huis kopen; wat zouden jullie bieden?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lovel, 30 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovel

Lovel Actief lid

16 jan 2012
    235
    3
    18
    Vrouw
    Dames, we hebben een huis op het oog waar we best enthousiast over zijn. Het huis staat al anderhalf jaar te koop voor 269.000. Er moet redelijk wat aan gebeuren maar geen ingrijpende dingen. We zijn wezen kijken en hun makelaar gaf aan dat hij de prijs te hoog vindt (beetje raar sowieso dat hij dat zegt, snijdt hij zijn klant misschien wel mee in de vingers). Als ons huis verkocht is zouden we best verder willen met dat huis maar..... wat zouden jullie bieden? Ik wil echt niet te veel betalen maar ook niet een belachelijk laag bod doen. Het is niet zo dat we heeel perse dat huis willen hebben maar het is wel echt het soort huis dat we zoeken :)

2. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    239.000

3. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik zou met een aankoopmakelaar door het huis gaan en kijken wat het huis waard is. Wat je zou kunnen bieden is wel lastig als je het niet hebt gezien.

Denk er ook aan dat je niet meer kunt zakken als je een bod hebt gedaan, omhoog kan altijd, dus start niet te hoog.

4. Chocoholic

Chocoholic Fanatiek lid

25 sep 2011
    2.806
    417
    83
    Hangt van een aantal dingen af. Hoe groot is het, wat voor kosten moet je er nog aan maken straks. Heb je anders de funda link?

5. WinterBird

WinterBird Fanatiek lid

28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Hangt idd van veel dingen af. Voor welke prijs staan huizen in de buurt te koop? En voor hoeveel zijn huizen in de buurt verkocht en hoe snel? Zijn ze al gedaald in prijs?
    Als dit huis 1,5 jaar te koop staat, zou dat betekenen dat hij te duur is, en gezien de opmerking van de makelaar is dat de keuze van de verkopers.

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Dat was ook mijn eerste gedachte, zou ik ook doen als openingsbod.

7. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ligt voor mij ook aan de oppervlakte van het huis en van de grond en verder de staat van het huis.

8. Clivia

Clivia Bekend lid

12 jul 2014
    843
    103
    43
    NULL
    NULL
    Dat kun je zo niet zeggen....dat hangt echt van het huis af.
    Het is echt niet zo dat er 'standaard' 10% vanaf kan worden gehaald.
    Ligt aan de bouwkundige staat, omgeving, hoevel hypotheek die mensen erop hebben (soms KUNNEN ze niet lager, puur financieel). Zoveel factoren om rekening mee te houden.

9. zara1983

zara1983 Fanatiek lid

1 nov 2013
    1.207
    534
    113
    NULL
    Ik vind het ook niet zo te zeggen. Ligt aan plaats, oppervlakte, staat van het huis. Maar dat het lang te koop staat (zonder prijsdaling? ) en de makelaar het ook duur vind zegt in elk geval dat het te duur is! Maar blijkbaar willen bewoners dus ook niet zakken. Neem aan dat makelaar dat al voorgesteld heeft gezien zijn reactie!

10. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ligt aan zoveel factoren wat hier boven al is genoemd.
    Maar denk dat ik met 230 zou beginnen.

11. Veerlev

Veerlev Actief lid

2 aug 2012
    471
    85
    28
    NULL
    Brabant
    Ik zou de huidige WOZ-waarde eens aanvragen staat in de brochure of heeft de makelaar. WOZ waarde kan flink schelen met de vraagprijs en kan je een gunstige uitgangspositie bieden. Daarnaast kun je met 1 smsje de prijs opvragen waarvoor zij het gekocht hebben. Als je dan ook nog kijkt naar de huizen in de buurt, het oppervlakte e.d. dan kun je daarop je bod baseren. Ook kun je een bouwtechnisch rapport aanvragen en de kosten die er direct uitkomen af halen van de prijs die jij voor dit huis zou willen betalen. Zo kun je je bod onderbouwen en heb je meer kans dat hij geaccepteerd wordt.

12. annet1985

annet1985 Fanatiek lid

14 okt 2011
    4.136
    0
    36
    friesland
    Ons huis stond toen te koop voor 279.000 en hebben het gekregen voor 245 ☺️

13. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Kun je niet zeggen vanaf het i-net. Verzamel via het kadaster alle transacties binnen dezelfde postcode en zelfde type huis van het afgelopen jaar en maak een raming wat je totaal aan hypotheek wil hebben inclusief de nodige verbouwingen.

Ons huis hebben we voor 160.000 minder gekocht als in eerste instantie aangeboden, het was ook echt een wrak maar in een geliefde buurt, stad, en mooi oud. Soms kom je ook gewoon nooit tot een deal omdat de verkopende partij te lang vasthoudt aan de emotie die zij bij het huis hebben.

Doe je biedingen ook altijd via mail en houd het zakelijk en prettig. Sommige mensen kammen een huis helemaal af, dat is wel een beetje geweest om zo'n houding aan te nemen.

14. Lovel

Lovel Actief lid

16 jan 2012
    235
    3
    18
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties! Het is vanzelfsprekend van veel factoren afhankelijk maar ik ben benieuwd naar een indicatie met de informatie die er is. Het huis is op zich in goede staat van onderhoud. Moet wel gemoderniseerd worden. Huizen in de buurt worden over het algemeen vrij snel verkocht. Dat dit huis al anderhalf jaar te koop staat, zonder gezakt te zijn in prijs geeft inderdaad aan dat de verkopers waarschijnlijk niet willen zakken qua prijs.
    De makelaar zei dat er veel bezichtigingen waren geweest maar het mensen tegen valt. Dit was bij ons dus niet het geval.
    Denk dat we tzt inderdaad met een aankoopmakelaar eens gaan kijken en advies vragen. Die 269.000 willen we er namelijk ook echt niet voor betalen.

15. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    De makelaar vindt de prijs echt te hoog, anders gaf hij dit niet aan. Hij wil verkopen en hij verwacht blijkbaar niet dat het snel gaat gebeuren. Ik snap dus wel dat hij het gewoon aangaf. in dat geval kun je de woning laten taxeren.

Je kunt overigens bij het kadaster opvragen voor hoeveel die mensen het gekocht hebben en wanneer. Kun je je bod ook beter bepalen.

Mijn eerste gedachte is 230. Maar goed, ik weet weinig van het huis. Je geeft aan dat er geen ingrijpende dingen hoeven, maar ook dat het gemoderniseerd moet worden? Dat klinkt mij tegenstrijdig in de oren.

16. Kim31

Kim31 Bekend lid

7 dec 2011
    539
    3
    18
    NULL
    NULL
    Ik zou de volgende som erop loslaten: (269.000-bedrag dat je maximaal wilt betalen) x 2= het bedrag dat je van de vraagprijs aftrekt voor je openingsbod.
    Dus bijv.(269.000-249.000) x 2= 40.000, 269.000-40.000=openingsbod 229.000

17. Lovel

Lovel Actief lid

16 jan 2012
    235
    3
    18
    Vrouw
    inderdaad, de makelaar gaf het duidelijk aan.. hij zei zelfs dat hij de prijs 'buitensporig hoog' vindt.

qua staat van het huis bedoel ik dat het goed onderhouden is maar er wonen oude mensen nu (ook al heel erg lang) en het ziet er ouderwets uit. Er zijn geen grote verbouwingen nodig.

18. Lovel

Lovel Actief lid

16 jan 2012
    235
    3
    18
    Vrouw
    thanks!

Deel Deze Pagina