontstekingen meer in me darm heb en mag stoppen met sommige medicijnen die ik krijg. Het stoppen met sommige medicijnen is natuurlijk altijd goed voor een zwangerschap. Maar mijn NOD is pas 2 mei, ik weet 28 april niet of ik zwanger ben of niet. Als ik wel zwanger ben, ben ik dat heel pril. Kan dat gevolgen hebben door het darmonderzoek of niet?
Ik zou het aan je arts vragen voor het onderzoek begint. Zij kunnen je het beste vertellen of het schadelijk is voor een mogelijke zwangerschap. Of misschien kun je ze nu bellen en deze vraag voorleggen.
Je kan ook t onderzoek die ochtend nog een test doen? Misschien een vroege test die 6 dagen voor NOD kan? Je zit op de dag van t onderzoek 3 dagen voor nod. De kans is groot dat je bijv ook met een kruidvat test al positief zou testen.
Als je bezig bent met zwanger raken zou ik even je arts bellen om advies te vragen,succes met je onderzoek!
Ik denk dat ik die ochtend wel eerst een testje doe. Me arts weet wel dat we proberen zwanger te worden. Ik heb voor ik met de pil stopte toestemming gevraagd. Heb wel wat op internet Opgezocht erover maar ze weten niet of dat invloed heeft op een zwangerschap. Het lijkt me omdat het nog zo klein is dat het geen invloed heeft, want het zit ook niet in de weg nog. Voor de rest duwen ze wel wat op me buik maar ook niet zo overdreven hard.
ik zou ook eventueel al voor je afspraak bij de arts aangeven dat er een mogelijkheid is dat je zwanger kan zijn. dan kunnen ze er bij het onderzoek en eventuele medicatie rekening mee houden. een vroege zwtest zou ik persoonlijk dan niet betrouwbaar genoeg vinden
ik moest in jan een formulier invullen omdat ik maag-darmonderzoek onder roesje heb (jaarlijks) Ik was niet bezig met zwanger worden. Toch half feb positief getest. Onderzoek wordt uitgesteld ivm zwangerschap, Ook al had ik geen roesje gekregen dan hadden ze het niet gedaan ( wanneer het onderzoek zou plaatsvinden was ik dan al 5 maanden) Inderdaad dus even overleggen met je arts
Ja ik weet dat als je al verder in de zwangerschap bent dat ze het niet willen doen, om zo min mogelijk risico te lopen! Maar daarom vroeg ik me af of het bij 3 a 4 weken zwangerschap kwaad kan, dan is het kindje niet zo groot dat het in de 'weg' ligt. En bij mij is het om te kijken of ik geen ontstekingen heb. Stel ik heb de ontstekingen wel en heb het onderzoek niet laten door gaan, waardoor we er pas achter komen als het al te laat is eigenlijk, is dat nog schadelijker voor het kindje dan medicatie gebruiken. En niemand in onze omgeving weet dat we bezig zijn zwanger te worDen, maar iedereen weet wel van het onderzoek. Stel dat het niet door gaat moet ik iedereen uitleggen waarom niet, en we willen het graag een verrassing houden als ik zwanger blijk te zijn.
De enige optie die je hebt is overleggen met je arts en anders vragen of het onderzoek een week verschoven kan worden. Dan weet je het zeker en zit je ook niet rond je eisprong.
Bij ons in het ziekenhuis krijgen patiënten voor een dergelijk onderzoek het middel dormicum om ontspannen het onderzoek in te gaan. Dormicum is best een pittig medicijn. Ik zou dus zeker even overleggen met je arts!! Mijn keus zou ook zijn om het onderzoek te verplaatsen naar begin van een eventuele volgende cyclus!
Je kan het onderzoek gewoon door laten gaan. Heeft verder geen schade mocht je zwanger zijn. Het onderzoek niet, maar ook de eventuele medicatie niet.
@ daisy, Mag ik vragen hoe je dat zo zeker weet? Ben blij dat iemand zegt dat het gewoon.door kan gaan dat wel! Heb zelf wel een keer ergens gelezen dat als je net zwanger bent tot een bepaald aantal weken (dacht 6 ofzo) dat het vruchtje nog niks binnen krijgt van wat ik eet, drink, en binnen krijg. Bedoel je dit ook en dat daarom door kan gaan?
Dit vind ik best een stellige uitgesproken uitspraak terwijl je niet met zekerheid kunt zeggen wat voor medicatie to gaat krijgen. Een reactie boven jou wordt door iemand dormicum genoemd. Dat zou ik met een mogelijke zwangerschap liever niet binnen willen krijgen. To bel nou liever gewoon even naar het ziekenhuis voor overleg. Daar zijn ze toch voor? En wat betreft je omgeving...dan zeg je gewoon dat het ziekenhuis de afspraak een paar weken heeft verplaatst.
Hier sluit ik me bij aan!! Ook al heb je in de eerste vroege periode nog geen bloedband om het zo maar te benoemen ik vind het ook nogal stellig uitgedrukt. Overleg gewoon met je arts, die kan je zekerheid geven hierin!
Ik weet dat ik dormicum en fentanyl (pijnstiller) krijg. Heb het een en ander even opgezocht in het farmaceutisch compas( is voor artsen verpleegkundigen en Verzorgende) werk zelf in de zorg en heb regelmatig te maken met dormicum en fentanyl. dormicum:Teratogenese: Bij de mens, onvoldoende gegevens. Bij dieren geen aanwijzingen voor schadelijkheid. Farmacologisch effect: Hypothermie, hypotonie en onregelmatige hartslag, matige ademhalingsdepressie bij pasgeborenen, vooral na langdurig gebruik tijdens het laatste trimester, bij gebruik tijdens de bevalling of bij de inleiding van anesthesie voor een keizersnede. dit kan dus worden gebruikt in het laatste trimester en tijdens bevalling: keizersnede fentanyl :U kunt dit medicijn tijdens de zwangerschap kortdurend gebruiken in een zo laag mogelijke dosering, bijvoorbeeld enkele dagen. ik gebruik/krijg het maar 1 malig
Ik zit ook niet mee of ik moet bellen of niet, maar ik moet voor mij gevoel kiezen uit 2 slechte dingen. 1:het darmonderzoek maar wel 100%zekerheid of er wel of geen ontstekingen zijn. Zo wel kan dit nog vroeg behandeld worden on erger te voorkomen. 2:actief worden van eventuele ontstekingen. Als ik het darm onderzoek niet doe maar er zijn achteraf wel ontstekingen die later in een eventuele zwangerschap actief worden, is dit heel schadelijk voor het ongeboren kind, en.Omdat de ontstekingen dan al actief zijn moet ik dus super zware medicatie slikken o.a prednison en dat dan een.Hele lange periode, wat dus ook weer slecht is voor een ongeboren kind.. Er is natuurlijk ook een kans dat het zonder onderzoek een hele zwangschap goed blijft gaan, maar dat kan je niet van te voren weten Ik moet dus eigenlijk kiezen uit 2 slechte keuzes en daar toch het beste uit kiezen
Ik denk dat je beter je arts kan raadplegen,hij/zij kan jou de antwoorden op je vragen geven,wij zijn geen artsen. Succes!